/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern HDD
Fra : marcussen1
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 06-04-06 19:30

Jeg har en extern HDD, der kører meget langsomt. Det er tilsyneladende kommet efter en formatering, da den tidligere kørte fint. Der et eller andet med USB-1 og USB-2, hvordan er det, at man skal ændre det? Jeg kører med XP-PRO.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 19:45

Efter formatering skal du lægge de drivere ind som hører til comp. (CD der følger med)
Og så skal du hente/indstallere servicepack 1 eller 2
Har du kigget i enhedshåndtering om der er gule markeringer.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:13

e.c
Der er inegn gule markeringer - hvordan bruger inst.cd'en?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:13

SP-2 er installeret

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 20:17

Til din comp har du en CD med drivere som skal indstalleres.
Der er sansynligt flere ting der kan indstalleres fra den CD
Har du sådan en CD ( måske hedder den noget med utility)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:22

Den eneste CD jeg har er inst-cd'en med Win XP-pro

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 20:27

Her er et program du kan bruge til at undersøge din comp.
http://www.hirsenet.dk/everest.htm
Når du har hentet det, så start programmet, og kig på din comp opsætning.
Ps. den vil være tilgængelig til du lige har hentet den. Så giv besked når den er hentet.
Den fylder kun 3 MB

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:33

Så har jeg Everest - hvor skal jeg lede

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 20:40

Øh det håber jeg at der er nogen andre der ved, for jeg kan ikke huske det.
Og jeg lukker igen for hentning af everest.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 20:45

Daws du
Nogle computer er født med UBS 2,0 og nogle med 1,0. Din er åbenbart kun med UBS 1,0.
Det du skal gøre er at gå ned i en computer forretning og købe dig et PCI UBS kort med driver på skive (CD) sæt det i din computer og instaler driver og såskulle det gerne kører. Og hvordan og hvorfor kan du søge på http://www.google.dk og skriv UBS 2,0

dr.dem

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:49

dr_dem.......
Computeren er købt fabriksny og kun ca 14 dage gammel

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 20:55

Fabriksny - har den så været købt med indstallerede programmer.
Så skulle du nok have lavet en recovery CD/DVD hvor det hele så ville ligge.
Eller må du ned i forretningen og bede om en recovery CD.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 20:56

Nej, jeg har selv inst. XP

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:03

Ok hvis du har købt en comp uden at der er indstalleret styresystemer/programmer.
Så bør der være en CD/dvd som passer til dit motherboard.
Du må da have andre end en XP CD
Med mindre denne "XP" CD indeholder mere.
Prøv evt. at lægge din XP CD i og kig på den med stifinder (wintast+e)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 21:09

Det er ikke ensbetyndende med at der er UBS stik 2,0 inde i den (hvis det sidder i morther bordet)

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 21:13

UBS 2,0 er ikke noget der ligger i XP det er en hardware man har eller ikke har, og har man ikke skal man købe det.

dr.dem

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 21:17

e.c
Ja jeg har en nVIDIA nForce4 series Utility CD, der fulgte med computeren, og derfra er der inst bl.a.: USB 2.0 driver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:20

Som jeg er orienteret bør der også ligge en korrekt driver til USB2 enheden.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 21:23

Som jeg skrev i mit første indlæg, kørte den externe HD eksemplarisk på denne comp. inden formateringen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:31

Så prøv at indstallere hvad der er på den utility CD

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 21:31

Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men når jeg laver en GHOST (Norton) og lægger på den externe HDD, tager det en frygtelig tid. Jeg bruger den som backup-HDD, kan det have noget at sige

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 21:37

Ja men din computer har åbenbart ikke en UBS enhed
Kik efter den her klik på START, klik på kontrolpanel, klik på Ydelse og veligeholdese, klik på System, klik på Hardware, klik på Enhedshåndteriring, klik på + i UBS-controllere, der skal meget gerne ståUSB 2,0 Enhanced Host Controller hvis du har USB 2,0

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:47

USB HD er jo ikke så hurtig som en HD der er indbygget.
Ghost og andre backup programmer bruger også lidt tid til at pakke image-filen sammen.
Jeg gør det at jeg pakker ned på en partition på harddisken og så flytter filen over på ekstern HD bagefter. Jeg bruger Partition Magic som er et lignende program.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 21:48

i enhedhåndtering står der under USB controllere bl.a.:
Standard enhanched PCI to USB host controller.
Men bemærk, at den som sagt inden formateringen kørte upåklageligt.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 21:51

e.c
jeg tror dit sidste indlæg siger noget, jeg mener blot at det gik hurtigere før, måske tager jeg fejl.
Hvis jeg har taget fejl, undskylder jeg de mange spørgsmål.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 21:52

--------------------------------------------------------------------------------
i enhedhåndtering står der under USB controllere bl.a.:
Standard enhanched PCI to USB host controller.
Men bemærk, at den som sagt inden formateringen kørte upåklageligt.

Ja og så har du kun en USB 1,0 og der med basta

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:55

Det gør ikke noget - men nu vi er i gang - så kig lige her.
H-klik på den comp
vælg egenskaber
fanen hardware
enhedshåndtering
klik på [+] nede ved Universal Serial Bus controlers
Står der noget om
USB 2.0

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:57

ok jeg så ikke indlægget ovenover da jeg skrev

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 21:59

Men for omkring 100 kr. kan du købe et PCI kort med USB 2.0 og der er så 4 styk USB stik.
Driverne følger med kortet.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 22:03

Har selv været igennem alt dette l... så jeg ved hvad jeg skriver om og fik den samme besked at man skal installere USB 2,0 og jeg mente jeg havde det meeeen det havde jeg ikke, hvad gør man så ??????? Køber selfølgelig et PCI kort med USB stik i og så var problemet løst

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 22:05

Men hvis det er en nu comp bør der også være USB 2.0
Jeg kunne tænke mig at du opdaterede Standard enhanched PCI to USB host controller.
med en driver fra din utility CD
h-klik på den > egenskaber >fanen driver >opdater driver>finddriveren på din CD eller bare lade den selv lede.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 22:07

lukker for i dag.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 06-04-06 22:07

e.c
din kommentar kl. 21:31, ja alt fra den CD er installeret.
I enhedshåndtering står der i USB controllere foruden Standard Enha..........
Standard Open HCD USB værtscontroller
USB lagerenhed
Usb rodhub
Usb-sammensat enhed

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-04-06 22:10

HMMMMM
God nat
dr.dem

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-04-06 00:48

hmm.. Prøv lige at køre et check af disken..

Denne Computer
Højreklik på disken
Vælg Egenskaber
Vælg Funktioner
Vælg Undersøg nu
Sæt hak i begge - og kør

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-04-06 10:44

Det vil køre hurtigere med Ghost til en USB 2 forbindelse.
Mit bud er et USB 2-kort (drivere følger med på CD)
Der findes mange og her er en af dem
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21894
PS. Når der står 4 stk og du kun kan se 3 så er det fordi den ene er til brug på fronten.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 07-04-06 12:42

Jeg har lige kørt en ghost: Min HDD er på 80 GB, og det tog ca 45 min., hastigheden svingede mellem 85 og 100 MB/min og mængden var 3300 MB. Jeg er tilbøjelig til at tro, at den hastighed på en extern HDD måske alligevel er normal.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 07-04-06 16:09

Ok måske. Men 45 min er lidt lang tid på en backup.
Men den bedste måde at "køre" backup med enten Ghost eller Drive Image er at gøre det fra en anden partition med styresystem. Så kan det gå meget hurtigere - altså hvis comp's hastighed er stor nok.
En anden mulighed er at have en partition til formålet, på 2-3 GB (D:)
Ghost over på den partition
Flyt/kopier fra (D:) over til den eksterne HD bagefter - det kan den hygge sig med mens du laver noget andet på comp.
Det kan godt lade sig gøre at lave denne (backup) partition efter du har indstalleret.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 07-04-06 16:41

Tak for svaret e.c.
Mange tak for hjælpen. Jeg har nu installeret en HDD, jeg havde liggende, i computeren, det er meget bedre end den externe. Den overførsel, der tog 45 min på den externe, tog nu ku, ca 5-6 min på "slaven" i computeren. Men hvorom alt er, så tak.
Også tak til Jer andre for hjælpen.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 14:46

Selv tak.
Men marcussen1 - nu kan du jo lige lægge den Ghost-fil over på den eksterne HD - så du har ægte backup.
Jeg lægger altid disse filer i egne mapper så jeg er helt sikker på at alt kommer med når jeg flytter/kopierer.