/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring og småbeløb
Fra : steenolsen
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 07-04-06 08:19

Hej,

Vi er et team, der påtænker at lancere et koncept, der byder på gratis oprettelse på et website, men samtidig byder på muligheden for en række tilkøb af forskellig art, hvor disse tilkøb typisk koster 10 kroner ekstra eller i den størrelsesorden.

Mit spørgsmål er så: I relation til at skulle kontere indtægter i mit regnskab, skal jeg så sidde og danne fakturaer på 5, 10, 20 kroner, for hver gang der er foretaget et salg, eller er der mulighed for at lave et samlet bilag - eksempelvis en gang om måneden - og så kontere det en gang for alle?
Steen

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 07-04-06 08:33

Kan du ikke lave en kassekladde, som du fører småbeløbene ind på (f. eks. et regneark), og som du så bogfører samlet en gang pr. mnd.?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-06 10:39

Du må kunne føre som ugens salg, bare der et eller andet sted er en pålidelig registrering. Det kan f. eks være en særlig bankkonto eller fra det sted pengene nu indgår. Det må så fungere analogt til detailhandelens registrering i kasseapparatet.

Kommentar
Fra : skovby

Dato : 07-04-06 23:14

Det program som i bruger til at lave systemet i giver vel køberen en kvittering/faktura på det købte og du gemmer vel de tilsvarende oplysninger. Jeg ved ikke hvordan systemer til betaling over internettet gemmer oplysninger men det må være der ellers er det vel ikke meget værd.

Sammen med den fysiske indbetaling på din bankkonto må dette være dokumentation nok.

Så må du kunne nøjes med at indtægtsføre salget f.eks. ugentlig eller efter behov.

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 11-04-06 09:16

Undskyld at jeg ikke er vendt tilbage til jer før nu - jeg beklager!

-> Skovby: Man kan kun trække et beløb fra i sit regnskab, hvis man har et gyldigt bilag; en faktura, og det er netop det der er problemet

Til jer andre - tak for jeres indlæg.
-> Transor: Jeg ved ikke hvordan et kasseapparat er strikket sammen, men det kan der selvfølgelig være noget om, for der bliver jo i hvert fald ikke oprettet en faktura i forbindelse med et køb. Til gengæld kan man, eksempelvis i Føtex, få en kvittering (til brug i regnskabet), ved at henvende sig hos kundeservice. Med andre ord - det må vel være det samme, egentlig.

Jeg fik et svar i et andet forum, hvor svaret lød, at man kan samfakturere for en måned ad gangen - hvilket er lidt i tråd med det du siger, ockendon.

Hm.... Kan man dele point ud til flere i dette forum, eller er det kun en af jer, der kan få pointene?
Steen