/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bliver velfærden skamskudt?
Fra : Joern_Vig
Vist : 520 gange
50 point
Dato : 05-04-06 10:45

Konkurrerende ideologier har skabt landets skæbnesvangre indretning

I perioden mens økonomibetragtninger stadig blev debatteret blandt vore folkevalgte (indtil omkring midten af 1980-erne) kunne man jævnligt høre import- og eksportkvoterne nævnt som henholdsvis den andel af bruttonationalproduktet, som importen henholdsvis eksporten udgjorde af dette samlede rådighedsbeløb. Det var noget, det bekymrede de ansvarlige, fordi vi netop i Danmark skulle importere så meget for at skabe den nødvendige eksport med vores dygtighed. Danmark var yderst sårbart over for inflation. Og den kom og den blev til sidst upopulær igen, selv blandt dens tidligere stærkeste fortalere. Virkeligheden viste sig.

Vi har også forstået at landets sårbarhed synes forsvundet, siden vi kom i EU, der ideologisk var tænkt at skulle være en selvforsynende blok a la USA.

Nationalregnskabet i Danmark er imidlertid behæftet med særdeles grove ideologiske brokker, først hidrørende fra John Maynard Keynes’s værker, siden hen bygget ind af Viggo Kampmann direkte i det danske nationalregnskab, som vi derfor ikke vil gøre andet end perifert brug heraf. I øvrigt medens Viggo Kampmann var embedsmand; siden hen blev hans statsminister.

Danmark er et land, der fra naturens hånd ikke har givet os meget andet end landbrugsproduktionen at byde på. Der skabtes dog en industriopbygning, der gradvist tog førerskabet i samhandelen med udlandet og i indtjeningen efter den 2. verdenskrig. Et effektivt skole- og uddannelsessystem var netop forudsætningen for at dette kunne ske.

Et lille indskud:
Den økonomiske realitet er, at det er fremstillerne i et hver samfund, der driver økonomien frem, opsparingen er at betragte som brændstoffet i denne proces.
Hvad forbrugerne – private og offentlige - giver ud sætter ikke økonomien i gang, men vedligeholder blot apparatet, det andet er aldrig sket og vil aldrig ske. Nogle gange kan vi se økonomikommentatorer berette, at udgifterne til privatforbrug udgør så og så mange procent af den samlede efterspørgsel. Vi hører også meget vrøvl om forbrugerforventninger. For at give læseren indtryk af, at det modsatte faktisk er gældende anføres dette: I slutningen af tyverne opgjordes USA-privatforbruget til kun omkring 8,5 % af producenternes udgifter til produktionsfaktorer og andre producentvarer. D.v.s. at forbruget af kapitalgoder var 12 gange større end privatforbruget.

Produktionsprocessen består af et utal komplekse stadier – i dag langt flere. Det er en nødvendig følge heraf, at de samlede kombinerede udgifter på alle disse stadier/niveauer må overstige udgifterne til forbrug ganske betydeligt. Som illustration kan man forestille sig det samlede faste kapitalapparat efterhånden omsat i slutforbrug; det vil dog kun kunne ske over adskillige år (her 12). Det der gives ud på forbrug – privat og offentligt - stammer rigtignok fra produktionen, medens produktionen stammer fra kapitalen (inklusive produktionsfaktorerne), som i første led stammer fra opsparingen. Derfor er det sådan, at jo mere der opspares desto mere realkapital dannes og akkumuleres, så der produceres og kan forbruges mere.

Man kunne rette sig efter følgende faktum: regeringsudgifter og privat forbrug stimulerer ikke, men dræner økonomien. Dette er sandt, uanset om du finder disse udgifter retfærdige eller ej. Dette er afgørende vigtigt at lære.
(slut på indskuddet)

Så kom det til brat omkalfatring af det samlede uddannelsessystem i 1960-erne og 1970-erne, fordi da gjaldt det opbygningen et skattefinansieret velfærdssystem og en enorm offentlig sektor til at klare en mængde problemer, som end ikke mange uden for eliten havde opfattet de havde. Nuvel bedre sygehusvæsen og nye skoler var ikke det værste. Men det standsede ikke her. Ideologien var sat på skinner og ideologier fortsætter altid op i skyerne, hvorfra det som bekendt ikke er nemt at høre eller se jorden.

Resultaterne af skiftende ideologi-behandling aflæses

Tabel 1
Ikke arbejdende uden for de arbejdsdygtige aldre i 2004
[Arbejdsstyrken der tilbyder sig på arbejdsmarkedet: 2.766.296]

Uden for arbejdsmarkedet
Folkepensionister   749.435
Førtidspension   269.135
Efterløn og overgangsydelse   205.761
I alt   1.224.331

Kilde : Nyt fra Danmarks Statistik: Nr. 326, 29. juli 2005

Tabel 2
Ikke arbejdende i de arbejdsdygtige aldre (16-66 år) i 2004

I de arbejdsdygtige aldre 15-66 år
Registrede arbejdsløse   335.000
Bistandsklienter   144.000
Revalidenter   26.748
Kommunalt aktiverede   49.268
AF-aktiverede   19.269
Orlovsydelse   7.535
Ledighedsydelse   12.302
I alt   594.142

Kilde : Nyt fra Danmarks Statistik: Nr. 326, 29. juli 2005

I alt tabel 1 og Tabel 2 : 1.818.142

Tabel 3
Modtagere af offentlige overførsler i øvrigt og offentligt ansatte i 2004:

Modtagere af syge- og barselsdagpenge   423.858
Offentligt ansatte   874.500
I alt   1.298.358

I alt tabel 1, tabel 2 og tabel 3 modtagere af overførsler som livsgrundlag og offentligt ansatte: 3.092.000

For at nå til det samlede folketal skal antallet af ansatte i salgbar produktion og ca. 1 mill. børn og unge under 18 år tillægges, nogle af sidstnævnte er selvsagt inkluderet i ovennævnte antal.

Offentlige driftsudgifter: 771.6 mia. kr. i 2004 og 801,6 mia. kr. (budget 2006) Heraf er overførsler: 336.7 mia. kr. i 2004 og 375,4 mia. kr. (budget 2006)

Eksportindtægter i alt: 656,6 mia. kr. i 2004 og 663,1 mia. kr. (budget 2006)

Kilde : Nyt fra Danmarks Statistik: Nr. 30, 24. januar 2006
Kilde: Nyt fra Danmarks Statistik: Nr. 131, 29. marts 2006

Danmark har større offentlige driftsudgifter end eksportindtægter. For hver krone eksportindtægt bruges 51 øre på overførsler 66 øre på offentlige ansættelser.

Det ses uden videre at eksportindtægterne, som vi gerne ville øge for at skabe større råderum for finansieringen på hjemmefronten, ikke forventes at vokse i samme takt som de offentlige driftsudgifter og de offentlige overførsler.

Eksporten bruges her kun som en indikator, og det er forholdsvis nemt at sammenligne hele gennemgangen med resultaterne i andre lande, der har gjort det bedre, f.eks. Irland og Tjekkiet.

Med 2.766.296 i arbejdsstyrken i 2004 fordelt på 594.142 ledige og udstødte, 874.500 offentligt ansatte og ca. 1.300.000 i salgbar produktion fratrukket i alt 423.858 syge- eller på barselsdagpengemodtagere kan samfundet ikke fortsætte finansieringen af velfærdsydelserne og oveni finansiere udgifterne vedrørende 1,224.331 pensionister m.v. uden for arbejdsmarket.

Det officielle antal i arbejdsstyrken i perioden 2001–2005 er blevet reduceret med mere end 30.000. Det officielle antal uden for arbejdsstyrken er øget med mere end 50.000 i samme periode. Endnu mere afstand forventes der at blive mellem en stadig mindre arbejdsstyrke og et øget antal i pensionistaldrene. Ifølge Erhvervsbladet 4. marts 2006 vurderer 10 ud af 14 arbejdsmarkedsråd, at arbejdsstyrken ville falde med 8.000 flere i år 2007. Velfærdskommissionen projicerer 350.000 færre i arbejdsstyrke og 400.000 flere i pensionistgruppe i år 2040, hvis udviklingsparametrene fastholdes som i dag.

En ting er arbejdstagerne forstødes af arbejdsstyrken, en anden ting er at aldersgruppernes indbyrdes størrelsesforhold forskydes betydeligt mere fremover p. g. a. af aldringen og den manglende tilgang til arbejdsstyrken – fremkaldt af det lave fødselstal siden 1968 og dernæst af immigrationen, der bevisligt giver flere modtagere af overførselsindkomst fra de unge år i anden og tredje generation: http://www.lilliput-information.com/seks.html , fodnote 5.

I grupperne førtidspensionister jfr. tabel 1 og ikke-arbejdende i øvrigt i aldrene 16-66 år jfr. tabel 2 var der i alt 863.277 heraf ca. 100.000 behandlingskrævende sindslidende, prostituerede, behandlingskrævende alkoholikere, narkotikamisbrugere og hjemløse i følge Velfærdskommissionen.
Kilde: Velfærdskommissionens analyserapport, maj 2004, kapitel 9.

Immigranterne og deres senere efterkommere i alle generationer er i følge Velfærdskommissionen repræsenteret 3 gange så hyppigt i forhold til træk på den offentlige sektor (Børsen den 1. december 2005), og det kan oplyses, at i førtidspensionistgruppen er de endnu mere repræsenteret og så til gengæld langt lavere repræsenteret i pensionist- og efterlønsgruppen, hvor deres andel kun udgør 10 mod danskernes godt 22 pct. Holder vi os til korrektionen af udlændingeregnskabet gennem de sidste 25 år på http://www.lilliput-information.com/kantrocia.html, bliver andelen af immigranter i alle generationer blandt de ledige og udstødte tre multipliceret med godt 13% lig med 40%.
Det er trækket på ydelserne. Dette tal svarer til borgmester Henriettes Kjærs oplysninger jfr. ovenfor for så vidt angår bistandshjælpen.

D.v.s. ikke under 300.000 snarere godt 100.000 flere af modtagerne af overførselsindkomster i de arbejdsdygtige aldre er immigranter og deres børn og 458.000 er danske.

Fortsættes...

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 05-04-06 11:04

- og der er længere end til Esbjerg på cykel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-04-06 11:48

TOTALIDIOT

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-04-06 12:49

Bliver velfærden skamskudt?>>>>>>>>>>>>>>>>>>>JA.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 05-04-06 13:41

det r oså længere til København end på rulleskøjter

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-06 15:34

Kan du se dig selv selv Klumme? Det sg dig der tiltrækker idioterne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-04-06 15:56

Bla bla bla

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-04-06 15:57

Endnu en kilometer fra Jørn Vig og Co.

Bliver velfærden skamskudt? Spørger fremskridtsmanden Jørn Ebbe Vig. Det rager, da Jørn Vig en papand, han har jo altid haft som mål, at afskaffe velfærdsstaten. Hvad fa'en er det så for en manipulerende retorik?

Alle snyder og bedrager i Danmark, alt i det etablerede system er en løgn, og alle de, som ikke mener det samme som Jørn Vig & Co. er løgnere.

Så stop dog med at lave copi/paste øvelser fra din ulækre hjemmeside, lilliput.

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-04-06 17:08

viviborgen
Hvor er det så lige du fandt dette bidrag på Joern Vig's lilliput-information.com???

DU FORTÆLLER LØGN - det er grimt.

Joern Vig har støttet Fremskridtspartiet, men støtter intet politisk parti længere.
Det rager Joern Vig betydeligt mere end en papand, hvordan velfærdssystemet kommer til at se.

Her tager du så også fejl - men en bevidst løgn kan vi ikke kalde det.

Jeg har dog ikke mange forventninger til kortsigtede politikere, der mest vil deres eget og næppe kan overskue det, der hænger uløseligt sammen.

Mon jeg havde brugt så meget energi på at udrede kendsgerninger, hvis det ragede mig en papand, som du udtrykker det.

Det mener jeg til gengæld, jeg kan.

En mængde arbejdsløse og udstødte >= 600.000 (plus evt. nogle førtidspensionister) har fået deres status ganske og aldeles uden anden grund end den samfundsudvikling, der følger direkte af de to ideologier, liberalen og internationalen.

Det er realismen der skal højnes - vores eneste chance.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-06 19:34

Der er grund til selvransagelse når man begynder at omtale sig selv i tredieperson!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-04-06 20:02

Citat
Partiets førstemand, Mogens Glistrup, ville egentlig kun have en bevægelse omkring sig, der lejlighedsvis skulle fungere som valgmaskine. Han var på mange måder en stærkt højreorienteret anarkist, og en ultraliberalist. Partiorganisation, medlemsindflydelse og valg af kandidater og tillidsmænd var for ham en lige så stor vederstyggelighed som den velfærdsstat han ville nedbryde.

Citatet er fra http://www.leksikon.org/art.php?n=4996

Fremskridtspartiet ville afskaffe velfærdsstaten, men det blev vælgerne, som afskaffede Fremskridtspartiet.

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-04-06 20:35

viviborgen

Løj lodret - men det er helt fint, at viviborgen ikke indrømmer. viviborgen fandt altså ikke siden på www.lilliput-information.com/indexx.htm , som hun hævdede, velda?

Uden sit leksikon, hvori viviborgen finder sandheden om alt, var hun ilde faren. Jeg mødte engang en OVERlærer, der hævdede sandheden stod i Århus Stiftstidende - sådan har mange et afslappet forhold til kilder, blot de melder, hvad modtageren ønsker sig.

Jeg støttede Fremskridtspartiet, fordi jeg havde flest holdninger fælles med det parti, og fordi de andre er typiske levebrødspolitikere - næsten alle marionetter.

At afskaffe velfærdssystemet efter 40 år er ikke alene urealistisk - selvom det så sker
alligevel, når det så standses heæt abrupt af vore kreditorer ("der er altså ikke er pist væk") - ingen ville finde på det, sådan som det hele er indrettet derefter, og landet er sendt på vågeblus, når sammenholdes med andelen, der er sat uden for reelt.

Det har længe været tiden, hvor det skulle forhindres, at det bryder sammen med den voldsomt voksende difference mellem antallet af arbejdende og antallet uden for arbejdsmarkedet. Det har været udsat i henved 25 år - nu bliver det givet hastværk lavet af praktisk talt uvidende politikere.

Jeg glemte selvfølgelig et øjeblik, at det er "Jericos Murer der skal falde", når basunerne lyder.
Det bliver ikke behageligt. Men så kan vi jo sige, at ideologien netop byggede op og selv rev ned igen. Alle de, der sprang på den vogn, får det som de vil have det.

At andre vidste det på forhånd, det er jo evig ligegyldigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-06 21:32

..og det her ved jeg nu: http://www.bjarne-d.dk/rotfl.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-06 00:11

Ja tedd.... det er fandme uhyggeligt. Ganske vist har jeg kun været medlem af DF i godt en uge, men efter at have stiftet "bekendtskab" med præmienarren Jørn Vig, så overvejer jeg at melde mig ud igen. Men på den anden side.... han er vel ikke medlem af partiet, så jeg blir

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-04-06 08:35

Bjarne

Joern Vig
Det eneste jeg kan få ud af at læse dit indlæg er, at du ikke aner eller vil acceptere, hvordan et demokrati arbejder. Ideologi eller ikke ideologi.

Hvis vi tager efterlønnen, den varme kartoffel, så står fløjene og skændes om et år. Det handler det jo slet ikke om, det handler om, at efterlønnen blev en ret for alle over 60 år for at afhjælpe ungdomsarbejdsløsheden. Ungdomsarbejdsløsheden er væk og nu hænger 68-generationen fast i, at de bliver snydt. De som fik de bedste uddannelser for forældrenes penge og det største forbrug for lånte penge. Det har generationen efter dem måtte betale, nu skal deres børn igen betale for deres golfkugler, men ikke nok med det børnebørnene skal sgu også være med til det.

Jeg mener, at efterlønnen er en hamrende uretfærdig ordning, som ikke skal afvikles, men afskaffes hellere idag end i morgen.

Jeg mener, at vi i stedet skal indføre en differentieret pensionsalder afhængig af erhverv. Jeg ser nemlig ingen grund til, at en skolelærer skal gå af som 60 årig, hvor imod en murerarbejdsmand har lagt svære ved at fortsætte sit arbejde i den alder. Det er fysisk alderen først sætter sine begrænsninger og det må loven om pension gerne afspejle.

Citat
Jeg mødte engang en OVERlærer, der hævdede sandheden stod i Århus Stiftstidende - sådan har mange et afslappet forhold til kilder, blot de melder, hvad modtageren ønsker sig.

Der er brode kar alle steder, både på Århus Stiftstidende og i lærerstanden.

Men en svale gør jo ingen sommer.

Og der findes jo også sandheder med modifikationer, dem er der flest af. Sandheden findes ikke alt er relativet.

Du betegner dig selv som realist.....skal jeg give en karakteristik af en realist?

Det er meget kort beskrevet, en som tror på magt frem for dialog.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-04-06 08:39

Vivi Borgen fandt selvfølgelig ikke noget på din ulækre propaganda side for hun vil slet ikke læse mere på den, men du fik endnu en gang lejlighed til at smide et link

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 10:53

Om der smides link eller copy/paste er vel ligegyldig.
Det er propaganda hvor man nedgør enhver der opponerer imod det skrevne.

Pudsigt nok er der politikere der også bliver lidt aggressive når nogen river dem ud af deres verbale cirkler. Iøvrigt politikere der typisk har en relativt kort karriere.

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 06-04-06 11:02

vivibogen - FANDT DU BIDRAGET PÅ HJEMMESIDEN LILLIPUT - Nej, velda?

Det drejer sig slet ikke om efterlønsaldrerens eller pensionsalderens grænserne i virkelighedens verden. Det er har slet ingen væsentlig betydning - men I kan ikke regne - det er det afgørende.
Det drejer sig om et snarligt galloperende budgetunderskud i forhold velfærdsfinansieringen og manglende eksportindtægter i forhold i den internationale konkurrence.
Men globalisering og velfærd kobles ikke

Efterlønnen er i øvrigt helt hen i vejret, når henses til, hvorledes den blev argumenteret. Den bruges mest af skolelærere, bibliotikarer og pædagoger, og den påvirker ikke antallet af udstødte
i ungdomsårgangene, som den forudsattes netop at gøre.

ANDRE SAGDE DET PÅ FORHÅND - ideologi

Nej, realisme er når ideologierne tages med tættekam, så realismen tilbage.

Klumme
vil så gerne være hofnar, men han er et nul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 11:08

Nej Joern_Vig du er...http://www.bjarne-d.dk/rotfl.htm

Kommentar
Fra : ingeliseSuper

Dato : 06-04-06 11:40

Sandheden er en grænseværdi.

Så langt væk fra ideologi som vel muligt

Alt er ikke relativt - Einstein skrev for tidsånden som Darwin skrev for tidsånden.

Du har altså kontrolleret den generelle relativitetsteori??

Mennesket er f.eks. ikke relativt, for da ville det være skabt i ideologis tjeneste, eller hvad er det samme, være menneskeskabt, og det noget vrøvl.

Og dine forældre være menneskeskabte o. s. v o. s. v.

Skolelærer-flosklerne er således mangfoldige.

OG DE HAR DET TIT SOM JOURNALISTER - DE INDRØMMER YDERST SJÆLDENT, NÅR DE TAGER FEJL!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 11:50

Skolelærer floskler.
Ja men vi sætter da bare ungerne i selvstudie lige fra børnehaveklassen.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-04-06 11:53

Joern Vig, hvis du gjorde dig den ulejlighed at læse velfærdskomissionens rapport, så ville du vide, globalisering og velfærd i højgrad kobles. Velfærdskomissionen tager netop globaliseringen, som en naturlov. Det mener, jeg så der kan diskuteres. Globaliseringen er jo en tese, som skulle være styret af de transnationale virksomheder, som ikke er underlagt en statsmagt. De opererer i det globale, hvor hierakiet hersker, men hvor mange transnationale virksomheder er der lige? Der er mange virksomheder som opererer internationalt, men der er sgutte mange virksomheder som arbejder globalt. Hvem har interesse i Afrika, nogle dele af sydamerika eller nogle dele af østeuropa og dele af Asien. Ingen for der er ikke noget at hente. Det har kolonimagterne allerede gjort. Hvor globalt er det lige? Det er kun den nordlige del af Verden, hvor der reelt er tale om en form for globalisering. Det kunne jo være at dette store spøgelse er en myte.

Det er magtbalancen i verden der er et problem, det at USA sidder på den eneste militære overmagt. Det styre verden. Det af de internationale organisationer er styret af USA's interesser, fordi de med vetoret i f.eks. FN m.m.fl. det er et reelt problem. Det er det fordi USA's politikere er styret af erhvervsinteresser. Der skal mange penge til at blive valgt i en amerikansk valgkamp. Det bliver en kandidat ikke uden massiv støtte fra virksomheder.

Jørn Vig du taler mod bedrevidende. Det kan godt være, at du er cand oecon, men du forvalter i så fald din uddannelse som en skændsel mod din stand.

Nu er klumme måske ikke lige min kop te, men et nul, det er altså meget sagt. Hvordan kan du Jørn Vig sidde i Århus og vide, at klumme er et nul? Hvad er det for et menneskesyn der ligger bag, når man mener, at nogen er et nul? Er man så kristen? Er det hvad Jesus lærte sine diciple? Jeg mener, at det var noget med, at vi alle var skabt i guds billede.....der kan selv følgelig være undtagelser, men jeg er helt sikker på, at du, Jørn Vig ikke er den som skal forvalte, hvem der er nul og hvem der kan kravle længere op af skalaen. Hvor langt mener du selv, at du er nået over nul? Eller tæller de irrationelle tal med?

Din mistillid til alt og alle er din værste fjende. Den fører til, at du skal finde syndebukke og det er så først og fremmest indvandrer og flygtninge, dernæst politikere og andre som har magt i samfundet. Det kunne være skolelærer, de har jo også magt til at forme næste generation, dog under indflydelse af skolelovgivningen.

Idiologier er noget bras.....det sage Schlüter også, men de er trods alt med til, at vi som almindelige vælgere ved, hvad vi får når vi stemmer. Vi får ikke en Glistrup, som skider højt og flot på vælgere og stemmekvæg, når han ført havde fået, hvad han skulle bruge for at have magt i et demokratisk samfund. Ham støttede du Ebbe Vig. Det ved jeg, og der må da være ualmindeligt svært for dig, at virke vederhæftig, når du nu både påstår, at du er tilhænger af velfærdsstaten og demokratiet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-04-06 12:21

IngeliseSuper...

Jeg gider ikke tale med dig. Du er jo ikke eksisterende.

Jeg er vokset fra at tale med fantasivæsner.