/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grundings olie
Fra : peter1215
Vist : 6036 gange
500 point
Dato : 04-04-06 22:31

Har været rundt og kigget på priser på grundingsolie til vores nye udendørs plankeværk i Lærk (kalmerbrædder). Hvis vi tager et eksempel Pinotex grundingsolie indeholdende middel mod råd og svamp (fungosider) og hvis vi så tager en grundingsolie fra "jem og fix" med de samme egenskaber ("Træfix"). Træfix koster ca. 1/3 af hvad Pinotex koster. Er der lige så stor kvalitetsforskel som der er prisforskel ? Bliver man bare snydt ved at købe den billige eller hvad ?

Det samme gælder også når jeg skal til at videre behandle mit plankeværk med træbeskyttelse.

Glæder mig til at få jeres tilbagemelding/kommentar og meninger.

HIlsen Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-06 23:15

Min mening er, at du bliver snydt ved at købe den dyre Snydt på tegnebogen nemlig.

For 5 år siden malede vi udvendigt træværk på et hus (vinduer, døre m.v.) med det billige træfix fra Jem & Fix, og tilsyneladende er det et udmærket produkt.

Jeg har for en del år siden arbejdet lidt som maler og firmaet brugte dengang Pinotex og Demidekk.

Og jeg kan ikke se den store forskel på resultaterne i forhold til Træfix.

Og når du kommer til træbeskyttelsen, er dækkeevnen også fin.
Det vi malede for 5 år siden, var hvidt på sort bund.

Det eneste sted, der måske kan være afvigelser, og det ved jeg så ikke engang, det er på holdbarheden, altså Pinotex lover jo maaaaange års holdbarhed, kan ikke huske om Træfix gør det samme, men beskyttelsesmæssigt, kan jeg ikke se nogen forskel.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-04-06 05:52

det kan godt betale sig at købe den dyre
forskellen ligger i selve beskyttelsen , hvor den dyre har meget aktivt stof , mens den billige er mest fortynder
synsmæsigt kan den billige godt se ud til at holde næsten lige så godt som den dyre , men beskyttelsesmæssigt er der ikke nær så meget i den

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 05-04-06 17:54

kig på indholdet af tørstof jo mere jo bedre, tørstoffet er den del at træbeskyttelsen der er tilbage i træet efter den er tør.
mvh jens

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-04-06 13:00

Det er meget for et syns skyld, man skal bruge det, eller for lysets! For den del af træværket, der ikke bliver fugtigt, er ultraviolet stråling den værste nedbryder, så det drejer sig om at få noget, der kan bremse solstråler. Den del af plankeværket, der er fugtig, skal enten være eg, teak eller trykimprægneret, alternativt med indborede borstifter (grundstoffet bor, ikke bor som i værktøj!)
Så konstruktiv beskyttelse kombineret med god farveevne er hvad du har brug for.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 10:30

Forskellen på produkterne ligger helt sikkert i indholdet.
Jem & Fix produkterne indeholder en masse mineralsk terpentin og det stinker af det. Ikke rart at bruge
Hvis jeg skal behandle noget nyt køber jeg bare et rimeligt produkt der er til at arbejde med, men hvis jeg skal have noget gammelt frisket op efter nedslibning bruger jeg en olie der har både gode penetrerende egenskaber og en god fylde så træet bliver mættet godt. Grundingsolie med linolie er rigtigt godt, men kræver en lang tørretid for at efterfølgende behandling kan hæfte ordentligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-06 10:33

fungisider i grundingsolien har næppe megen praktisk betydning.
Uanset reklamer er det minimalt hvad der trækker ind i træet. Grundingolie er først og fremmest etunderlag for det rigtige lysbeskyttende dæklag.

Det der er vigtigt er tørstofinfholdet og om olien binder og hærder godt.

Vi savner desværre ordentlige kontrollerede varedeklerationer på lak og farvebranchens produkter.

Om maleren eller amatren, nu synes det ser flot ud, lige efter påføringen har ikke så meget med kvalitet at gøre. kvaliteten ses om 10 år.
Du kan bruge et dårligt produkt, hvis du gider at rende og rengøre og genpåføre hvert 5. år.
Det bliver i længden både dyrere og mere besværligt.

Derfor kan den billige jo godt være god. Det er bare ikke til at vide.