/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Er den tysk med staveplader?
Fra : Sonia112
Vist : 648 gange
20 point
Dato : 03-04-06 10:52

Lige noget for analfabeter - det går som det skal, derudaf

I forordet til Dansklærerforeningens udgivelser, Danskfagets danskhed (Peter Heller Lützen, 2002) – uden mange kommaer – står følgende:

"Danskfaget er i den forstand ved at nedlægge sig selv som dansk fag. Det er ved at blive et internationalt kulturfag. Og det er godt. Kun ved at underminere forestillingen om at der findes en fælles kultur for indbyggerne i Danmark, kan man åbne og efterhånden afskaffe begrebet danskhed som pæda-gogisk og dannelsesmæssiget ideal. - Det mest hensigts-mæssige og hensynsfulde over for skolens og danskfagets brugere er at svække forestillingen om at der findes en dansk læsemåde. Det gør der heldigvis ikke længere. Danskfagets formål er derfor at undergrave danskheden. Selv om det er en anelse forvirrende at der stadig står 'dansk' på skoleskemaet, og selvom det formål aldrig er blevet formuleret, så er det det formål danskfaget med tiltagende begejstring har virket efter de seneste 40 år."

Sonia T. W. Eriksen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 11:35

ER DU IDIOT?

Det spørgsmål er for mig at lige så relevant som alle dem I (du) stiller under diverse pseudonymer.
Du har i hvert fald ikke forstået, at uanset hvilket intelligens niveau I (du) anser den gennemsnitlige Kandu bruger for at have så vil der være ingen eller få der hopper på jeres (din) samfundsomstyrtende virksomhed.
Her på Kandu er der tradition for at man diskuterer forskellige emner, men også at man ikke accepterer at blive nedgjort for at se anderledes på tingene.
Egentlig vil jeg mene at den måde I (du) præsenterer tingene på kun vil tiltale dårligt begavede personer og da I (du) samtidig håner andre for manglende intelligens tvivler jeg på at der bliver nogen proselytter ud af det her.

Hvis man laver et spørgsmål i overskriften og ellers belærer i underteksten så kommer det da bare til at se ud som en slåfejl hvor man har brugt spørgsmålstegn i stedet for udråbstegn!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 03-04-06 11:39

Hvad har du egentlig gang i? Skal du ikke snart have lukket nogle af dine forrige "spørgsmål"? I øvrigt staves derudaf med d.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-06 13:14

og hvad er spørgsmålet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 03-04-06 14:59

Derudaf er gasolinsk; det ud af systemet med den indstilling i dansklærerforeningen, som du ikke tør at tage stilling til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 15:04

Deruuudaaa' er Gasolinsk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 15:09

Det her er i øvrigt meget mere interessant hvis man interesserer sig for undervisningen i skolerne:
http://presse.uvm.dk/nb/nb1302/for.htm?menuid=0520
Niels Egelund er et mandfolk der tør hvor de andre tier! (Hans udd. som jetpilot gør det nok ikke ringere)

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 03-04-06 15:38

Kammerat Napoleon, du tog igen fejl, det var Dansklærerforeningen v/Peter Heller Lützen, 2002
der belærte.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 15:47

Du er da for ensporet Jørn Vig og hvad du ellers kalder dig.

Kommentar
Fra : drugis

Dato : 03-04-06 16:04

[B]TYSK MED [I]STAVEPLADDER[/I] !!! ??[/B]

Hvad har spørgsmålet - og dansklærerforeningen - med rubrikken RELIGION at gøre ???:

-B

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-06 16:11

Hvad har "spørgsmålet" at gøre i dette forum?

Kunne forestille mig, at galningen har en plan om at blive ved i håb om at hjernevaske, men han/hun har overset at man så skal være konsekvent og lade være med at modsige sig selv.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 03-04-06 19:37

Citat
dannelsesmæssiget
står vist heller ikke i nogen dansk retskrivningsbog...
se så og få rø... ud af dette forum med alle de mærkværdige direkte kopierede indlæg.
De hører ikke til her.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-04-06 07:52

Sonia112: Peter Heller Lützen har luftet SIN holdning. DU har viderebragt den.

VI forholder os kritiske til DIN ukritiske viderebringen.

JEG har en holdning til både danskundervisningen, og til Peter Heller Lützen's skriblerier herom.

Du, Sonia112, har INTET bragt om dine egne synspunkter, hvordan du er enig eller hvordan du er uenig.

JEG kan se, at grunden til at du bifalder Peter Heller Lützen's ord, er at han omtaler en "undergravelse af danskheden" - lige vand på "Den Danske Forening"s mølle....ikke sandt?

Hvorfor ikke bare indrømme, at du er en indoktrineret højreekstremist, der på bedste vis a la de mest sindsyge religiøse bevægelser forsøger at hjernevaske og inddoktrinere det omgivende samfund og dets borgere, med Jeres stats- og personundergravende virksomhed.

Kommentar
Fra : sandtatsige

Dato : 04-04-06 19:20

berpox
er du ikke ret uintelligent? Peter Heller Lützen vil have undergravet danskheden sammen med danskelærerforeningen...så kan jeg bedre forstå at vi ikke lærer at læse af lærerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-06 19:54

Citat
er du ikke ret uintelligent?

Typisk Jørn Vig bemærkning, og så tror han at nogen gider læse hvad han skriver (copy & paste).

En larmende lilliput tumling!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-04-06 21:26

Virkelig godt argument, "sandtatsige"...hvis det var et mål for intelligens, så kan den bemærkning bruges som nulpunktet på skalaen....

Du kan åbenbart ikke læse hvad Peter Lützen skriver jf. Sonia112's citat:
Citat
Danskfagets formål er derfor at undergrave danskheden. Selv om det er en anelse forvirrende at der stadig står 'dansk' på skoleskemaet, og selvom det formål aldrig er blevet formuleret, så er det det formål danskfaget med tiltagende begejstring har virket efter de seneste 40 år."

Og du kan heller ikke forholde dig kritisk til det der skrives.

Peter Heller Lützen forklarer iøvrigt i Kristeligt Dagblad hvordan bogen "Danskfagets danskhed" skal forstås....
http://www.kristeligt-dagblad.dk/forside/artikel:aid=112158

Iøvrigt kan Peter Lützen også selv formulere hvad meningen er med de "skrappe" udtalelser:
Citat
Det paradoks illustredes smukt med Dansklærerforeningens bog i 2003 'Danskfagets danskhed´, som i forordet meddeler, at formålet med faget er at undergrave danskheden til fordel for opdyrkning af et internationalt kulturfag. Til Kristeligt Dagblad udtalte bogens forfatter Peter Heller Lützen: "Når jeg skriver, at faget skal undergrave danskeheden, er det selvfølgelig provokerende formuleret, men det er også en beskrivelse af, hvad der faktisk foregår i faget i dag. Det nationale spiller en stadig mindre rolle, og det er en udvikling, jeg bifalder". Altså bare et spark for synets skyld - samtidig med at folkeskolen producerer 20% analfabeter til verdens højeste omkostninger.

fra http://www.respublica.dk/2004_artikler/antipatriotisme.htm

- hvorfor er det så farligt at vi og den skolesøgende ungdom bliver internationalt orienteret, oplyst og uddannet? På bekostning af de gamle undervisningsformer og verdens/danmarksbilleder fra glemte tider, der så må lade livet, naturligvis.

Man skal kende sine rødder, bevares, og sin kulturhistorie, men man skal sandelig også være orienteret mod det omgivende samfund, da det er dér vi alle færdes, det er dér beslutningerne vedrørende vores liv foretages, det er dér vores fremtid formes.

Dér hvor kæden hopper af for Sonia112 med følge, er dér hvor man er BANGE for at danskheden undergraves; bange for at tidssvarende og imødekommende syn på andre mennesker, religioner, politiske og økonomiske forhold, kulturer osv. bringes til at vinde indpas i den danske befolkning.

Derfor er Peter Lützen ligepludselig en værre bandit, der forsøger at undergrave danskheden sammen med dansklærerforeningen.......

Kommentar
Fra : sandtatsige

Dato : 04-04-06 22:48

"..Altså bare et spark for synets skyld - samtidig med at folkeskolen producerer 20% analfabeter til verdens højeste omkostninger.."
Ja, det billigere og bedre i andre; det ved jeg godt.
Et spark isynet. Er det ikke det det er? Du taler jo bare om noget andet og bruger mange ord på det.
Denne Sonia skriver da ikke noget, så du kan selv være kæden, der hopper af.
Hvorfor bruge så meget på ham der Lützen? Han har skrevet hvad han ville, har han ikke, eller det mener du også du ved bedre? Han udtrykte sig da klart...trækker han nu i land og fordrejer, fordi det kommer ud til andre?
At vinde indpas skal så vidt jeg forstår dig betyde, at vi også skal være analfabeter lige som
halvdelen af 2. og 3. generationerne, når de forlader skolen i 10. i Kbh. Og de 20% skal jo rettes til 30-35, det ved du godt, hvor de andre trækker i den tunge med halvdelen af de 45 pct, som de har nu i Kbh's skoler.
Du er sær: "...stats- og personundergravende...", du må altså ikke undskylde; det er det du er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-06 23:27

Mærkeligt så mange nye brugere der udtrykker sig nøjagtigt som Jørn Vig og alle hans andre profiler,

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-04-06 10:29

sandtatsige
Du har naturligvis ret. Du overfaldes af gadens parlament, der kun kan skrige deres løgne ud i kor. Jo flere de synes at være (de er en 10-12 stykker), des mere ret føler de, at de har.
Ingen af dem kan give et oplæg som nogen gider svare.

Jeg synes det lidt morsomt, hvorfor dette bidrag om Peter Heller Lützen-citatet fra 2002 er nået til siden med religion. Det må enten være fordi flere af de øvrige indlæg i kategorien heller ikke har ramt religionen, eller fordi den verdsliggjorte religion - også kaldet ideologi - selvsagt omfatter alle livets spørgsmål lige som Koranen. Her er fælleskabet i øvrigt.

Hvordan Sonia ovenfor bliver til en højreekstremist, der tilmed som hele sindsyge, religiøse bevægelser forsøger at hjernevaske og indoktrinere det omgivende samfund og dets borgere med stats- og personundergravende virksomhed...det er ikke nemt at begribe for normale mennesker.

HAHAHAHAHA
En enkelt dame, og så bliver hun sammenlignet med en helt sindsyg, nej flere sindsyge religiøse bevægelser.

Sonia, nu må du takke og bukke
HAHAHAHAHA

Du har s'gu' afsat effekt, Sonia, det må jeg sige, men vist kun på den mest afsporede, men så forhåbentlig til glæde og morskab for andre.

Der er da rundt på gulvet på rulleskøjter med buler i panden, som denne berpox kan skabe sig, Kammerat Napoleon (BjarneD) - taget lige fra den skønne bog Animalfarm af George Orwell om Sovjet - meldes der tilbage til, når en bruger ikke går ret om tøjret og aflyder straks.
Han har til opgave at give den nymoralske afvisning.

Sonia citerede formanden for dansklærerforeningen fra forordet til en udgivelse derfra. Dette citat må man da sige har sine virkninger i disse velfærdsforvrøvlede reformtider.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-06 11:25
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-04-06 23:15

Hold da op .... Jørn .... det er jo næsten som at høre dig "tale til nationen" sådan som du udlægger det. "Du overfaldes af gadens parlament, der kun kan skrige deres løgne ud i kor"
Hvem tror du egentlig du er?

I Jeres eget blad om (Danskeren) omtales Lützens bog netop og kun med det citat som Sonia112/Eriksen har viderebragt (så vidt jeg har set) - iøvrigt helt uden at forholde sig til det.

Derimod har jeg set dig selv kommentere det her:
http://www.antipsykopat.org/miniBB/index.php?topic=6421.0;prev_next=prev#new

- en indledende tekst der grundlæggende er set før - man kan jo blot rulle op til denne tråds oprindelige indlæg. Klip, kopier og indsæt er åbenbart meget brugt.....

Et meget langt indlæg der ruller op gennem historien - men hvad har det egentlig med Lützen at gøre? Lützen vil jo blot have at danskundervisningen får et mindre nationalt tilsnit. At der lægges mere vægt på at uddanne eleverne til nysgerrighed overfor nutidige sproglige og kulturelle værdier og udtryksformer. Altså møde sproget og både den nationale identitet men også den internationale påvirkning, ikke mindst som funktion af netop indvandringen. Alt dette fremfor at danne national-lilleputter for hvem danskheden og vor egen litteraturhistorie er i højsædet.

Hvad er det egentlig du er bekymret for?

Det bekymrer ærlig talt mig væsentligt, at så mange både "nydanskere" og de helt almindelige blåøjede danskere ikke får/fravælger en ordentlig uddannelse. Bekymrende er det også at et stort antal forældre ser det som SAMFUNDETS pligt at opdrage og motivere til uddannelse såvel som dannelse.

Vi taber alt for mange ressourcer på gulvet. P.t. er det byggebranchen der piver over at det er svært at få håndværkere til alt det arbejde der fylder i ordrebøgerne. Og de vil hjertensgerne importere udenlandske håndværkere. Hvis de snævertsynede danske håndværksmestre i tide havde tilbudt bl.a. nydanskerne praktik- og lærepladser, så havde virkeligheden nok set anderledes ud. Men hvor mange jobsamtaler er mon ikke blevet til nogen samtale, alene på grund af navnet.....netop på grund af en fremmedfjendsk indstilling.

I stedet for at bekymre os så djævlens meget over hvor stor indvandrerbørneprocenten er i de københavnske skoler, så skulle vi hellere bekymre os om, at give ALLE den bedst tænkelige uddannelse, og vurdere alle på ligefod når de træder ind på arbejdsmarkedet.

Og iøvrigt også se på at få aktiveret alle de gemte og glemte ressourcer der findes i ingeniører, arkitekter, økonomer, biologer, læger osv. der idag må arbejde som f.eks. rengøringsassistenter, pizzabagere eller taxachauffører.

Jørn Vig, Sonia Eriksen, "sandatsige", m.fl. fremlægger kun formørkede syn på hvordan vores samfund er skruet sammen, og en hel masse konspirationsteorier om, at der bevidst lyves for at kunne styre befolkningen i et menings- og holdningdiktatur om du vil.

Jeg bifalder klart, at man kan forholde sig kritisk til både statistik, økonomi, politiske og religiøse holdninger m.m. Derimod bifalder jeg ikke, at man har som målsætning at få sendt alle fremmede hjem, at man ikke kan "tåle" et internationalt tilsnit i undervisning såvel som undervisningsform, og at man ikke kan "tåle" en humanistisk indfaldsvinkel til opgaveløsning under ét, men blot vil forholde sig til nogle tal, og så hævde at tallene er sandheden og at løsningen dermed er givet.

JEG vil ikke tilbage til 70'erne, hvor mistro- og ideologikritik gennemsyrede danskundervisningen og underviserne. Dengang skulle man "gennemskue teksterne" og helst finde en skjult dagsorden.
Jeg synes jo nok, at det arbejde du præsterer, ligner netop et levn fra 70'erne.
Jeg respekterer dit store arbejde med statistikkerne, hvorimod målet med disse, det kan jeg absolut ikke tilslutte mig.

Inddoktrineret højreekstremisme.....tja....måske hårde ord. Men det er nu svært at se andet, når andres synspunkter gentages samt udbredes ordret, og kritikløst, mange forskellige steder. Netop dette er da det der kendetegner en "mentalrobot" for nu at bruge dine egne ord....

Du udtaler dig så sikkert og folkeforførisk at det sikkert er let at finde rygklappere til Den Danske Forening - for det er jo så SANDT alt det du udtaler dig om.....så kan alle nok blive enige om, at demokratiet og danskheden er under pres, magthaverne er en lille elite der har raget magten til sig på bekostning af SANDHEDEN, og det hele er en del af en nøje tilrettelagt plan, lagt allerede i starten af efterkrigstiden.....

PS...hvordan dette indlæg havnede i kategorien "Religion" - det må du nok spørge Sonia Eriksen om....men det var jo nok bare en forkert kategori der blev kopieret til....

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 06-04-06 00:28

berpox
Jeg citerer:
"I Jeres eget blad om (Danskeren) omtales Lützens bog netop og kun med det citat som Sonia112/Eriksen har viderebragt (så vidt jeg har set) - iøvrigt helt uden at forholde sig til det."
citat slut

Der er ikke noget at forholde sig til. Citat begyndt: "Danskfaget er i den forstand ved at nedlægge sig selv" citat slut.
Citat begyndt: "Danskfagets formål er derfor at undergrave danskheden."

Der er ikke noget at forholde sig til.
Vi kunne ikke forstå at 30 pct. af skolebørnene ikke kunne læse eller skrive dansk. Vi kunne lidt bedre forstå - men undrede alligevel - at 50% af 2. og 3. generation efterkommere i København ikke kunne læse og skrive dansk efter 10. klasse. Der var kultur/traditionsforskelle m.h.t. skolegang.

Nu forstår vi hvorfor.

citat begyndt:
"Altså møde sproget og både den nationale identitet men også den internationale påvirkning, ikke mindst som funktion af netop indvandringen." citat clut

Bortset fra syntaksfejlen så begriber jeg intet.

Jeg gik ud og går ud fra, at små børn skulle lære at læse og skrive, og det er der ved grød mange forældre, der finder ud af, når procenten når cirka 20 pct., at det kan de godt glemme, for de lærer simpelthen ikke noget. Så flytter de, hvis de har råd, for børnene er der største "status-symbol".

Dette er problemet. Jeg har talt med røde, grønne, blå og gule skolelærere, og de giver mig ret. Jeg talt med elever og forældre i hobevis. De flytter deres børn, fordi deres børn ikke får de færdigheder, der skal til for at komme videre eller komme i arbejde....som du jo også beklager ikke sker.

Ja, så dropper de ud og tag f.eks. tilgangen til ingeniørstudiet, der halveredes siden 1985, bl.a. fordi matematikken der skal til er forsømt i gymnasiet. Vektorregningen "var for svært", så blev den droppet i begyndelsen af 1980-erne. Den er grundlaget for f.eks. elektronik.
Rekrutteringen blev fuldstændig ødelagt med al den ideologi-kontrol (humanismen, der lyder smukt , men som ikke giver gode resultater) der kom ind billede. Du må undskylde, de blev altså
uden flere og flere færdigheder. Jeg har haft mellem 75 og 150 studenter om året på en vidergående uddannelse igennem 12 år - det er altså et par stykker, et pænt udsnit. Det bliver værre og værre og samtlige lærere på stedet giver mig 100% medhold. Så skulle vi pludselig til at repetere brøkregning for at lærer dem om annuiteter - vi nægtede det simpelthen lod dem dumpe.

De kan ikke engelsk grammatik på grundniveau, når de møder op og vil studere engelsk på Ålborg Universitetscenter og jeg kunne blive over 10 sider.

International påvirkning? Hvad er det små børn skal lære om international påvirkning - så lige lidt fra nogle skoler i Tyskland med høje procenter; det kan jeg ikke referere udover....der er altså knive og skydevåben over hele linien....På Niels Brock i KBH. har man metal-detektor til afsløring af våben ved indgangen.....ja, og så er det det danske samfund, der tilbyder for lidt af alt; der har skylden, er den sædvanlige sang, der synges....nej, det er uheldig international påvirkning.

Alt det brugbare lærer de, når de har lært at læse og skrive. Det er redskaberne.
Der er så absolut ingen indkapslings-ønsker i nogle af mine tiltag, men vi tillader ikke, at eliten i en enkelt generation fandt det for godt at kaste 1000 år på porten for en sjov ide. Den går ikke, du!

Resten er temmelig ideologisk og ikke rigtig noget jeg kan sige ret meget meningsfyldt om, hvor jeg overhovedet forstår dine tankeeksperimenter.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-04-06 15:30

SÅ STOP DOG AL DET ÆVL HER I DET FORKERTE FORUM...

Det hjælper jo desværre ikke engang at fjerne fluebenet!!!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-04-06 23:33

Danskfaget er ikke ved at nedlægge sig selv. Det er en provokation fra Lützen. Danskfaget er i udvikling, gudskelov. Faget følger med tiden og samfundsudviklingen. Det er jo det Lützen siger, men med andre ord.....men Jørn Vig. Du hører vist til blandt de 20%, som kom ud af skolen som analfabet. Lützen skriver til fagpersoner, ikke til den danske forening, Fremskridtspartiet eller DF. Du misbruger hans tekst ved, at tage den ud af en sammenhæng, fordi det er vand på din nationalistiske mølle. Du taler til den laveste fællesnævner. De som som stemmer langt, langt til højre, de som melder sig ind i DF, fordi de er bange for alt det de ikke magter og ikke forstår.

De som klarede sig dårligst i skolen, de stemmer i dag på DF. Det er et faktum.

Der er altid blevet lukket mange analfabeter ud af folkeskolen, i dag er der blot mere fokus på problemet. Det er blevet skolens problem, tidligere var det bare, fordi eleverne var praktisk begavede. Det var et pædagogisk mål i skolen at danne til arbejdskraft. Det er ikke målet mere og analfabeterne er blevet et problem. Skolen er ikke blevet dårligere, men kravene er blevet meget større. Alle skal være boglig begavede for at klare sig i et hyperkomplekst samfund.

Når du griber fat i Lützen udtalelse er det blot, fordi du ikke ved bedre Jørn &Co.