/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
gode råd til hjemmesiden her:)
Fra : jeanette18
Vist : 1118 gange
400 point
Dato : 01-04-06 23:20

Heysa. Såfremt nogen har gode tips og råd til layoutet på hjemmesiden her, er I meget velkommen. Det skal siges at det kun er en prøveside og at hele layoutet vil blive ændret på den "proffessionelle" side når den engang er færdig.
http://www.minisite.dk/lillelyst/default.aspx?PageID=6526

På forhånd tak.

PS: Belønning til den/de absolutte mest brugbare kommentarer. (ikke kun point)

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 01-04-06 23:30

Det ser da fint ud, men jeg ved ikke om den skrift i har brugt vil blive vist korrekt i alle browsere.
Iøvrigt validerer siden ikke . Tjek selv her http://validator.w3.org/

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 01-04-06 23:44

Heysa Reset> Øhh hvad mener du lige med at siden ikke valideres?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-06 01:42

Jeg har ingen forstand på hjemmeside bygning, min indblanding er kun af hvad jeg ser og oplever på siden, jeg har prøvet at se siden i 3 browsere, Deepnet (min standard) Internet Explorer og Firefox, alle 3 browsere viser siden ens, den er logisk opbygget og let at finde rundt på,fortsæt på den måde, og jeg er ligeglad med point, giv dem til en der kan give råd om konstruktionen, hvis der skal ændres, jeg synes den er god som den er, indbydende at komme ind på

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 06:51

Jeg ville ændre rækkefølgen i menuen.

I skal tænke på, at når en besøgende lander på jeres hjemmeside, er tanken altid først..
Hvad får jeg ud af det her. Senere kan det måske være interessant se billeder af jer og jeres historie. Dvs. de knapper nederst.

Jeg synes selv det er rart at kontakt altid er den nederste knap. Det er den på de allerfleste prof. hjemmesider, hvis den ikke er øverst - der ofte 3 knapper - Forsiden, produkt og kontakt, oftest bygget ind i "headeren".

Hvad er forskellen på kontakt og spørgsmål? I kunne måske spare en knap der og
Virsomhedsprofil og Team Lillelyst kan måske slås sammen til en knap (Hvem er vi).

Kundernes egne indlæg ville jeg ændre til : hvad andre kunder mener eller Tilfredse kunder siger eller noget lign.

Validering er at koderne er korrekt således at alle i hele verden uanset udstyr/internetudbyder og browser kan se jeres hjemmeside korrekt + den vises hurtigst muligt.

Det var vist det - håber I kan bruge mine forslag.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-04-06 07:44

Hej,

Jeg synes det er en fin overskuelig side i har der, men der mangler en slags logo i toppen af siden idet den øverste frame med 'grønt' virker for dominerende, Hvis det er muligt så del den op i 2 frames med et logo til venstre og 'grønt' til højre eller lav 'grønt' billedet om så den venstre del er et logo og højre del er 'grønt'.

Et logo er vigtigt fordi det er en af de ting folk husker bedst og forbinder med netop jeres site.

Håber dette hjælper

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-04-06 11:00

Jeanette18 -> Den manglende validering som reset hentyder til kan ses her:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.minisite.dk%2Flillelyst%2Fdefault.aspx%3FPageID%3D6526+

En side validerer kun hvis man har overholdt ALLE regler, udfra den Doctype som du selv har specificeret. Samtidigt får du at vide nøjagtigt hvad der er galt, samt forslag til fejlretning.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 11:40

Tak foreløbig til jer:) Vi værdsætter virkelig jeres indsats skal I vide!

Vi prøver at rette en del af menuerne til samt logoet.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 02-04-06 11:56

Jeg ønsker Jer alt godt med jeres nye hjemmeside. Mange af forslagene er fine og jeg er spændt på at se det endelige resultet. Af personlig erfaring ved jeg at I altid skal være opmærksom på hvordan en side ser ud i forskellige skærmformater. Med fladskærm eller 17" monitor er opløsningen næsten aldrig under 1024x768, men der er stadig mange som benytter 800x600. Cheks altid hvordan siderne ser ud i dette format. Da billedet bliver noget smalt, så begræns bredden af jeres indholdsknapper mest muligt.
God fornøjelse med siderne.

MVH. Grow

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 14:59

Siden er rettet en del til i forhold til det oprindelige udspil:)
http://www.minisite.dk/lillelyst/

Håber på yderlige kommentarer. Skal siges at vi fortsat har tilføjelser vi gerne vil have ind på sitet og billederne af gårdbutikken skal laves om så de er mere oplyst. Billederne af lillelyst teamet skal adskilles så tekst og billede lægges i en ramme hver for sig:)

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-04-06 18:42

Hej, ja det hjalp meget med logoet men nu fylder det lige lovligt meget...

Lav det lidt mindre (frilandsgartneri går for langt ud i det 'grønne') eller centrer teksten over hinanden, f.eks:

Lillelyst
Gårdbutik
&
Frilandsgartneri

Ca. så det holder sig inden for jeres menuer nedenunder.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 19:00

Ja logoet/headeren fylder lidt for meget ....

Tænk på hvor meget det fylder på skærmen uden man skal scrolle, jeg vil tro det er et sted mellem 25 og 40% afhængig af skærmstørrelse og det er meget, I kunne give en del informationer på den plads

Måske I skulle tænke i logobaner og ikke en hel "header" ....

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 19:09

Med logo mener jeg f.eks. :
http://ecourse-cafe.com/images/lillelyst.gif

jeg har lige lavet det, så det er ikke specielt godt og størrelsen skal være mindre, men meningen er der

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 19:17

Ok, jeg lader lige den der med logo-idèen gå videre til resten af teamet:)
Surfsusan> må jeg spørge til hvor man kan uploade på nettet uden nødvendigvis at skulle registreres med en hel masse oplysninger?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 19:45

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener...

eller jo, du har ikke din eget webhotel og domæne?

Hvis svaret er nej - kan jeg ikke hjælpe dig.

Men jeg er sikker på en anden her kan

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 20:25

Hmmm - jeg prøver at finde ud af det? Kom lige til at tænke på ud fra den måde du skriver - at har man et fast domæne og webhotel har man ofte mulighed for at uploade emner?
Ja jeg er desværre nybegynder på det her område, derfor spørger jeg:)

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 21:15

Når du nu har registreret dig hos minisite.dk, så må der være en måde du kan oploade sider og grafik på. Når du en gang har fået din side registret, så skulle det næsten være "zap" at oploade?

Det er bedst at have sit eget webhotel (eller et værelse) og sit eget domæne, det virker også mere professionelt. Alene det at have en e-mailadresse, der hedder jeanette@lillelyst.dk ser godt ud - også kundeservice@lillelyst.dk ... det koster kun 50 kr. om året at få et dansk domæne.
Et webhotel koster alt fra 9 kr. til mange tusinde om måneden.
Så kan du enten bruge et ftp program eller bruge IE til at oploade og det er "zap" ...

Hvis du er på MSN messenger kan vi snakke sammen, jeg hedder redharmony@hotmail.com du må gerne kalde mig nu - jeg er alligevel gået i stå i et logo, jeg skal lave

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-04-06 21:25

Min mening
Tror du har grønt på siden/hjernen, utålelig at se på.
Der mange farveblinde, tænk på det.
Har ikke gået dine links efter, da du spørger Layuot, og det kan gøres bedre.
Der findes mange gratis designs, der kan tilpasses dit behov.
MEN, tænk på de farveblinde. Eller BARE mig, fik et chok, da jeg så GRØNT, overalt.
Har du brug for et godt/pænt tema, til din side, så skriv til mig, under min profil.
Og du får dem gratis, men om de så kan bruges til dit behov godt ?
2 gange på siden, elsker GRØN fritid, men du satte grænsen.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 21:34

Farveblindhed kan tjekkes her
http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php

skriv blot dit URL og så kører den 3 forskellige former for farveblindhed ... den viser hvordan farveblinde ser websiten..

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 21:41

Det med farven lader jeg gå videre til hele team lillelyst. Det er ikke alt jeg får lov til at bestemme alene:)
surfsusan> jeg benytter slet ikke MSN - simpelthen fordi jeg har meget om ørene, både i skolen og herhjemme. Nu vil team lillelyst`s hjemmeside komme til at tage en del af min tid, da vi gerne skulle have en superside klar inden for 1 måneds tid.
Jeg er ikke 100% sikker på jeg ved hvad forskellen på et webhotel og et domæne er?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 02-04-06 21:49

Domænet er dit navn Lillelyst . Lillelyst skal have sted at bo, derfor lejer du et hotel til hende .
Man dog også købe webhoteller på livstid.

Jeg synes også der er meget grønt. Ved farveblindstesten, så siden nu god nok ud.
Du kunne prøve at ændre baggrunden fra grøn til hvis og se hvordan det ser ud.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 02-04-06 21:56

Jeg vil kikke på det i morgen efter skoletid. Bliver nød til lige at blive færdig med lektierne til i morgen så jeg bliver DESVÆRRE nød til at lukke af for i aften.

Foreløbig tak:)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-04-06 22:30

Prøv at svar på nogle af dine åbne ???`
SKOLETID.
ingen der kan hjælpe, hvis ikke du ved hvad dit eget DOMAIN er.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 02-04-06 22:32

Hvis emnelisten er så lang at oversigtknapperne forsvinder, så var det måske en god ide at fastlåse disse. Det kan selvfølgelig gøres både horisontalt og vertikalt. Billeder siger mere end ord, så prøv f.eks. lige disse link.
http://www.forsvarsbror-vejle.dk
http://www.dfb-silkeborg.dk/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-04-06 00:58

Fastlåse menuén

SORRY igen.
Men prøv en sort side istedet for, så kan man da se det, der så må blomstre på et tidspunkt.
Går ud fra det er en side for blomster. MED GRØNT PÅ OGSÅ.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-04-06 01:01

Men borset fra alt det, hvorfor ligger det ikke på din side.
http://www.minisite.dk/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-04-06 01:02

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-04-06 03:38

Et webhotel med eget domænenavn giver virksomheder,
foreninger, klubber, familier eller privatpersoner mulighed
for at sætte sit eget præg på internettet.

Et webhotel er din del af en webserver,
som er permanent forbundet til internettet.

Til webhotellet knytter sig et domænenavn (www.ditdomæne.dk)
og et antal e-mailadresser (ditnavn@ditdomæne.dk).

Det du har er et subdomæne der er hostet under minisite.dk

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 03-04-06 15:03

Hej
jeanette
hvis du mangler hjælp til webhotel, domæne, upload mm.
så kan jeg godt hjælpe.
jeg bor 1km. fra Mølby.

mvh Mad-Nuser ( Leif)

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 03-04-06 16:53

Heysa Mad nuser:) Lige med disse ting tror jeg nok afgørelsen ligger hos mine forældre, men jeg giver beskeden videre til dem hvis det er ok?

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 03-04-06 17:51

selvfølgelig er det ok

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 03-04-06 22:41

Heysa igen mad nuser> Skulle hilse og sige at du er hjertelig velkommen med et bud. Min far har forsøgt at sende dig en mail via din hjemmeside, men adressen ser ikke ud til at virke. Vil du evt. maile til denne her adresse: http://www.minisite.dk/lillelyst/default.aspx?PageID=6649

Skulle hilse og sige at du selvfølgelig også er hjertelig velkommen til at kikke ned:)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-04-06 21:03

Gad vide , hvad du ville vide.
Intet rettet, stadig en rædsom grøn farve/ farveblind eller ej.
Har masser af webdesigns, gratis, med eller uden blomster/grøn baggrund, der ville passe betydeligt bedre, til hvad du ønsker.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 04-04-06 21:22

Sørg for at eje dit domæne, lad ikke webhotellet leje det til dig.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 04-04-06 21:23

Velkomstsiden og forsiden er vel egentlig den samme? Her kunne måske også spares en knap.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 21:23

Heysa sofus.dk > Tak for tilbuddet. Du er hjertelig velkommen til at maile materialet da vi selvfølgelig er åbent for alt:)

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 21:47

surfsusan> Det har du faktisk ret i, så mon ikke forsiden skal slettes? Vi prøver.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 22:02

surfsusan + sofus.dk > Så har vi prøvet at rette farverne til. Forsiden er nu væk:)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-04-06 22:07

Kommer lidt sent ind her og har set med interesse på spørgsmål og kommentarer.

Som andre er inde på, er det vigtigt, at I får jeres eget domæne f.eks. www.lillelyst.dk - det er stadig ledigt - endnu. Det giver en god profil og giver et indtryk af seriøsitet.

Hvad vil du med jeres hjemmeside ? Vil du sælge grøntsager, frugt ? Så skal det være det primære - altså på med produkterne på forsiden og øverst i venstre navigationsmenu.
De andre oplysninger - hvem er vi, kontakt, her bor vi osv - er sekundære, men skal selvfølgelig med på en ikke så fremtrædende plads. Evt. under links med undermenuer.
Hvis dit salg også er rettet mod private er kortbetaling (betalingsgateway) en absolut nødvendighed.

Vedr. layout: Det er måske lige grønt nok - der bør arbejdes lidt med farverne. Hold siden og tabellerne låst i pixel og ikke i %, da teksten derved bliver for svær at styre - husk at siden ses af brugere med forskellig skærmopløsning.

Som andre er inde på skal i arbejde med et logo, der kan indgå i headeren.

Hvis du har noget, du gerne vil have uddybet, er du velkommen. Jeg har arbejdet med internethandel i 6 år.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 22:16

brokke44> præcis!! da team lillelyst holdt et lille og hurtigt hastemøde det blev i dag netop besluttet at vi gerne ville have domænenavnet som du omtaler
Nu er det jo min forældres virksomhed, jeg tager bare over på det edb-mæssige for at aflaste min far, men salget kører jo på private ugekasser og firmafrugt.

Jeg har stort set ingen muligheder for at påvirke siden her på minisites, men jeg ved at min far vil forvente at firmaet leverer et komplet opdateringsmodul (korrekt navn?) så han/vi kan ændre det som vi ønsker. Firmaet har dog tilbudt dette her:
[I]Du må meget gerne finde nogle nye billeder, dit logo og gøre dig nogle tanker omkring projektet.

Du kan se nogle af vores referencer på følgende adresser:

www.tdl-frandsen.dk
www.unikrengoeringsservice.dk
www.reinholtfinans.dk
www.viborgklinikken.dk
www.andersentransport.dk
www.holger-danske.dk

Som jeg forklarede, vil vi levere alt til dig; design, opsætning og et
opdateringsmodul således du selv kan ligge nye billeder eller nye sektioner
ind på siden. Hvis du ikke selv ønsker at holde den ved lige, kan vi også
gøre det for dig gratis.

Vores krav er, at vi må bruge dig som referencekunde, så vi kan vise dig
frem til andre potentielle kunder og derved sælge en tilsvarende løsning til
dem.

De eneste udgifter vi ikke kan afholde dig fra, er den årlige udgift på
domæne navnet på de kr. 50 årligt og udgiften på kr. 299 mdr. til
web-hotellet. Din hjemmeside kommer til at ligge på et erhvervs webhotel, så
der tages dagligt backup af den, og der er også antivirus anti-spam filter
på din e-mail.

Med
venlig hilsen[/I]

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 22:18

brokke44> m.h.t. dit tilbud om evt. uddybning af forskellige ting vil min far tage kontakt til dig. Din handelserfaring med nettet mener han kan være ret vigtig for os at gøre brug af.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 22:24

Jeg har været en tur på google for at finde disse her: http://www.google.com/Top/World/Dansk/Edb/Internet/Internet_service_udbydere/Webhoteller/

Findes der ikke et site hvor man kan checke de forskellige hotellers popularitet?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-04-06 23:01

jeanette18

Din far skal være velkommen.

Min egen webshop ligger hos www.scannet.dk, som nok er den største udbyder i DK.

De er også lidt dyrere, men set med mine øjne vel pengene værd, idet de har et meget stærkt supporteam, som er til rådighed i tvivlsspørgsmål.

Har noteret mig, at ingen af referencekunderne har betaling tilknyttet.

Hvad hedder webhotellet ?

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-04-06 23:55

Disse her oplysninger er de eneste vi har. http://www.danaweb.dk/content.asp?ID=458&page=text

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-06 07:01

Snakken er flere gange gået på accessibility ..altså WAI initiativet : http://www.w3.org/WAI/

Foruden farveblindhed omfatter det også brugere, som skal have siden læst op af deres browser (blinde) og de som må navigere uden mus (koordinations handicap).

Mht. til blinde er det vigtigt at den del af indholdet der er vedkommende læses op først (placer tekstindholdet først i HTML koden og ryk det på plads på siden med CSS positionering), samt ordforlaringer til forkortelser og sigende forklaringer til menuerne (..brug title="..." og alt="..." attributterne). Dette kan laves så det ikke genere/forstyrre alm. brugere. Her er hvorledes forkortelser bør takles: http://www.alistapart.com/articles/hattrick/

Navigationen bør derefter laves, så menuerne kan nås med enten ALT+ tast eller ved gentagne gange at trykke på TAB ..efterfulgt af [RETURN]. Dette klares med CSS. Man understreger det bogtav i menuen som kan nås med ALT+ tast ( F.eks. med CSS formreglen: .u {text-decoration:underline;} som i HTML koden refereres <XXX class="u">TAST</XXX>) og benytter atributten accesskey="TAST", hvor TAST er et lovligt tegn, som ikke konflikter med de indbyggede menu accelerator tastekombinationer, f.eks. ALT+f (Filmenuen i browseren). For at få mulighed for at bestemme navigationsrækkefølgen med TAB tasten skal man benytte tabindex="NUMMER" attributten.

Et eksempel på brug af accesskey og tabindex finder du her:

XHTML: http://frip.dk/molokyle/temp/purecssmenu.html
CSS: http://frip.dk/molokyle/temp/menu.css

Som du vil se, hvis du bruger IE6, vises menuen ikke efter hensigten selvom koden validerer korrekt. Dette skyldes at IE6 er en skodbrowser
Det virker korrekt i Opera, Netscape, Safari og Firefox, samt i den kommende IE7, som jeg beta-tester i øjeblikket og som vil blive frigivet til XP inden for nogle måneder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-06 07:13

Ps. man må fifle lidt med tastekombinationer til menuen. Da jeg skrev koden eksisterede tastekombinationen ALT+t (..i TV2 menuen) ikke. I IE7 derimod betyder det: 'Åben ny Tab', da det er en tabbed browser. Derfor vil denne tastekombination skulle skrives om for den kommende version af Internet Explorer.

Dette gælder iøvrigt mange af de hack's som gennem tiden er lavet for at få IE til at makke ret :

http://css-discuss.incutio.com/?page=IE7

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-04-06 18:49

Citat
Dette skyldes at IE6 er en skodbrowser

Ja, det siges jo - MOLO - men det ændrer ikke det faktum, at langt den overvejende del af internetbrugere bruger denne browser i forskellige versioner.

Ergo må netforretningsdrivende basere deres shops på dette.

Jeg har på fornemmelsen, at din flotte gennemgang er "sort" tale for Jeanette (undskyld, hvis jeg tager fejl), som formentlig må begynde sin fremtid i den fagre e-handel på allerede eksisterende koncepter, som virker upåklageligt med alle browsere.

Du skal også huske, at i E-handelsverdenen er simplicitet af alt afgørende betydning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-06 19:47

Citat
Ergo må netforretningsdrivende basere deres shops på dette.

En intergalaktisk forretningsfejl og et vådeskud af dimensioner !!!

Hvis ikke de handler med Microsoft ...handler vi heller ikke med denne kundegruppe

...spørg Apple med deres 'skod'-produkt: iPod

Come on...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 07:46

Forslaget om kun at udvikle til IE svarer lidt til; kun at sælge benzin til de der kører Ford

..så må alle de med VW, Fiat, Mercedes, BMW, Skoda osv. blive holdende i garagen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 08:04

Ps. Det er præcis derfor at der er noget der hedder webstandarder og rekommendationer for disse fastlægges af w3.org ...ikke af Microsoft. Intensionen er; at browserfabrikanterne skal følge disse standarder ..ikke omvendt. Derfor laver Microsoft nu om på arkitekturen i deres browser således den følger standarden. Det ku' ha' været 'kønt' hvis man i stedet havde lavet standarden om, således den fulgte Microsofts implementation. (Så sku' man nok høre 'verden' råbe: MONOPOL)

Standarder fastlægges for at alle skal have lige muligheder for både at udvikle til og at udnytte de muligheder internetkommunikation giver. De firmaer der har set stort på dette og kun udviklet til et bestemt browserfabrikat sidder nu tilbage med røde ører. Hver gang browseren opgraderes skal de rette i deres kode. Dette gælder alle der har udviklet specifikt til IE5+ (IE5 -> IE6), da alle hacks bliver enten uvirksomme eller ligefrem 'vælter' siden, når IE7 frigives om et par måneder.

http://www.positioniseverything.net/articles/ie7-dehacker.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 08:17

brokke44 -> Lad mig også kommentere på din sidste bemærkning:
Citat
Du skal også huske, at i E-handelsverdenen er simplicitet af alt afgørende betydning.

Netop! ..og denne simplicitet går på brugen af siden ...IKKE implementationen af den

Den simpleste måde at udvikle/implementere en hjemmeside på er, at overholde gældende standard som anbefalet af w3.org. Dermed kan også de der ikke selv har udviklet siden, men måske skal vedligeholde/rette den, tyde koden uden problemer.

Prøv selv at tyde og rette i en side lavet med Frontpage, Word eller et af de andre Microsoft produkter. Ren spagetti af depricatede og proprietære markører og parametre, samt 'speciel' CSS og *.htc filer der ikke tolkes af andre browsere end Microsofts egen

http://webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/msconditionalcomments.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-04-06 09:12

Jow - MOLO.

Vi er skam ikke fundamentalt uenige (skuffet?)

Jeg er - også - imod ethvert forsøg på at monopolisere noget som helst.

Men udgangspunktet var, at spørgeren ville lave en netshop for ar sælge sine produkter.
Indlæggene viser med al ønskelig tydelighed det fornuftige i at basere sin kommercielle eksistens på de koncepter, der er gennemarbejdede/kompatible med 99,99% af brugerfladerne ude i de små hjem.
Koncepterne er, i de fleste tilfælde, ikke en alt-eller-intet-løsning. Man kan langt hen ad vejen personificere sin egen shop.

Jeg er ikke ukendt med designs - men ingen ørn. Jeg ville være tilbageholdende med at anbefale en begynder at opbygge en netshop (m/betalingsgateway) fra "scratch".

Citat
og denne simplicitet går på brugen af siden ...IKKE implementationen af den

Ja-da - det var det, jeg skrev.

MS har jo allerede fået flere internationale "drag over nakken" pga deres markedsføring, så mon ikke, at Bill Gates efterhånden har "set lyset".

MEN MOLO - jeg sidder tilbage med en følelse af, at din argumentation bærer i retning af:
"Jeg kan ikke lide fossile brændstoffer, så jeg kører ikke bil" - Alternativ ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 10:57

Godt så ...vi er nok mere enige end nogen af os vil indrømme

Jeg ville nok formulere min tilgang til tingene en smule anderledes. Nok nærmere noget i retning af:

Hellere gå med vaklende og forsigtige skridt i den rigtige retning
...end at løbe i fuld firspring ud over afgrunden

Mht. at opbygge siden fra scratch, ser vi nu alligevel nok lidt forskelligt på det. Ikke med hensyn til 'hvor let' det er at lave en sådan side, men mere på det 'individuelle' i løsningen af opgaven. Som jeg læser det, er det netop ideen at opbygge siden fra scratch, hvilket jeg kun kan bifalde:

Citat
Det skal siges at det kun er en prøveside og at hele layoutet vil blive ændret på den "proffessionelle" side når den engang er færdig.

Benytter man de mere eller mindre 'færdigsyede' løsninger vil siden næppe skille sig ud fra mængden, hvilket igen vil gøre den 'uinteressant'. Det er klart en fordel at læne sig op af allerede kendte og benyttede koncepter, når det kommer til funktionaliteten, men en indbydende og intuitiv brugbar klientside kan ikke laves med skabeloner. Det vil så være svært uden man nærlæser siden at afgøre om der sælges : Æbler, kosmetik, babytøj, papsøm eller tjenesteydelser.

Når man vælger at opbygge en side fra bunden kan man lige så godt bruge en smule tid på at gøre siden anvendelig for alle typer kunder (=målgruppen). Derfor mit indlæg om WAI.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 11:22

Måske jeg skulle præcisere mine tanker om 'moderne' websidekostruktion over for jeanette18 og dig brokke44?

I mange år har det været sådan, at websider for at være læsbare og samtidig nogenlunde overskueligt organiseret, har det været kotumen at konstruere siden, så indholdet kunne afskilles og dermed lette vedligeholdesen. Dette gjorde man vha. tabeller. Trenden i de senere år er gået imod at layoute i CSS i stedet, da HTML handler om indhold (tekst, billeder, lyd, filmklip, mm..) og CSS handler om design og layout (=hvor, hvordan, hvorhenne, hvorledes osv. ) Imidlertid hænger gamle vaner ved. Derfor laves mange sider stadig som det udkast jeanette18 har lagt her, hvilket er et glimrende eksempel på, man ikke har tænkt 'udenom' kasserne, der var næsten uundgåelige, når man layoutede med tabeller.

Istedet for en masse bavl fra min side, vil jeg henvise til en udmærket artikel om emnet:

http://alistapart.com/articles/outsidethegrid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-04-06 12:14

Citat
vi er nok mere enige end nogen af os vil indrømme

Det har jeg nu ingen problemer med

Citat
Hellere gå med vaklende og forsigtige skridt i den rigtige retning

Enig - der kan du bare se hvis der "kun" var/er tale om en privat hjemmeside.

En netshop bør fundamentalt sidde "i skabet"/være færdig første gang den publiceres.
Det er mit indtryk, at brugere forvirres over større ændringer hen ad vejen. Genkendelsens glæde er jo den største - Noget i stil med at finde kaffen på samme hylde/sted i Brugsen.
Her taler jeg af erfaring (dyrtkøbt).

Citat
Siden fra scratch
- Rasende dyrt og tidskrævende. Jeg forstår på Jeanette, at netshoppen skulle laves eksternt og skulle være oppe at køre om 1 måned.

Citat
Benytter man de mere eller mindre 'færdigsyede' løsninger vil siden næppe skille sig ud fra mængden, hvilket igen vil gøre den 'uinteressant'.

Helt uenig - prøv at besøge www.scannet.dk - webshopreferencer og se hvor forskellig samme koncept kan tage sig ud.

Citat
I mange år har det været sådan, at websider for at være læsbare og samtidig nogenlunde overskueligt organiseret, har det været kotumen at konstruere siden, så indholdet kunne afskilles og dermed lette vedligeholdesen. Dette gjorde man vha. tabeller.

Også rigtigt - 2. gang

Moderne netbutikker er dog lavet i en kombination (tables/CSS-Stylesheet)

Som altid - MOLO - får man altid en dialog i gang med dig (og det var positivt), men jeg tror vi taler hen over hovedet på spørgeren.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-04-06 13:16

Heysa. Molekyle og brokke44> Team lillelyst er bare tilfreds med at kunne få lov til - uden at have behov for det store kenskab til bearbejdning af hjemmesider - at kunne sidde og redigere på en hjemmeside efter behov.
Vi er klar over at siden opbygningsmæssig ikke skiller sig ud fra andre hvilket vi ikke mener er så afgørende, det som er vigtig - er at lægge de oplysninger (tekster, billeder, farver, symboler osv) som fanger og ikke mindst tror vi på at brugere som virkelig er interesseret i Lillelyst`s produkter nok skal finde os.
Vi forsøger at "forenkle" siderne så meget som muligt, men omvendt skal de jo også kunne give de oplysninger/informationer som de fleste kunder sikkert værdsætter.

Nu prøver vi miniSITE i et års tid og ser så hvad der sker. Vi har fået at vide at miniSITE om kort tid tilbyder nye type redskaber, som man kan brugere, i forbindelse med opbygninger at hjemmesiderne kan benytte.
Bl.a. ville vi gerne have mulighed for at rette menuerne til i længe og bredde. Også drowdown pilen ville være fint, og ikke mindst skulle interesserede kunder meget gerne have mulighed for at kunne taste oplysningerne direkte ind på sitet og klikke på SEND. Alternativt er at man får tilmeldingsskemaet direkte via mail.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 13:26

Muligvis er det 'head over heals'.. denne lille disputs om websign? Men jeg er sikker på at én af de ting som gjorde at jeanette18 i første omgang stillede spørgsmålet her på kandu.dk, var at få nogen 'anderledes tænkende' på banen ...som inspiratorer.

Jeg er da kun godt tilfreds med at 'nørder' som du brokke44 og jeg, kan fremlægge vores synspunkter/-vinkler i og med, det er en stor beslutning at lægge sit forretningsområde til skue for den ganske verden og helst vil gøre det så præsentabelt som muligt.

Mht. layout og tabeller? Kan der ikke herske tvivl om at; tabeller er gode til .....tabeller !!!

Fordi 'mange andre' gør tingene sådan behøver man ikke lige som døde fisk at flyde med strømmen.
Man kan lige såå godt fra starten lære at gøre tingene 'rigtigt'

Al anden 'møven rundt' og 'skubben på plads' af HTML indhold, eksisterer i min bevidsthed på en anden planet og i et andet web-univers end mit

Tabelformen gør det svært at tænke 'anderledes' og denne viden ser jeg gerne 'nye' forretningsplatforme drage nytte af. Om ikke andet til glæde for firmaet bag siden, som for os andre
...der gerne skulle blive kunder i 'butikken'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 13:35

Tænk lige på; hvor du helst ville købe et par sko?

Hos den gamle håndværksskomager?

I Illums eller Magasin?

Hos perkeren nede på hjørnet?

I Skoringen?

I City-Centeret?

Hos 'TINGE-LING-VI-ER-MED-PÅ-MODEN' forretningen med de nyeste italienske kollektioner i sidegandes mest mondæne kvarter?

Alle har de et layout der signalerer; hvem de er. Men i sidste ende handler det om at tingene fungerer for kunderne. De der både kan betjene str. 26 og 53, damer og herre, samt levere en løsning til klumpfoden, er de der overlever

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-04-06 15:08

Heysa molokyle> Jeg ville personligt helst købe mine sko hos skomageren. Jeg er overbevist om at han ved hvad han snakker om og her er også plads til personlig service. Dermed ikke sagt at andre type virksomheder ikke kan tilbyde kvalitetssko, men personligt ville jeg altså vælge skomageren. Det ved jeg også resten af Lillelyst teamet ville gøre.

Vi er mega glad for dine kommentarer som insparation og den meget uddybende forklaring du giver, og jeg gemmer helt sikkert tråden i mine foretrukne til den dag, hvor jeg/vi har tiden til at sidde og nusse med egne hjemmesider, bygget op helt fra bunden, men p.g.a. tidnød m.m. har vi bare ikke mulighed for det lige nu. Altså må vi vælge den alternative og hurtige løsning, simpelthen fordi Lillelyst kan mærke ét eller andet sted at NU SKAL DET VÆRE. Kunderne vil gerne have vore produkter, de ved bare ikke at vi findes.

Det var også èn af grundende til at vi lagde spørgsmålet omkring hjemmesiden ud i foras, for at få brugernes kommentarer og gode ideèr. Vi kan jo sagtens bare surfe rundt og få inspiration til opbygning af siden fra andre firmaer, men det er jo ikke sikkert at den løsning ville gavne vores type brugere.

Vi har indtil nu i hvertfald modtaget rigtig mange gode og inspirerende kommentarer og vi tager alle meget seriøse. Vi retter løbende siden til - der er stadigvæk punkter hvor der under alle omstændigheder skal ændres - så vi lytter.

Har i øvrigt lige købt og aktiveret domænenavnet: www.lillelyst.dk - så må vi håbe at det snart kommer til at virke:)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-04-06 16:36

Skokøb !!! - Det ville afhænge af, hvilke sko, jeg skulle bruge. Jeg ville ikke have noget problem med at handle hos dem alle, under forudsætning af, at de havde netop de sko, jeg søgte.

Citat
Men i sidste ende handler det om at tingene fungerer for kunderne. De der både kan betjene str. 26 og 53, damer og herre, samt levere en løsning til klumpfoden, er de der overlever

Lige netop.

Signalværdien i at have et site, der ser gennemarbejdet ud, er essentiel.
Og hvad drejer det sig ? - Præsentere et produkt, gøre det muligt for kunderne at komme rimeligt "smertefrit" frem til køb/bestilling og så ellers holde et højt informations-/serviceniveau.

Hvis man ønsker at "ramme" bredt (målgruppe), mener jeg, at man står sig bedst ved at holde sig til et rimeligt stringent design - uden for meget flash, animationer og andre krummelurer.

Kunderne går på nettet for at købe gulerødder - ikke for at studere det sidste nye i webdesign.

Det er en balanceakt - intet mindre.

Det er, som tidligere sagt, min erfaring igennem 6 år, hvor tilbagemeldingerne fra mine kunder har været positive.

Jeg vil i hvert fald ønske Jeanette og team Lillelyst held og lykke med projektet og ser frem til at se det færdige resultat.

ps I er oppe imod stærke kræfter - f.eks. Årstiderne, hvis site i nogen grad symboliserer min tankegang - men bare gå til den - det skal nok lykkes.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-04-06 19:31

Heysa brokke44> Vi ændre løbende på sitet indtil vi føler vi har fået alt med hvad nødvendigt måtte være i forhold til brugernes forventninger. Jeg ved at mine forældre altid vil lade den mulighed stå åben at brugerne via sitet altid kan rette henvendelse med gode forslag og ideèr. Det er jo for Lillelyst helt afgørende at kunden er i centrum - og jeg ved at de værdsætter at kunne leve op til dette ønske med alt deres energi.
Jeg har fået at vide at jeg ikke må diskutere andre firmaer og vore produkter i diverse tråde da mine forældre ikke ønsker en debat uden at de involverede firmaer selv er med i debatten. Når først domænenavnet bliver aktiv, og brugerne får mulighed for at vurdere Lillelyst, finder de bedst selv ud af om de kan få noget ud over det sædvanlige.
Jeg har dog fået lov til at nævne at ikke mange firmaer (hvis da overhoved nogen) kan tilbyde individuelle kasser baseret på de sidste 9 ugers sammensætninger og samtidig kan tilbyde klasse ekstra kvalitet på op til 80% af produkterne.

Jeg ved at de ønsker at ramme en bred målgruppe (har de allerede nu), men samtidig har de ingen ønsker om at blive så store at de ikke har tid til personlig service og ikke selv har tid til at kommunikere med brugerne. Så går glansen vist af det personlige.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 21:02

Fint og fedt nok: Klø på jeanette18 & Co.

..og sku' der undervejs savnes flere input og kodeekspertise? Stiller jeg gerne op med råd og dåd

brokke44 -> Lige bensin på mit bål:

Citat
...holde sig til et rimeligt stringent design - uden for meget flash, animationer og andre krummelurer.
Kunderne går på nettet for at købe gulerødder - ikke for at studere det sidste nye i webdesign.

Siden skal både indholds- og designmæssigt være i orden ...kunderne ska' bare ik' opdage det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-04-06 23:12

Citat
Siden skal både indholds- og designmæssigt være i orden

3. gang - MOLO - - i fuld overensstemmelse med mine indlæg.

Skal vi lade det blive derved ?

Jeg tror, vi begge håber, at Lillelyst bliver en succes og er enige om, at e-handel er fremtiden.
Sidste års omsætningstal taler i hvert fald for det.

Jeanette - Det kan jo være, at MOLO og jeg - i forening - kan være dig til hjælp fremover

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 23:17

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-04-06 23:30

Heysada!
En hjælpende hånd skal man da som regel aldrig sige nej til.
Kunne I komme nærmere ind på hvordan hjælpen skal forstås?

Godnat foreløbig:)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 23:59

jeanette18 -> Har du hørt om AJAX ?

1.) http://www.w3schools.com/ajax/default.asp
2.) http://ajaxian.com/

..se; hvad denne teknologi i sin vorden kan : http://ajaxwrite.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 00:01

F.eks. En webshop til mobilen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 00:04

Ps. Jeg 'kæmper' selv med omskoling til AJAX, da jeg nemt kan se perspektivet i at drive handel via mobiltelefonen.

</SUPERNØRD>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 00:07

Det ka' vel næppe undre nogen at Microsoft's skud på denne stamme hedder ATLAS?

http://atlas.asp.net/Default.aspx?tabid=47http://atlas.asp.net/Default.aspx?tabid=47

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 09-04-06 08:38

Ajaxwrite ... og Atlas - hvor bliver jeg klog .... har lige leget med Ajaxwrite ½ time ... må vist hellere videre i dagens program.

Handel via mobilen bliver snart et must - ligesom SMSer er det...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 09:04

surfsusan -> Netop og præcist

Med dagens teknologi (WAP : http://www.w3schools.com/wap/default.asp ) går det dog lidt sløvt, da hele siden skal opdateres, når klienten foretager et valg. Med AJAX/ATLAS kan man 'nøjes' med at opdatere de relevante elementer på siden ved at en forspørgelse sendes til serveren, som så opdaterer informationen, hvorefter de opdaterede data (XML) sendes til det relevante DOM element vha. javascript. Smart

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-04-06 14:28

Det går pænt stærkt med at få udviklet sider i e-handels øjemed :

http://ajaxian.com/archives/single-page-ajax-storehttp://ajaxian.com/archives/single-page-ajax-store

...jeg vil nu ikke kalde det hverken særlig kønt eller innovativt, men det går åbenbart dén vej?

Altså; udvikle shop's i AJAX/ATLAS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-04-06 14:31

Hmmm... dobbelt konfekt i linket = MIN fejl!

http://ajaxian.com/archives/single-page-ajax-store

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 10-04-06 16:34

Til orientering kan jeg fortælle jeg at nu virker det direkte link til vores hjemmeside:
www.lillelyst.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-04-06 19:24

Jeanette18 -> Jeg elsker dig allerede

..og så kan jeg se at Ama'r (2300) står på ventelisten

</MOLOKYLE>