/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
igen igen 230/400v
Fra : base850
Vist : 1114 gange
100 point
Dato : 05-04-06 16:38

Hej Igen
Vi er tilbage i huset(som vi først overtager 16/6-06)vedr. snakken om mulighed for kraft/400v

Nu har jeg fået svar tilbage fra ELselskabet samt en tegning/diagram diagrammet fortæller at der ligger en jordledning til 0.4kv ind til huset. ALLE huse i området er tilsluttet med 0.4kv.
Måleren i huset er til 230v.

fortæller det at ledningen er til 0.4kv jer noget?
Det syntes mig lidt underligt at ingen skulle han mulighed for 400v i samme kvarter.

Samtidig er der tegnet ledning på til 10kv som kun løber ude i vejen,ingen husstande er tilsluttet denne.

Hvad mener i er der et job for min elinstalatør alene eller skal jeg også svede ved at skulle grave op til ilægning af kablet?

Før i begynder om hvad jeg skal bruge kraft til og bla bla DET SKAL jeg basta bum he he

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-06 17:26

Det 10KV kabel (10000Volt) vil jeg råde dig til at holde nallerne fra, da det er et overordnet net, som går til nogle transformere, der transformerer til 400/230 Volt som fremføres til jeres huse.
Når der er trukket en jordledning til 0.4kv ind til huset, betyder det at du ikke skal grave.
Men huset har førhen klaret sig med 230 Volt, nok fordi der boede nogle sparsomme gl. mennesker før.
Det vil altså sige at din måler nok kun er en 220 (230 Volt) måler, og kan som sådan ikke måle 380/400 volt.
Den skal skiftes af elinstallatøren, men skulle den allerede være skiftet da der blev lagt nyt jordledning, kan du jo være glad.
MEN installationen rundt i huset er jo kun 230 volt, og indeholder jo ikke 400 volt (Kraft) og skal så trækkes i særskilte rør eller nye kabler frem til hvor du vil have komfur/kogeplader/vaskemaskine.
For at kunne gøre det skal der laves udvidelse/ny gruppetavle indendørs.(Tit tæt ved måler)
Den udvidelse og fremføring kan kun elektrikkeren klare, desværre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-04-06 17:50

Når nu du er så skråsikker på hvad du gar brug for er det da ærgerligt at du ikke kender betegnelsen rigtigt.

Hvis du ønsker dig hele alle muligheder, skal du have indlagt alle tre faser. Det giver mulighed for 3x 380 V, foruden 3 x 220 V
Man kan ikke ud fra dine oplysninger med sikkerhed sige hvor vanskelligt ( dyrt) det bliver.

Først lidt om navnene. Symbolet for volt er V og ikke v. kV betyder kilovolt . 0,4 kV er det samme som 400 V , ligesom 0,4 kg er det samme som 400g.

400 V er i praksis det samme som 380 V ligesom 230 V i praksis er det samme som 220V. Det kan synes underligt men hænger sammen med at begge tal kun er nominelle værdier. I praksis varierer spændingen efter hvor man er på nettet og med den øjeblikkelige belastning. Om man nu siger at spændingen skal være 220 V og tillader indtil 10% mere , eller siger den skal være 230V og kun tillader 5 % mere bliver i praksis det samme.

Man har mulighed for 400 V blot man har installeret 2 faser, det var det man i gamle dage kaldte kraft; men det er altså ikke hele svineriet bum bum he he og ho.

De 10 kV i gaden er højspænding, som er til hovedfordelingssystemet. Det er ikke for tilslutning direkte til forbrugerne, med mindre man er en stor virksomhed med egen transformatorstation.

Det er lidt gætteværk. Jeg tror at du har alle 3 faser i stikledningen og derfor alle mulighederne for at udvide din installation med både bum og he uden de helt store omkostninger.

Hvis du nu forstod at læse tegningen, ville du måske ud af stregsymbolerne kunne se antallet af faser i din stikledning.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 05-04-06 18:01

Kontakt din lokale elinstallatør - han vil kunne fortælle dig hvor meget der skal laves og hvor meget det vil koste.

Mvh 15063637

Godkendelse af svar
Fra : base850

Dato : 05-04-06 18:22

Tak for svaret alle sammen, pallebhansen rendte med pointsne.

Der bor et yngre par i huset pt,manden har boet der hele sit liv(28år) men de har gaskomfur,derfor har de ikke haft brugt kraft.Vi ønsker af personlige årsager ikke gas i huset,og med så stærkt et agument at vi ønsker det fjernet før vi flytter ind(vi har heldigvis både lejl og hus i 14 dage samtidig).Ja selvfølig viste vi det da vi købte huset..

Jeg er ikke så bange for det med eltavlen samt det at der skal trækkes kabel til komfur,det skulle der uanset hvad.
der er pt 3 grupper af 10A på HFIrelæet med pocelænssikringer.

Uanset hvad så er det jo et job for en elinstalatør,men det var tanken om at jeg evt var nød til at grave hele indkørslen op ca samtidig med at vi skal flytte ind.

der står ingen steder på tegningen noget om hvor mange faser der er.

Igen tak for jeres svar det var hvad jeg selv havde håbet/gættet på.