/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vi ønsker os en hund
Fra : base850
Vist : 1181 gange
100 point
Dato : 05-04-06 18:09

Hejsa
Vi er et par med 2/4 børn(jeg har 2 der ofte kommer på besøg)som ønsker os en hund.

Både min kone og jeg kunne godt tænke os en Rottweiler tæve evt blanding,men har hørt en del skræk historier.

Mine 2 børn der ofte kommer på besøg er lettere bange for dyr(i det heletaget),dvs så snart de har fået taget sig sammen til at røre dyret,i løbet af et par timer) så syntes de egentlig at dyr er RET søde.de to lidt ældre børn elsker dyr.

Tanken falder på en Rottweiler fordi vi godt kan lide den race samt hverken min kone eller jeg har mødt de bidske tilfælde som man høre om.

Samtidig ønsker vi ikke at anskaffe et dyr for så at skuffe det ved at måtte sende det væk.

Vi er alle glade for at færdes i naturen og går gerne ofte længere ture.Desuden er jeg aktiv ude i naturen og ønsker at dele dette med det nye familie medlem.

Vi lægger høj vægt på at vi skal have en familie hund der samtidig kan lære mine børn at de ikke behøver at være bange for dyr,og derved også lære hvordan man respektere dem.

Vil valget af en evt Rottweiler/labrador el shæfer blanding være tosset?
Vi har hørt at en første gangs hund ikke bør være Rottweiler,hvorfor?

Vi ønsker selvfølig at have hunden til hundtræning sammen med os så ikke kun hunden og et medlem lære at opføre sig ordentligt men sådan at vi også lære dens adfær bedre.

Vi har ikke travlt da vi mener at det er en stor beslutning både på vores og hundens vegne.

mvh
Stefan

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-06 18:33

Hejsa, -det er dejligt for børn at vokse op med en hund.
Men de skrækhistorier du har hørt er jo ikke bare løgn og latin.
I SKAL TÆNKE JER GODT OM!!! OG se jer godt for.

Det er som regel langt sværere at finde en hvalp af en bestemt blanding end at finde en hvalp af en bestemt race. Og DET er osse svært.

I skal allerførst finde ud af, hvad det er, I vil have.
Hvor store er børnene, hvor meget skal de deltage i pasningen, hundeluftning... Det er f.eks urealistisk at lade en knægt på 8-10 år gå tur med en ung rottweiler..

Kik på denneher side. Den fortæller noget om, hvor "nemme" de forskellige racer er, og hvor krævende m.h.t. motion, pelspleje osv..

http://www.hundeleksikon.dk/

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-04-06 18:41

Det kan jeg godt forstå en Rottweiler er den mest kærlige hund der findes hvis de bliver opdraget rigtig.
Jeg har 2 Rottweiler han og hun, de kærlige de gør alt det man kan ønske sig af en hund, mine børnebørn sover til middag mellem ders forben, hundene er bange for at rejse sig for at vågne ungerne, de kan lege skjul med ungerne o.s.v
Det sket de er stukket af et par gange, men jeg ved hvor de er, nemlig nede i børnehaven hos børnene og lege med dem og det har de fået lov til af lederen efterhånde, de kommer ude på plejehjem hos alle de gamle og bliver godt forkælet
Jeg var meget i mod vi skulle ha`en Rottweiler, men min kone ville gerne gå tur om aften og det var der ikke mulighed for der hvor vi boede, men hun hun ville ha`sådan en, jeg har aldrig fortrut det og har oven i købet fået en til, det er en fryd at have dem.
Køber du sådan en så sørg for at få en ægte måske unden papirer så ved du hvad du har.
Husk at opdrage dem og ikke hårdt, men bestemt
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : steno

Dato : 05-04-06 18:41

Hej base850

Her er lidt om kræet. Det i skal tænke på er, hvor meget tid har i til hunden. Alle i familien skal give samme komandoer for samme handlinger, og i skal være meget konsekvente. Stor tålmodighed er påkrevet. Så får i en dejlig hund, som også er børnevenlig. Selv har vi en Hovawart som vi synes er dejlig. Generelt er det nok næmmere med en tæve end en han. At man fraråder den som førgangshund, er fordi den er meget selvstændig i sin tankegang, og hvis i ikke fra start får lært den dens plads i hirakiet går det galt. Derfor er der mange der vælger en Golden Retriever.

Hilsen steno Spørg bare løs hvis der er mere i vil vide.

Historie
Rottweileren regnes for at være en af de ældste hunderacer, og den menes at have aner tilbage til Romertiden. Racen har fået sit navn efter den tyske by Rottweil, hvor hunden tidligt blev brugt som vagthund og kvæghund. I begyndelsen af 1900-tallet begyndte man at bruge rottweileren som politihund.

Udseende
Rottweileren har en højde på 56-68 cm. Det er en robust og kraftig hund med kraftig bringe, som udstråler styrke og udholdenhed. Pelsen er mellemlang, grov, tæt og glat. Farven er sort med rødbrune markeringer på kinder, snude, over øjnene, foran på halsen, på bringen, benene og under haleroden.

Personlighed
Rottweileren er meget velegnet som selskabs-, vagt- og arbejdshund. Den er selvsikker, stædig og uforfærdet. Rottweileren gør aldrig uden grund. Den er hengiven og loyal og udvikler stærke bånd til sine ejere. Den er tålmodig med børn, men det er vigtigt, at man som forældre lærer barnet at behandle hunden med respekt, og at barnet er med til at passe hunden.

Husk...
Rottweileren kræver plads og elsker motion. Det er meget vigtigt med tidlig socialisering og bestemthed i opdragelsen. Rottweileren kræver megen tid af sin ejer, både i form af fysisk og mental træning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-06 18:41

På den side kan du f.eks. se, at en rottweiler er en hund der kræver rigtig meget aktivering, den er ikke for nybegyndere, den er rigtig god til børn, der er ingen pelspleje men den fælder noget..

ER det en hund, der kræver MEGET aktivering, I ønsker? Altså aktivering HVER DAG??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-06 18:47

Det er fordi opdragelsen af en Rottweiler kræver en del af ejeren.
En rottweiler er en dejlig hund og ikke af natur mere bidsk end andre hunde, og er som regel en god familiehund når folk forstår samspillet mellem børn og hund (dog slet ikke på højde med en Schäfer der er betydeligt mere intelligent), men den er samtidig viljefast, så dem der står for opdragelse, skal vide hvad de har med at gøre, ellers tager den magten.

De der bruger hunde professionelt, vælger Schäferen frem for Rottweileren af to årsager:
Den ene er, at Schäferen er meget hurtigere og smidig, og den anden er, at Shäferens store intelligens gør det muligt at lære en masse forskellige ting og derfor har stor alsidighed, hvorimod Rottweileren ikke er så lærenem og ikke kan "rumme" så meget færdighed.
Men derfor kan den sagtens lære almindelig lydighed og være en velopdragen hund.

Jeg er dog lidt betænkelig ved, at du skriver de to af børnene er bange for dyr, for det kan let bunde ud i nogen misforståelser for hunden, med uheldig adfærd til følge, og der skal I som forældre være klar over, at når man anskaffer en hund/hvalp, drejer det sig fortrinsvis om at opdrage børnene til hensigtsmæssig omgang med dyret og altså ikke begå den fejl som mange gør, at de tror det er hunden der skal kunne forstå.
Typiske eksempler: Hvalpen synes det er så sjovt at bide og snappe efter ben/hænder/arme eller at flå i ungernes tøj/bukseben.

Der hjælper det ikke i længden at skælde hunden ud, hvis ikke man er i stand til at lære børnene, hvordan de skal forholde sig for at hunden ikke finder det interessant, og hvordan de skal vise hunden at "nu er det nok".

Men læs så meget information om racen, tal med opdrættere o.s.v., sæt jer ind i hvordan man opdrager en hund.
Og så en ting mere, hvis I vælger en Rottweiler eller måske en Schäfer, så vær opmærksom på dens stambog, da begge racer er meget disponible for hofteledsdysplasi (Rottweileren vist endda mere nu end Schäferen).

mvh dova

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-04-06 18:52

Et lille tillæg fra mig
Husk husk husk
Det aldrig hunden der gør noget galt, det er det menneske der har den, som ikke har behandlet hunden som de skulle.
Det rygte en Rottweiler har fået er helt forkert både som børnehund og familie hund.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-04-06 19:08

En hund er et flokdyr, og vil gerne "kende sin plads", og den bør være nederst i familiehierarkiet.
Så de to der ikke altid er der bør også lære at bruge de samme "kommandoord" som resten af familien bruger. Et lydighedskursus er et must, så menneskene kan lære at have hund.
En hund er lige så god som jeren gør den til........med fast og konsekvent opdragelse.
Hvis du skælder en hund ud 5 min. efter den har gjort noget galt så ved den ikke hvorfor du er "sur"
Læg ikke ansvaret om pasning og lufteture over på børn - det holder kun en lille måned.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-04-06 19:28

I kan sagtens anskaffe jer en rottweiler. Bare sørg for, at gå til hundetræning med den, for en sådan skal fra starten lære hvem der bestemmer, ellers er det, at det går galt. Det er jo sjældent hundens skyld - men ejeren.

Men en rottweiler kan være en dejlig hund, jeg ville bare helst købe den ved en avler, for ind imellem er det gået galt når man bare køber den ved en tilfældig privat sælger. Husk når i kigger på hvalp at lægge mærke til de omgivelser hunden bor i. Er der pænt eller er det et rode hus. Ser hvalpene sunde og raske ud mm.

Men jo, jeg ville nu også godt have mig en rottweiler, så det kan i sagtens. Bare sørg for, at få den trænet godt

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 05-04-06 20:11

En rottweiler kan sagtens være en rigtig god hund, men det er en race som ikke er helt nem og ikke en race jeg ville anbefale til førstegangshundeejere. Det er netop en race som skal opdrages meget, meget konsekvent, men jo netop uden vold (alle hunde skal jo opdrages uden vold), men det er en race som meget nemt bliver dominant hvis ikke der er 100% styr på opdragelsen.

Så jeg vil anbefale jer en lidt nemmere race (f.eks. schæfer eller labrador).

Omkring det med at købe en blanding så bør I være meget, meget opmærksom på knoglelidelser hos de store hunderacer. Hofteledsdysplasi (HD) og albuearthroser (AA) er jo arvelige sygdomme som seriøse opdrættere forsøger at avle sig væk fra. Dette kan kun gøres ved at man kun avler på hunde som selv er fri for HD, hvor halv og hel-søskende har en meget lav frekvens af HD, hvor forældrene er fri for HD, hvor forældrenes halv- og helsøskende har en meget lav frekvens af HD osv. osv.

Dette kan man kun kontrollere ved at købe en stambogsført hund, hvor man tjecker afstamningen grundigt inden købet (det er desværre ikke alle der lægger lige stor vægt på at afstamningen sundhedsmæssigt er i orden). For mig at se vil det altid være et spil i lotteriet at købe en hund uden stamtavle (eller en blanding) idet man så ikke kan vide hvad der ligger i linierne.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Godkendelse af svar
Fra : base850

Dato : 05-04-06 20:20

Mange tak for svarene.Birgitta løb med sejren for det utrolig gode link.som jeg vil bruge flere time på at læse igennem.

I skrev alle svar jeg kunne bruge tak for det
Stefan

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 05-04-06 20:26

Jeg synes I skal læse lidt her:

http://www.rottweiler.dk/

Og dernæst ringe til formanden for gode råd.

En anden god side til information er:

http://www.dansk-kennel-klub.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-06 20:55

Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber rigtig meget, at I beslutter jer for at finde en hund med DKK-stambog. Utrolig mange af spørgsmålene her på kandu har på en eller anden måde relation til den problematik.

DKK stambogen er ingen 100% garanti for, at I får en sund hund med et godt temperament. Men I har større chance for at få en hund, der ligner den, I beslutter jer for.
--En blandingshund kan være en god hund... Men personligt ville jeg ikke købe sådan en uden at jeg kendte begge forældrene godt. --Ellers er det som at købe katten i sækken.

Men kik på de mange forskellige racer på den side. Og når du har fundet nogle, der passer til lige netop JER, så gå videre til at kikke på nærmere racebeskrivelser. For hver hunderace er der også links til specialklubber med mange gode oplysninger om racen.

Her på kandu har vi allesammen vores yndlingsracer, og vi ville være nogle skarn hvis ikke vi syntes at lige netop VORES race er den aller-allerdejligste. I skal finde den, der passer bedst til JER.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 05-04-06 22:14

Vi har adopteret en hund fra Grækenland fra siden www.graeskehunde.dk
Det er er pointerblanding, men hvis du går ind på siden findes der utroligt mange typer hunde.

Vores er alletiders søde og rare hund. Han har gået til hvalpetræning og han har et pragtfuld temperament. Du kan unersøge ham i både hoved og hale, klippe kløer - sågar tage maden ud af munden på ham uden at han overhovedet brokker sig.

Prøve at se på siden -den er spændende
Hilsen fra Oliver på 1½ år.