/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Blå skærm under Windows Me
Fra : Gybben
Vist : 525 gange
300 point
Dato : 03-04-06 19:24

Min nabo har en computer med Windows Me. Under opstart standser computeren og viser en blå skærm med teksten "Windows beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren. Systemet stoppede". Er der nogen som kan sige hvad der er galt eller hvad vi skal gøre??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 03-04-06 19:28

Start med at kigge på dette: http://support.microsoft.com/kb/149962/da

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-04-06 19:42

Hej Gybben, er det muligt at komme ind i fejlsikret tilstand ???
Den plejer at ku starte fejlsikret hvis du holder F6 nede under opstart, men det er muligt at det er en anden F-Tast.
Hvis du kan komme i fejlsikret tilstand, så gå ind i ScanDisk og lav en scanning af maskinen.

Jeg kan bare huske at jeg i sin tid også havde samme problem med Windows, men jeg kan bare ikke huske hvad jeg gjorde for at lave det, så det er kun et startforsøg, men en ting er sikkert det KAN laves uden formatering...
Men hvis alt går galt er der selvfølgelig muligt at formatere, men det jo altid bedre hvis det kan løses uden...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 20:26

Steno på Win 98 og ME er det Ctrl tasten og eller s F8

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-04-06 20:50

BjarneD det er da osse rigtigt F8 var fra win 95 win 98 og ME er det Ctrl der skal holdes nede under genstart. God du kan sætte lidt sving i "de små grå"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 21:01

Du kunne også have læst MS artiklen fra mit link, der står det også.
I øvrigt er det F8 på Win 2000 og XP.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-04-06 21:08

Jeg blir mer og mer flov

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 21:32

Så længe man vil og kan lære er der ikk enoget at være flov over.

Nu kunne det så være spændende at høre om Gybben kan bruge support artiklen.
Det er for øvrigt meget almindeligt at ME gør sådan og er en af grundene til at det aldrig blev en succes selv om der er mange forbedringer i forhold til Windows 98.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-04-06 22:00

Til BjarneD

Jo det er flovt. Jeg købte min først PC i 1997 (Compaq 4760) med Win 95. Derefter har vi kørt hele vejen Win 98, - Second Edit, så over i win ME (4 ialt) da jeg ikke ku ha min egen i fred for ungerne, og nu 1 stk XP Pro og 2 stk XP Home. Vi har været alle faser igennem. Problemet for mig er, at efterhånden som jeg satte min søn ind i det overtog han mere og mere, af de kedelige ominstallationer, gik mere og mere i glemmebogen hos mig selv. Noget andet er at jeg lige fandt et link ,der måske kan bruges ?
http://www.wintip.dk/hotspots/em/vsdata95.htm

hilsen steno

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 22:20

DEt er ikke en beskyttelsesfejl.
Det du har fundet er noget der sker ved diagnostisk start af ME da det ikke er alle drivere og programmer der opstartes ved iagnostisk start, hvor man netop fravælger ting der kan være årsag til fejl.
At en firewall som ZA så ikke kan klare det er så bare ærgerligt og en fejl i programmet.

Wintip.dk er nu ellers et godt sted at hente info, men vil manhente info om Windows fejl kan man først prøve her: http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=da og er det ikke tilstrækkeligt kan man søge i Technet her: http://www.microsoft.com/technet/support/default.mspx vælger man knowledgebasen i søgeformen kan man få en bred søgning. Kunsten er at finde de rigtige søgeord.

Kommentar
Fra : Gybben

Dato : 07-04-06 23:40

Hej BjarneD, dit første svar, hjalp mig faktisk på vej...Jeg fik ved at læse det, gang i nogle ting...og vupti, så fik jeg maskinen til at starte uden problemer og naboens søn er tilfreds...

Godkendelse af svar
Fra : Gybben

Dato : 07-04-06 23:41

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 23:46

Overrasker mig ikke fordi ME'erne godt kan lave den slags numre og nogle gange er det nok, at starte i fejlsikret tilstand så den får startet op uden at slæbe rundt på det hele og så kan den bare næste gang - indtil næste gang den driller. De kan være ustabile.