/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde harddisk 2
Fra : bigfool
Vist : 477 gange
200 point
Dato : 05-04-06 07:28

Jeg formaterede mit C-drev i sidste uge og geninstallerede Win XP Pro DK på disken, som er NTFS partitioneret med et C og et D-drev. Efterfølgende kan maskinen ikke komme i kontakt med min anden harddisk. I BIOS bliver harddisken genkendt og i enhedshåndtering kan XP også se den men ikke detaljerne. Jeg har haft kabinettet åbent og taget div. kabler fra og sat dem på plads igen, men ligemeget hjælper det. Da jeg har størstedelen af mine data liggende på harddisk 2 har jeg selvfølgelig det ikke specielt godt med det i øjeblikket

Nogen her der har et godt råd - Evt. link til noget hjælpe/diagnosesoftware ?

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-04-06 07:37

h-klik på denne comp
vælg administrer
vælg diskhåndtering
...................................kan du se den nede til højre.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 05-04-06 08:05

@ e.c.

Jeg sidder på jobbet og kan først tjekke efter i aften - Kommer tilbage snarest derefter.

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 05-04-06 15:40

@e.c.

Hej igen. Ja, den kan ses men har status "ulæselig". Jeg har efterfølgende læst lidt om problemet i Win, og noget tyder på at dataene mistes, hvis jeg følger Window's råd og vejledning mht. at gendanne disken fra "dynamisk" til "grundlæggende"...

Har du et godt råd eller to ?

På forhånd tak - Bigfool

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 05-04-06 16:51

Ja du skal ikke lave noget endnu.
Men prøv at
lukke comp
tage begge kabler fra din harddisk (den ulæselige)
tag din/e CD/DVD fra både strømstik og datastik
start og genstart et par gange
luk comp
sæt så din HD til secundary cabel som master (dit C: drev er på primary cabel)
start comp og se så hvad der vises i diskhåndtering
.
Dit styresystem ligger vel på C:

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 05-04-06 19:30

Hej igen e.c.

Inden jeg nåede så langt ville jeg i mellemtiden partitionere min harddisk 1, formatere C-drevet og geninstallere XP, men i forbindelse med dette "forsvandt" også denne disk, så puteren pludselig var helt tom. Gentagne gange af med kabler, start og genstart, kabler på igen og lige vidt var jeg. Har lige nu sat harddisk 1 over i en anden puter som fint læser den. Er derfor i gang med at formatere C-drevet og sætte disken tilbage i oprindelig puter - Jeg vil så se om jeg kan få lov til at installere XP. Mens dette sker vil jeg prøve at flytte harddisk 2 over i den anden puter for at se om den kan læses.

Når jeg senere (i aften, i nat, i morgen ... ?) forhåbentlig er blevet lidt klogere er jeg straks tilbage her på boardet.

Foreløbigt tak for din interesse !

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 05-04-06 20:23

Så er jeg her lige igen for en kort bemærkning e.c.

Harddisk 2 har nu været sat til den anden puter og intet bliver genkendt, uanset jumbersætning m.m. Samtidigt kan man høre at disken klikker som et ur når den kommer op i omdrejninger. Den synes at være lettere død. Mener jeg købte den på nettet for små 2 år siden - Nu må jeg se om jeg kan få den ombyttet eller hvad, men det værste er dog dataene. Jeg ved man ude i byen kan få flyttet dataene over på en anden disk, men det koster vist kassen ...

Jeg er tilbage når jeg atter er blevet lidt "klogere".

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-04-06 20:34

Har du prøvet at læse på dine HD med Partition Magic disketterne.
Og hvad viser billedet.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 05-04-06 21:10

Jeg har en kammerat, der har Partition Magic, men som jeg først kan afhente/låne i løbet af i morgen - Derefter vil jeg prøve og efterfølgende melde ud.

Jeg tror jeg slutter for i dag - Føler ikke jeg kommer videre før partitionsprogrammet har "afsagt dom".

Fortsættelse følger i morgen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-04-06 22:26

Det kan måske også være et andet problem med hd 2. HVIS DU HØJREKLIKKER DEN OG VÆLGER EGENSKABER, HVAD SIGER FILFORMATET DA

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 07-04-06 07:26

@Fijala

Den siger MBR og at den ikke kan læse indholdet

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 07-04-06 08:57

@Alle:

Har haft talt med sælger af harddisken, som siger, at det ikke er første gang de hører om problemet (Hitachi IDE 160GB). Det, at den også "klikker" som et bornholmerur bekræfter deres mistanke om at den er syg. De vedkender sig ansvaret, men kan kun love at jeg får en anden repareret disk retur og dataene vil være tabt

Jeg har derfor beluttet at købe en helt ny (og lidt større) nu, (de koster nu helt ned til Kr. 2,50 pr. G) og sender denne sammen med den defekte ud i byen til én jeg har tillid til. Har tidligere haft brugt ham og der er næsten ikke dét, han ikke kan redde. En lidt kostbar løsning, men værdien af data er en særdeles subjektiv størrelse, alt efter hvem man er ....

Jeg takker alle for deres bidrag og ser i mellemtiden frem til at komme op at køre igen 100%.
Points'ne ryger til e.c., der lige fra starten har været oppe på dupperne

God weekend! - Bigfool

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 07-04-06 08:58

Tak for svaret og hjælpen e.c. !

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-04-06 16:14

Tja.................

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-04-06 16:50

Hov hov MBR betyder Master Boot Record. Det er netop den som styrer HD og hvad der ligger på den.
Jeg sender lige noget til dig som du skal prøve.
.
Gå op i toppen af denne side og kig på vis private indlæg.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-04-06 15:30

@e.c.

Debatten er tilsyneladende blevet lukket, så jeg kan umiddelbart ikke besvare/komme nærmere ind på hvad du har haft linket til ... (jeg får ikke lov til at åbne din hjemmeside).

Det med MBR og dets betydning har jeg været opmærksom på, men som sagt; disken tikker og tikker, så jeg er bange for den har fået fugleinfluenza eller totalt chrashed ...

Jeg har som sagt allerede købt en ny disk og lavet en aftale med en professionel mht. til at redde, hvad reddes kan ..., med tak alligevel

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 16:07

Ok -