/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejerskifteforsikring Ja/Nej?
Fra : acilia
Vist : 3963 gange
100 point
Dato : 06-04-06 09:20

Jeg er godt igang med en privat bolig handel, hvor jeg er køber.
Sælger har en tilstandsrapport fra for 3 år siden som jeg har set.
Der er kun sket forbedringer på huset siden den tilstandsrapport blev udarbejdet.

Man hører så meget om de her ejerskifteforsikringer og jeg er meget i tvivl om, om jeg overhovedet er interesseret i at tegne en.
Jeg synes det er alt for dyrt og samtidig hører man om høj selvrisiko og besværlige forsikringsselskaber.

I tilfælde af at jeg ikke laver ejerskifteforsikring hæfter sælger sådan set i 20 år hvis der er skjulte fejl eller mangler ved huset - sådan som jeg har forstået det!
Sælger vil ikke have penge til at udbedre en stor skade og så er det vel mig der kommer til at hænge på det?

Jeg synes det er en jungle det her - er der nogen der har et godt råd - erfaringer fra lignende? (Jeg har selvfølgelig advokat på - men vil godt lige høre menigmands mening...

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 06-04-06 09:36

Hvis sælger skal være fri for ansvar, skal han betale for en NY, dvs, mindre end et halvt år gammel tilstandsrapport. Når den er præsenteret for dig, så er han frigjort for ansvar.Så du skal ikke nøjes med den gamle. Og sælger skal jo også være pengene værd, før der er noget ved evt. at sagsøge ham.

Ejerskifte dækker jo den del rapporten ikke tager højede for eller ser...

kotume er jo også at sælger betaler halvdelen af den billigst tilbudte forsikring.

Selv har jeg lige købt 5 år gammelt hus, og lavet en ejerskife på 10 år, og den udvidede, da det er en eneste der dækker ordentligt- 12.000 for 10 år til et dyrt hus, hvis skalden sker ??

huske en ny rapport holder sælger fri, så bed ham om den...og tag højde for tingene i den når du afgiver købstilbud, måske skal han reparere et eller andet før du køber.....det fik jeg gjort

/ Henrik

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 06-04-06 10:56

Det er ikke bare kutyme at sælger betaler det halve af ejerskifteforsikringspræmien.

For at han kan være fritaget for ansvar skal han fremlægge en ny tilstandsrapport + at han SKAL tilbyde at betale halvdelen af den billigste (en han selv finder) standard-ejerskifteforsikring. Du kan så vælge en anden forsikring end den sælger fremlægger, men du må selvfølgelig selv betale merudgiften i forhold til den.

Hvis jeg var dig ville jeg under alle omstændigheder have en advokat ind i billedet til besigtigelse af skødeudkast osv., og ham kan du jo så også drøfte ejerskifteforsikring/ansvarsfritagelse med.

Mvh.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 11:06

Sælger behøver bare, at tilbyde dig at betale halvdelen af en ejerskifteforsikring for at slippe for ansvar.
Hvis du bliver præsenteret for den lovplige tilstandsrapport inden købsaftalen og samtidig er blevet tilbudt ejerskifteforsikring har du ingen rettigheder med mindre har begået groft svig, hvilket vil sige at sælger bevidst skal have fortiet eller skrevet noget usandt i kommentarerne til tilstandsrapporten.

Jeg har selv tegnet en udvidet ejerskifteforsikring med 5 års løbetid da jeg handlede for 3 år siden.
Jeg har valgt 5 år fordi man på ældre huse som regel vil have fundet evt. skavanker inden da, men det er da rigtigt at en ejerskifteforsikring ikke dækker særligt meget og skal kun betragtes som en dækning til at sikre sig mod det værst tænkelige for man skal da i forbindelse med købet se sig godt for og lægge mærke til de steder hvor den der har skrevet tilstandsrapporten er gået uden om undersøgelse på grund af tæpper og møbler af forskellig art.

Jeg har fundet flere ting på vores hus, men enten er de ikke dyre nok til at overstige selvrisikoen, der jo gælder pr. "skade" eller også er detnoget jeg burde have gjort mig klart i forhold til tilstandsrapport og det jeg selv kunne se.
Selv om det er usandsynligt at forsikringen kommer i brug så skal du ikke lade dig skræmme af de sager der er endt i retten fordi forsikringsselskaberne altid vil forsøge at minimere omkostningerne og derfor vil have domstolene til at fastslå hvornår de skal dække og der er jo mange der har fået en grim forskrækkelse på grund af forhold dermåske ikke har været synlige på grund af årstiden og derffor syntes jeg at man skal tage den udvide ejerskifteforsikring (hvor sælger kun betaler ½ af den billigste) og betragte det som en handelsomkostning.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-04-06 13:14

Det er penge ud af vinduet. Jeg har aldrig betalt til en ejerskifteforsikring med de ejendomme jeg har handlet. Der skal foreligge en ny tilstandsrapport. 3 år er for gammel.
Gå selv ejendommen efter alle steder og spørg ejeren hvis du ønsker nærmere oplysninger. Du kan selv finde de evt. fejl som den person der skriver en tilstandsrapport finder og så sparer du en masse penge.
Er der ulovligheder som sælger ikke har oplyst om, hænger han på disse i 20 år efter.
Alt det med hushandel er kun for en masse mennesker kan tjene en del penge, både med tilstandsrapport, energiattest og ejerskidteforsikring.

Alle disse ting havde man ikke før i tiden og der var ingen problemer.

GLEM DET.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 14:04

Citat
Er der ulovligheder som sælger ikke har oplyst om, hænger han på disse i 20 år efter.

Det er direkte forkert.
Sælger fraskriver sig forpligtigelser ved at levere en tilstandsrapport der er under 6 mdr. gammel og ved at tilbyde at betale det halve af en basis ejerskifteforsikring.

Når køber skriftligt er tilbudt ejerskifteforsikringen hænger køber selv på evt. fejl og mangler med mindre der ert ale om ting der er ændret siden besigtigelsen eller hvis sælger på meget grov hvis har tilbageholdt oplysninger eller har misinformeret.

Det er loven!

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-06 01:50

Rigtigt Bjarne. Har sælger tilbudt at betale sin andel af en ejerskifteforsikring, har han gjort hvad han skal for at bidrage til festen - tager du ikke imod dette. er det alene dit eget ansvar. Det eneste sted, hvor sælger fortsat kan hænge på det, er, hvis der er direkte ulovligheder, han er ansvarlig for (f.eks. ulovlige installatioer) - og ved direkte forkerte oplysninger fra ham.

Men skrider grunden og halvdelen af huset falder i slugten, er det ene og alene dit eget ansvar.

Jeg kan dog godt følge din vægren. En fornuftig ejerskifteforsikring koster 10.000 - og selv om sælger refunderer ca 3.500 er det stadigvæk mange penge.

1) Hvordan ser huset ud - solidt, velholdt osv?
2) Hvor gammelt er huset? Hvis det er meget nyt, er risikoen faktisk ofte lidt højere (huset er ikke "sat" endnu" - og er det meget gammelt, er rør/stikledninger ofte lidt risikable (og bemærk at flere forsikringsselskaber har reducerede erstatninger, når der er gamle stikledninger)
3) Hvordan ser din financielle situation ud - kan du dække 100.000, hvis det ene rum "falder af".

Det er den slags spørgsmål, du skal spørge dig selv om - og naturligvis kan man også se lidt på helheden: Hvis du betaler 2,3 mio, er 6500 så ret meget i forhold til sikkerheden?

Jeg har selv fravalgt min ejerskifteforsikring, da vi flyttede sidst - men skal da lige hilse og sige, at det ikke var lige populært ved konen....

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 18:25

Tak for svaret erling_l. Jeg endte også med at fravælge ejerskifteforsikringen..

- Jeg har lige fået en ordentlig gang skældud fordi jeg har glemt at sige tak til folk - så mange tak for svaret !
(det er ikke for at være ond og besværlig - men jeg glemmer det sørme

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 14-05-07 21:59

Man bør helt sikkert altid seriøst overveje at tegne en ejerskifteforsikring. Der kan være mange skjulte fejl, som ikke er medtaget i en tilstandsrapport, og som man først opdager efter at have benyttet huset i et stykke tid. Det kan umiddelbart synes som mange penge for en forsikring, men set i forhold til, hvad man betaler for huset og set i forhold til, hvad en alvorlig skade kan løbe op i, så er det små-pengen.

Det er rigtigt, at sælger bliver frigjort for sit 20-årige ansvar, når han INDEN KØBSAFTALEN SKRIVES UNDER udleverer en tilstandsrapport, som er max 6 måneder, et tilbud på en ejerskifteforsikring samt tilbyder at betale halvdelen af præmien på den tilbudte forsikring. Men sælger hæftet altså fortsat for en lang række mangler, blandet andet alle forhold, som ligger uden for bygningen og ulovlige bygningsindretninger, ligesom sælger stadig skal overholde sin loyale oplysningspligt.

Held og lykke med jeres handel.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-05-07 23:14

***lol***

Håber skidtet står endnu ***ggg***

(det gør mit trods alt)...