/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
lan
Fra : tronddk
Vist : 588 gange
130 point
Dato : 06-04-06 20:09

ved ikke om det er det rigtige emne/kategori den er inde under men jeg spørger bare her jeg har 2 computer som jeg gerne vel ha skal kunne spille lan og overføre bilder (mange bilder) problemet er at den ene computer kan ikke se den anden ( alså den computer jeg sider ved nu kan ikke se den anden den anden kan se denne com men kan ikke komme i kontakt ) nogle der ved hvordan man får det ordnet ?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 06-04-06 20:16

Hvilket styresystem kører hhv. PC 1 og PC2 med?

Har du husket at installere fil/udskrivnings delings tjenesten?

Kan Pc'erne pinge hinanden?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:18

prøv at læse dette og så kan du jo spørge ud fra det:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Deling af filer og mapper samt installation af en ekstra netværksprotokol (NW Link Netbios)er bare sagen.

Læs evt om mappedeling her. http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:22

Bemærk at ved at bruge ipx/spx (NW Link Netbios) kan computerne tale sammen uanset om det er Windows 98; ME eller XP. Metoden til opsætning er lidt forskellig da man skal deaktivere netbios over TCP/IP for at opnå forbindelse.

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 06-04-06 20:47

som #mickey777 skriver

husk at have fil/udskrivnings delings tjenesten instaleret.
og husk så også at instalere NWlink BIOS'en
så skulle der ikke være noget problem.... kører du med flydende IP kan der muligvis forekomme et problem, hvis dette skulle være tilfældet skift til fast IP....

good luck

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:55

Dynamisk IP er ikke et problem da det alene handler om TCP/IP som skal styre Internetopkoblingen og den skal bare være sat til DHCP.
IPX/SPX styrer alene lokalnetværket og er uafhængigt af TCP/IP protokollens adresser.

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 06-04-06 21:42

så skulle der jo ikke blive nogen probemer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 21:45

Det ved man jo ikke, men mon ikke vikan finde en løsning - sådan plejer det da at gå.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 07-04-06 18:35

bjarned :
prøv at læse dette og så kan du jo spørge ud fra det:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

har kikket ligt på den side og har fundet ud af at jeg ikke har NetBEUI-protokol eller IPX/SPX inde men jeg har en inde der hedder nwlink ipx/spx/netbios-kompatibel transportprotokol er det det samme som ipx/spx ? og så fant jeg også ud af at de 2 pcer har samme ip kan det blive noget problem ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 130 point
Dato : 07-04-06 19:24

Ja det er den samme hvilket du burde kunne se her http://www.kandu.dk/spg85916.aspx#944015

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 08-04-06 19:17

Tak for svaret BjarneD. nu virker det bare kanon godt tak for hjælpen

Kommentar
Fra : BjarneD