/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
løbesod
Fra : blunderbuss
Vist : 1592 gange
20 point
Dato : 07-04-06 00:00

Hvordan stopper man løbesod?
det må værer noget gammelt noget, for da jeg flyttede ind for 27 år siden fik jeg isokern sat i og da jeg sener gik over til naturgas blev skorstenen coatet inden i. Men her inden for den sidste md. er der kommet storer skjolder på vægen lige under loftet

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 07-04-06 00:27

Det er næsten umuligt at stoppe, men det bedste er en isolerlak, som også bruges når bløde loftplader bliver ved med at slå tobakstjære igennem malingen.
Der eftermales ovenpå isolerlakkken.
MEN hvis din skorstensinddækning er utæt, så løber der regn ned ad skorstenen og ud på loftet, og så kommer pletterne/tjæren ud et andet sted lidt længere væk fra de nuværende pletter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 00:37

Hvis det først er inden for den seneste måned du oplever, at der kommer pletter og skjolder, skal du først og fremmest have fundet ud af, hvor du har fået en utæthed, enten i dit tag eller en defekt i skorstenen.
det skal du have udbedret, og først derefter kan du begynde at reparere skjolderne på væggen, og der kan man købe noget "forsegling" der lukker det inde så du kan male eller tapetsere uden det trækker igennem.

Løbesod bliver ikke væk så længe og så dukker op igen pludseligt, det kan kun være grundet fugt eller anden skade, der er kommet til for nyligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-04-06 07:09

Nogle af mine venner klarede vægproblemet ved at tapetsere med staniol under tapetet, og det har holdt foreløbig i ca. 20 år.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-04-06 08:50

Det er nemlig rigtig hvad dabj her påpeger. Vi har blot brugt det "gamle" produkt ALUKRAFT (ved ikke om man stadig kan købe dette?)
Vi har i hvert fald haft STOR succes med denne metode

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : blunderbuss

Dato : 07-04-06 09:59

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 07-04-06 10:01

Tak for de hurtige svar, der har i flerer år været ganske lidt i kanten af loftet men vinteren har været hård ved skorstenen der er ikke kun røget storer flager puds af men frosten har også sprængt store stykker af murstenene væk, så det er ganske sikkert at der er kommet vand ind under pudslaget..jeg har netop lige været oppe på loftet, der kan jeg se at det har løbet ned af stenene. så årsagen er nok fundet,