/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
sænke RPM på sin CPU køler?
Fra : ST_KuTaIsO
Vist : 464 gange
155 point
Dato : 03-04-06 11:39

Hey med jer alle sammen =)
jeg har det luksus problem at min CPU-køler larmer som bare fa'en =S Har fået at vide at det kan hænge samme nmed at den kører 3100 RPM, og at jeg skal få den ned til at køre omkring 2400, men hvordan gør man det?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 155 point
Dato : 03-04-06 16:04

Sæt spændingen ned på blæseren. Det gøres med en passende modtstand i serie med blæseren.

Hvis vi nu gætter på at den har et srømforbrug på 100 mA ( efter den er dæmpet) vil en modstand på 50 Ohm sænke spændingen fra 12 V til 7 V. en 1 W modstand vil være rigeligt.

Hvis du er en hare kan du jo købe 3 stk 20 OHM modstande, og forsøge dig med at skyde en ind ad gangen. 50 OHM er måske lidt rigeligt hvis strømforbruget reelt er større og du ikke tør sætte omdrejningstallet så meget ned.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-06 16:46

Men du skal jo samtidig passe på at cpu så også bliver tilstrækkeligt kølet, når hastigheden bliver sat ned. Der er jo også mulighed for at finde en anden blæser der larmer slet så meget men samtidig også køler nok.

Godkendelse af svar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 03-04-06 20:59

skide godt, tak du =)