/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Til Arne Jacobsen
Fra : kartoffel88
Vist : 618 gange
25 point
Dato : 02-04-06 12:40

Tak for hjælpe med det med vokaler og an og a på Engelsk.
Det har jeg undret mig over længe. Det er som om der er nogen der misbruger an og a på Engelsk. Nu kan jeg tjekke om det er rigtigt osv.

Det skal du lige have lidt for.
Men 25 er alt hvad jeg har.

Men takkker

http://kandu.dk/Spg85628.aspx

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-04-06 12:53

Lige en sidebemærkning til Arne's korrekte svar.

Hvis ordet starter med en vokal bruges an foran ordet bemærk at det er LYDEN af ordet der refereres til, f. eks hedder det "an hour" (en time) selvom ordet starter med en konsonant

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-04-06 14:10

Så hedder en syavefejl altså "an arne".... og en stavefegl altså "an doubble arne

Styres a / an af navneordet, eller???

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-04-06 14:16

Kortoververden:

Det var da smart.
Det vil sige at når man udtaler ordet og man kan "høre" at det starter med en vokal så er det "an" foran.

Smart

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-04-06 14:41

Korrekt

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 25 point
Dato : 02-04-06 16:46

Ja, det har kontoververden da helt ret i. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 19:11

Nej, det er ikke korrekt, at det altid er navneordet der bestemmer om der skal bruges "a" eller "an".

Det er et evt. tillægsord der bestemmer det, såfremt der også indgår tillægsord i sætningen:
Eks.
An hour.....a late hour.....an early hour

A dog.......an enormous dog......a small dog

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-04-06 19:41

Hvem siger da også at det er navneordet der bestemmer??

det bestemmes af det efterfølgende ord og længere er den ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-04-06 19:51

Tag en Steso konto.

Det er der da ingen der siger. Jeg spurgte og Dova svarede. Længere er den da ikke.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 04-04-06 15:14

Tak for svaret arne.jakobsen.