/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jordbærfrø
Fra : Amithana
Vist : 2777 gange
100 point
Dato : 04-04-06 15:19

Nu har jeg en dejlige stor altan som vender mod syd, så har sol dagen lang...
Sidste år dyrket jeg en del tomat, og mini agurk planter, hvilken gik rigtig godt.
Nu i går vil jeg så gerne prøve med nogle jordbær...

Så har købt nogle jordbærfrø.
Men har ingen ide om hvilken slags jord de skal ligge i, Om de skal spire i mørke? Varme osv.

Nogle som ved det???

Hilsen Ami

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-04-06 16:06

Nu ved jeg ikke om du er klar over det, men der findes faktisk sorter som er specielt velegnet til krukker, altankasser eller andre former for "højbede". Forhør dig lige hos dit lokale plantecenter omkring dette. Ellers er jordbærplanter ret "taknemmelige" med hensyn til dyrkning. I vækst perioden kræver de MEGET sol og vand.
Jeg har personligt aldrig prøvet at dyrke dem frem fra frøstadiet men altid brugt afliggere.

Men ellers god fornøjelse med dine kommende jordbærplanter

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-04-06 16:11

Jordbær vokser bedst i en god humusrig jord--masser af lys og temp. ikke under 15 gr.
Men hvorfor nu jordbærfrø??
Det er meget nemmere og hurtigere med stiklinger, som kan fås på enhver planteskole, og i øvrigt ikke koster en bondegård.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 04-04-06 16:31

Det kommer meget an på, om det er vilde jordbær eller have-ditto. Dem til havebrug har det fint med en blanding af sand og fed muld, halvt af hver. De vilde kan nøjes med en femtedel muld, resten sand. og vand bare godt om natten i blomstringstiden. Én nat plus 5 nætters tørke, så man provokerer planterne til at strække rødderne ned efter det vigende vand. Og det gælder både vilde og tamme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-06 19:06

Hvis du starter med frø nu tror jeg ikke du får jordbær i år.

Knopperne der bliver til blomster og jordbær er allerede sat sidste sensommer.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 05-04-06 10:17

Som jeg husker de frø vi såede i "børnenes have", var der bær på det første år, og den sort vi fik var der bær fordelt over en lang periode.

Men de blev bare sået i vores almindelige havejord.

Står der ikke noget på pakken?

Kommentar
Fra : Amithana

Dato : 05-04-06 10:31

Har tænkt mig at prøve at spire dem selv, fordi jeg tænkte det kunne være interessant, og se om jeg kunne...
Regner ikke med nogle som helst høst i år... -

Men tak for svarne..

Hilsen Ami

Godkendelse af svar
Fra : Amithana

Dato : 05-04-06 10:33

Tak for svaret pbp_et.