/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Digital TV til alle?
Fra : Oldboston
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 05-04-06 23:51

Der skrives meget i disse dage om en boks, man kan sætte bag på sit almindelige TV-apparat, og det giver så adgang til at modtage digital TV på DR 1, DR 2 og TV 2 ved hjælp af en almindelig tagantenne eller - i nogle områder - stueantenne. Der står en del om det på nettet og flere aviser har haft tests, hvor bl. a. en boks fra Grundig til ca. 900 kr. fik god karakter. Men: Er der nogen afg jer,d er har konkrete erfaringer. Hvad nu hvis man bor et sted, hvor den almindelige tagantenne kun kan modtage DR 1 og TV 2 (sidstnævnte i delvis halvdårlig stand). Kan sådan en antenne give bedre resultater, hvis man installerer digital-boksen? Bliver billedet skarpere på et 15 år gammelt TV-apparat, mr. SBA, som ellers har fornuftige billeder i dag. Kan man selv købe og sætte boksen i eller skal man bruge tekniker? Den slags info vil jeg være glad for, hvis nogen har erfaringer, de vil dele.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-06 23:51

Hvordan kan det være, at kandu. dk ikke har en rubrik, der hedder TV?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-06 00:13

Ja og nej. Billedet bliver ikke skarpere - men bedre!

Bedre, fordi det digitale signal i princippet er "on/off" - dvs. har signalet en tilstrækkelig styrke til at kunne modtages, så vil du også få et tv-billede uden "sne" og "skygger" og andre sjove ting der kan opstå på grund af atmosfæriske forstyrrelser, korrosion i antennekabler, dårlige samlinger, og en lidt ukorrekt pejling.

Så JA - du får en bedre tv-oplevelse.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-04-06 00:14

Til Oldboston

Dit sidste spørgsmål kan jeg ikke besvare. Det første vil jeg sige klart nej til, at du skulle få et bedre signal på dit SABA (SBA ?). ved køb af Grundigs vidunder.
Har du et dårligt signal kan du muligvis forbedre det med en linieforstærker. Den kan du få for 49 Kr. hos Harald Nyborg - Link til siden: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7834&n=10&KundeID=

Hilsen steno

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-04-06 00:17

Boksen har en indgang fra dit almindelige antennekabel.

Udgangen er 1 eller flere SCART stik og evt. også et alm. antennestik der kan bruges hvis TV'et ikke har SCART indgang.

JA - du kan selv installere den - det er pærelet - og tager et par minutter - det gjorde det i alle tilfælde med den jeg købte i Brugsen forleden, en "Smartbox T-10s"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-04-06 00:20

>Steno - den der Harald-Nyborg linieforstærker er INTET værd. Jeg har prøvet den af uden brugbar endsige mærkbar forbedring....den kan ikke anbefales.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-04-06 00:21

Her er den officielle side om det digitale sendenet.

http://www.digi-tv.dk/

Se om ikke det giver dig svar på dine spørgsmål.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-04-06 00:38

Til berpox

Dertil må jeg klart sige. Vores oplevelser har været forskellige. I samme øjeblik jeg tilsluttede, vores 4 TV'er kunne jeg omgående se en meget markant forbedring. Jeg havde købt den med dobbelt udtag. Vi har kabel tv installeret, men jeg kan godt sige, at halvdelen af programmerne stod ellendigt. Noget andet er selvfølgelig at Oldboston skal selvfølgelig have 75 Ohms antenneledning, og eksperimentet jeg foreslår smadrer nok ikke pengepungen.

hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-04-06 00:57

Til Oldboston/berpox

I min besvarelse bemærkede jeg din beskrivelse. Derfor forslog jeg linieforstærker, og nyt 75 Ohms antennekabel (Kan købes færdigt i forskellige længder) Uddrag fra http://www.digi-tv.dk/ :

Teknik og standarder

På disse sider kan broadcastbranchens professionelle aktører hente information om den teknik og de internationale standarder og retningslinier, der også ligger til grund for det danske DTT-system.

Seere, der har tekniske problemer med deres fjernsynsapparat eller antenne, vil ikke finde en løsning her. De bør i stedet søge under "Indhold og tilbud" eller "Forbrugerudstyr og antenner"

hilsen steno

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-04-06 01:09

Steno har ikke forstået spørgsmålet. Det handler om praktiske erfaringer med digitalmodtagerbokse, og han plaprer om analog forstærker.
Ale de krav som analogteknikken sætter til forstærkeres støjtal, linearitet og impedanstilpasning gælder ikke for digitalmodtageren. Så længe den bare modtages et tilstrækkeligt signal bliver billederne perfekte, også selv om signalet er ret svagt og fuld af reflekser.

Da man sender fra de eksisterende uhf master er hovedreglen at hvis man med en antenne kan se TV2 blot nogenlunde godt med ikke alt for meget sne, vil man på den samme antenne også kunne modtage perfekt digitalt TV signal. Reglen gælder ikke for denmere avancerede antenneanlæg med selektive filtre. filtrene skal fjernes eller supperes med et til digitalkanalen.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 06-04-06 10:09

Konkret erfaring, har et alm. tv og en fladskærm, tvet blev ikke forbedret ud over at sneen på dr1 forsvandt. men fladskærmen gav et helt vildt flot billede.

har ellers kun en antenne på loftet.

så i dit tilfælde vil jeg sige du får et bedre signal ind i huset, men dit tv, kan ikke gøre tingende mere skarp, der skal du over i den nye teknologi som er i fladskærme.

Peter

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 06-04-06 10:10

ps. købte en Phillips til 600,-

Peter

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-04-06 22:34

Forløbig tak for de mange gode svar. Jeg vil følge nogle af anbefalingerne, bl. a. anskaffe den lille boks og så se, hvordan det virker .... så jeg venter lige med at give points, til jeg har prøvet jeres råd af. Tak igen, Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 23-04-06 21:57

Tak for svaret berpox. Det er altid svært at give point, når der er flere gode svar, emn jeg valgte dit svar, berpox, og siger tak til jer andre for nyttige svar.
med venlig hilsen Oldboston