/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er mennesket relativt
Fra : ingeliseSuper
Vist : 436 gange
20 point
Dato : 06-04-06 11:29

"Alt er relativt"
- ideologisk skolelærerfloskel

"Dine forældre er relative"
- menneskene har skabt sig selv d. v. s.

"Menneskene er skabt af en ideologi"

Den generelle relativitetsteori var skabt til tidsånden ligesom Darwins teori.

Hvad med Leonardo Da Vinci, 2. maj 1519 - et par dage før han døde:

"Håbet og ønsket om engang at vende tilbage til sit hjem og til sin tidligere tilstand opfylder
mennesket, og ligesom sommerfuglen søger mod lyset, higet det uafladeligt med glade forhåbninger mod det nye forår og derpå mod sommeren og mod andre kommende måneder og kommende år, og stadig finder det, at det, det længes efter, er så alt for længe om at komme. Det mærker ikke, at det er sin egen opløsning, det ønsker! Men dette ønske er tingenes inderste kvintessens, selve elementernes inderste væsen, der som sjæl føler sig indespærret i det menneskelige legeme og stedse stræber efter at vende tilbage til den, der udsendte den. Det er nødvendigt, at du ved dette: netop dette ønske er naturens inderste hemmelighed"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 11:40
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 11:44

Øeh... Hvad er spørgsmålet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 11:47
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 11:48

Pudsigt som hadet mod skolelærere skinner igennem. Joern_Vig varemærket.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 11:52

Hmmm... dette er mildest talt noget sludder:

Citat
Den generelle relativitetsteori var skabt til tidsånden...

Jeg tror næppe at Einstein, Bohr m.fl. ville samtygge til et postulat som dette?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 11:55

..med mindre der menes : ..til/i tiden?

Det har absolut intet med 'ånden' at anbelange. Men kan jo selvklart ikke forvente at disse teorier/hypoteser sku' ha' dukket op i stenalderen? (...som iøvrigt IKKE endte pga. af mangel på sten !!! )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 12:08

Spørgsmålet (*LOL*) burde i mine øjne retteligt være stillet:

En mennesket set relativt i forhold til fænomenet XXX, som andre 'objekter'; set relative til fænomenet/-erne YYY?

En simpel analogi, man ville kunne forholde sig til. Det ville have givet mening ...rent filosofisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 12:09

Ikke: 'En mennesket..', men 'Er mennesket...'

..selvklart

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 12:14

Altså: Svaret må ligge hen i det uvisse, da der i bedste fald er tale om en plonasme

Citat
Er mennesket relativt?

Svarer til at spørge:
Citat
Har dyr meget?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 12:15

Tja! Man kan også udtrykke det således:
Citat
TITITA TITUTU TIIIPATITITUUU,
TUTUTU TUTUTU TUTUTU
TUTUTUUU TUTUTITITUUU,
AHAHAH!!!"
http://www.bjarne-d.dk/tumbe.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-06 12:16

plonasme ??? pleonasme (=flertydighed) ..for dælen da også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 12:18

Knap en til op, Molo. Så kør' det for dig!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-04-06 13:20

Endnu en af Jørns skizoide karakterer... Men dog bedre camoufleret end sædvanligt...

Om ikke andet, så kan de tråde da bruges til lidt smalsnak og Molokyles hyggelige, men aldeles retoriske snak

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-06 06:10

Vaxen -> Retorik er til ..for at bli' brugt

Nu vi er ved det: Relative forældre har jeg aldrig hørt om før? Jeg forstår ikke en gang sætningen, selvom den prøves forklaret/illustreret ved postulatet: "Menneskene er skabt af en ideologi"

..hvilket ikke giver nogen kausal sammenhæng mellem de to udsagn. I så fald skulle den sidste sætning have været: "Forældre er skabt af en ideologi" ..og se:
NU nærmer vi os noget

Forældre begrebet er naturligvis relativt til konteksten. Forældre er enten biologiske og dermed ophav til afkommet, eller forældre i juridisk forstand og dermed ikke nødvendigvis biologisk ophav, men kunne være adoptivforældre.

I forældre/børn forholdet er dette naturligvis relativt til 'ret og pligter' i forhold til det omgivende samfund. Dermed kan forældrebegrebet opfattes som relativt til samfundets fremherskende ideologi som sådan.

</MOLOKYLE>