/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vw Transporter Diesel -99
Fra : Fijala
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 03-04-06 18:47

I firmaet er alle firmabiler ovenstående mærke dog lidt forskellige årgange.

Mit spørgsmål går ud på. (væddemål)

Kan man skrue bilens bagfjedre op og ned i højde eller gælder det kun de forreste fjedre.
Vi har nemlig en hvor der lige er blevet monteret reolsystem og nu hælder den til den ene side efter at den er blevet fyldt med værktøj, materialer og reservedele.
Altså det er bagenden der er for lav i venstre side

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-04-06 18:56

Nej, det mener jeg du ikke kan på den bil.
alimak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 18:58

Men det er mærkeligt for der er kommet nye bagfjedre i her for en måned siden da den blev synet og reolen er kommet i umiddelbart senere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 19:04

Nej, det kan man ikke, den kører med ganske almindelige spiralfjedre bagi.

Man kan måske få et sæt hjælpefjedre til at gøre affjedringen lidt hårdere, men dem må man faktisk ikke køre med og får besked på at pille dem af når bilen kommer til syn, da de ikke er typegodkendt til bilerne.

Jeg har forresten heller aldrig hørt, at man kan justere forfjedrene på den måde, vil du godt lige forklare hvordan det gøres

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-04-06 19:09

Jeg mener og have set en der havede en gummi hætte over og under fjæderen, og fik hevet bilen nogle centimeter.
alimak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 19:10

DER SIDDER EN STOR BOLT DU KAN SKRUE PÅ I HVER SIDE SOM HÆVER ELLER SÆNKER BILEN TIL HVAD DEN NU SKAL BRUGES TIL.DU KAN FÅ DEN TIL AT LIGNE EN HEL OFFROADER.
JEG VED IKKE OM JEG KAN FINDE ET LINK TIL DET.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 19:10

For øvrigt, er det du beskriver der med reolopbygninger, en typisk uheldig faktor med hensyn til varevogne/firmabiler, og som hvert år er skyld i adskillige ulykker, netop fordi de reolopbygninger, giver en fuldstændig forkert vægtfordeling i bilen, med deraf følgende kraftige forringelser af bilernes køreegenskaber.

Og er netop en af årsagerne til, at det på et tidspunkt var oppe som lovforslag, at der for gulpladevarebiler skulle gælde samme hastighedsgrænser som for lastbiler.

mvh dova

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-04-06 19:10

Nej.. som de ander skriver. Bag på har du skruefjedre, og foran Torsionsfjedre. Den virker ved og være en lang jernstang man vrider. . Den er sat fast på bærearmen og sidder så også fats på karossen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 19:13

Men lige hvad systemet hedder Dova det ved jeg ikke. Leder stadig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 19:18

geu - skruefjedre bagpå? forklar forklar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 19:20

Jeg ved godt at det med reolopbygning let kan give en skæv belastning, men hvis det skal være en servicevogn er der jo nødt til at være plads til lidt af hvert, så hjælper det jo ikke at sprede det hele ligeligt ud i bunden for vægtens skyld.

Jeg undrer mig bare over hvorfor de andre firmabiler ikke døjer med samme nedbøjning. Der er mere eller mindre opbygget på samme måde

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 19:22

Altså det jeg gerne vil have jer til at sige er at man godt kan justere bagpå ellers er det mig der taber væddemålet. (så forstå det dog )

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-04-06 19:23

Fijala

Fjederen er sådan en her, ganske almindelig spiralfjeder

http://www.thansen.dk/products.asp?c=683307574&n=361685033

Og du kan ikke ændre bilens bæreevne ved at justere noget som helst på sådan en.

Fjederen sidder jo ikke fast som sådan eller er justerbar, den er bare holdt på plads af fjederskålene.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 19:25

Tænkte nok det hang sammen sådan...................håber ikke det tabte væddemål bliver alt for dyrt

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 21:07

Nej mon det er så galt. Det koster en omgang og jeg har 17 m/k er på lønningslisten så det gåt vel nok.

Jeg må jo nok bøje mig. Jeg var ellers af den klare opfattelse at jeg har set at værkstedet har skruet den op både i for og i bag, men det er nok min stædighed der har spillet mig et puds.

Dova jeg er godt klar over at jeg ikke kan ændre bilens bæreevne ved at skrue den op men der er lidt mere at gøre godt med før skærmen rører ved dækket.

Jeg tror sgu du får pointene da du var den mest uddybende sammen med geu, han skal nok få lidt også.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 21:10

Tak for svaret dova og synd at du ikke lige er i nærheden så havde du også lige fået en enkelt af de grønne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 21:31

Selv tak, og den grønne tænker jeg mig så bare til

mvh dova