/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvad er alt dette? skimmel?
Fra : mudshade
Vist : 473 gange
100 point
Dato : 05-04-06 16:20

skimmel hvordan fjerner man det? og er det farligt? Og hvordan ser det ud. har sådan noget slimet noget ved min altan dør i en hvidli farve. Og noget grønt som kan ses her:

[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img424.imageshack.us/img424/4650/10007926zd.jpg[/IMG][/URL]

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 05-04-06 16:21
Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 05-04-06 16:26

har lige taget et billede af det jeg tror er skimmel, de klumper der er i fra fordi vores ka¨'s toilet har stået der. -Ikke for sarte sjæle: http://img150.imageshack.us/my.php?image=10007935dj.jpg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-06 16:28

Jeg syntes mere det ser ud som om tapetet er jordslået, og ikke svamp, har der stået noget op ad?? det kan skyldes manglende udluftning. Prøv at vaske af med klorin

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 05-04-06 16:30

lufter ellers ud hver dag, og så er der åben om natten, og der har ikke stået noget op ad.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-06 17:00

Så lyder det mere som om, det skyldes fugt udefra. Men som sagt, syntes jeg ikke det ligner svamp men jordslået/råd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-06 17:16

Nu skyldes råd og jordslåethed altså også svampe. Jordslåethed er faktisk en af de mest almindelige skimmelsvampe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-06 17:27

Jo, det der er svampe, skimmelsvamp og noget andet fungus, og det kommer som regel af for lidt varme, manglende udluftning, kondens og manglende rengøring.

Men grundig rengøring, evt. med Rodalon og tilstrækkelig udluftning og opvarmning kan måske fjerne det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-04-06 18:03

Der er nogle meget gode beskrivelser og løsningsmodeller her
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=2881

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-06 21:10

Der ser bare ud til at trænge til rengøring. Skrab alle de kattedimser og snasket væk med en spartel, og vask grundigt efter med noget ajax eller lignende. Først derefter kan du da se, hvad der er af skade nedenunder.

Jeg har svært ved at se, om det lodrette billede er sorte prikker på glas eller på træværk, men der gælder det samme. Uden en grundig rengøring først er det ikke til at se, om det er noget overfladisk skidt eller om det er skimmelsvamp. Uanset hvad det er, så skal det jo væk. Så rul ærmerne op, på med vanten og se at komme i gang!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-06 21:11

Og ved du hvad? Det er da godt, det ikke er et billede af dit køleskab.

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 06-04-06 15:04

hehe Mange tak for svarene. prøver og ser hvad der hjælper :)

Godkendelse af svar
Fra : mudshade

Dato : 06-04-06 22:16

Tak for svaret Birgitta. brugte din metode, og det slimede der, ved jeg sgu ikke hvad var. Men fjernede det med en spartle, og så fik den lidt "alkohol" at smage på der efter røg ajax på den, og nu er der intet der, men de grønne pletter er vidst mug eller svamp, men vores "pedel" kommer og kigger på det i morgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-06 13:23

Tak for accepten af mit svar!

Se, sådan noget som skimmel, bakterier og lignende kan sagtens overleve og gro i en blanding af fugt og kattesnusk. Resultatet kan så blive en gang ulækkert blævr. Men det behøver ikke overhovedet at have noget med det underliggende træ at gøre, -især hvis malingen er relativt ny og intakt.

De andre pletter kan jeg forstå er på træ? -Ikke på glas? ...Det kunne se lidt ud som om at det er blevet overmalet i den ene side på et tidspunkt...
Men en grundig rengøring, hvor du evt. skraber al det plettede væk --selv om der ryger noget maling med. Så kan man se, hvor angrebet træet er. Mugligvis er det nok med en afslibning og maling. ---Men ALTAFGØRENDE er det jo, at man sørger for at holde stedet tørt (udluftning-aftørring). Der kommer kun mug hvor der er fugt.

Held og lykke med det.