/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
cropping
Fra : RuneBadune
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 04-04-06 19:00

Let spørgsmål fra novice:

hvordan cropper jeg billeder i flash? jeg kan umiddelbart kun finde ud af at skalere dem med free transform værktøjet...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-04-06 19:57

Hvis du bruger FreeTransform og du vil beholde forholdet mellem x og y på dine billeder så skal du bare pege f.eks. i nederste højre hjørne og hold Shift nede medens du skalerer.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-04-06 19:59

Ups - jeg misforstod dig, så glem hvad jeg skrev. Hvad mener du med at croppe ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 04-04-06 20:06

croppe = beskære billedet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-04-06 20:14

Åh selvfølgelig - jeg mener ikke du kan beskære et billede i flash, uden dog at jeg vil påstå det.
Men det er en god regel i flash, at billederne er i de rigtige størrelser og beskæringer for at få swf'en til at fylde mindst muligt, hvilket kan betyde meget for de der besøger sitet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-04-06 21:27

Den eneste måde jeg kan komme i tanke om at du kan beskære et billede i flash er med en maske, men det er en dårlig løsning i forhold til at beskære billedet som du vil have det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 12-04-06 14:41

Du kan også bruge beskærerværkstøjet.
Du kan evt. anvende et symbol i stedet for det originale billede.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 17-04-06 00:50

Kathy: kan du forklare det nærmere? hvor ligger beskærerværktøjet?

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 17-04-06 20:33

Undskyld ventetiden.
Til venstre i skærmbilledet
2. række til højre er der et ikon som en oval ring med en 'snøvs'
klik på den, og nederst i din toolbar dukker der 3 ikoner op.
Vælg det nederste (ligner lidt et insekt)

Billedet du vil beskære skal være aktivt.
Vælg helst et symbol for billedet.
Gå op under 'modify' og vælg ungroup.
Så er der ingen grænser for alt det sjove du kan lave.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 17-04-06 20:34

ps
kigger ind lidt sener i tilfælde af at du har spørgsmål