/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
validering/indsætning af ord
Fra : zlug
Vist : 290 gange
96 point
Dato : 04-04-06 15:01

jeg står i den sitration at jeg har behov for at validere på hvormange gange et ort optrader i en sætning... det pågældne ord er [angreb] dette ord må kun forekomme en gang men laae løsninger jeg hidtil har fundet på er endt i det problem at de kun læser et hvis man skriver [angreb][angreb] eller [angreb]nogettekstudenmellemrum[angreb]...

samtidigt skal jeg også bruge et stykke kode der indsætter dette ord ([angreb]) i et textarea når man klikker på en knap...

nogen hjælp?

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 04-04-06 17:10

... jeg fårstår simpelhent ikke spørgsmålet, kunne du formulere det på en anden måde!

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 04-04-06 23:27

Til dit første spørgsmål:

Jeg går ud fra at du bruger javascriptkode ... str.indexOf("angreb") ... og så ønsker at tælle med den.

Den kan ikke se om strengen angreb kommer flere gange i en ubrudt tekstsstreng. Tricket er at hvis du finder angreb i et ord, så bruger du str.indexOf("angreb") værdien til at "klippe" strengen på dette sted, derefter undersøger du om ordet angreb forekommer i reststykket osv. Imens opretter du en tæller der tælles op for hver gang str.indexOf("angreb") er forskellig fra -1.

Jeg håber du kan se ideen.

Til dit andet spørgsmål:

Måske kan du bruge denne kode

Kode
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function skrivAngrebITekstfelt()
{
document.getElementById("angrebsfelt").value="angreb"
}
</script>
</head><body>
<form>
<input type="button" name="knap" value="Skriv angreb i tekstfelt" onclick="skrivAngrebITekstfelt()"
<br />
Tekstfelt: <input type="textarea" id="angrebsfelt" size="20">
</form>
</body></html>

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 04-04-06 23:34

Øh du bad vist om text area

Kode
.. Tekstfelt: <input type="textarea" id="angrebsfelt" size="20"> ...

udskiftes med

Kode
.. Tekstfelt: <textarea rows="2" id="angrebsfelt" cols="10"></textarea>...

Lang tid siden jeg har kodet

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 05-04-06 09:54

erik_bomholt >>

dit javascript til indsætning fungere.. men det endre hele verdien af mit textarea til [angreb] hvilket ikke er så praktisk.. jeg tenkte selv på bare at indsætte verdien af textarea'et og så tilføje [angreb] til sidst men jeg vil gerne have at det kommer ind der hvor makøren er..

hvad angår validerings scriptet hvilken funksion skal jeg så bruge til at klippe med??? (er ikke ret stærk i java script)

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 05-04-06 21:33

Jeg forstår ikke det første spørgsmål
Citat
dit javascript til indsætning fungere.. men det endre hele verdien af mit textarea til [angreb] hvilket ikke er så praktisk.. jeg tenkte selv på bare at indsætte verdien af textarea'et og så tilføje [angreb] til sidst men jeg vil gerne have at det kommer ind der hvor makøren er..

Du må vise noget kode.

Til det andet:

Der må du undskylde, jeg har vist tænkt i VB-script. Det virker så kun på serveren. Hvis du kender lidt til VB-script kan du bruge nogle at metoderne her. Man kan lidt mere end i javascript. Se eventuelt under www.w3schools.com under VB script tutorial, VB functions

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 06-04-06 09:18

min validering har jeg lige fået til at virke med denne kode:

if(str.indexOf("[angreb]") != str.lastIndexOf("[angreb]")){
alert('hey.. du må kun andgribe EN gang');
exit;
}
så det spørgsmål trækker jeg tilbage

og indsæt funksionen har jeg indtil vidre fået til at virke med:

function skriv(){
startStr = (document.getElementById("tekstform").indhold.value).substring(0,document.getElementById("tekstform").indhold.selectionStart);
slutStr = (document.getElementById("tekstform").indhold.value).substring(document.getElementById("tekstform").indhold.selectionEnd);
document.getElementById("tekstform").indhold.value=startStr+"[angreb]"+slutStr;
}

men jeg vil gerne have at makøren kommer til at stå lige bagved [angreb] efter at man har klikket på knappen... er det noget du kan løse??

Annuller spørgsmålet
Fra : zlug

Dato : 10-04-06 16:54

har selv fundet svaret