/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Suse vers. 10.0 Install.fejl
Fra : kepe2000
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 01-04-06 23:13

Hej!
Jeg har har en gl. PC, som jeg i dag ville prøve at installere Linux (Suse 10.0) på, bare for at lære det.
Jeg har tidligere haft Win98 på denne PC.

Installationen af CD1 på Suse 10.0 gik fint, men da PC'en skulle boote, fremkom fejlen:

"GRUB loading stage 1.5

GRUB loading, please wait....
Error 17"

Herefter er PC'en helt død. Uanset om jeg genstarter PC'en med eller uden CD1, fremkommer denne fejl.

Jeg tænkte, at der måske ikke havde været nok plads på harddisken til både WIN98 og Suse, så jeg satte installationsdisketten til win 98 i og formaterede crevet.

Herefter installerede jeg CD1 fra Suse 10.0 igen, men desværre med samme fejl.

Jeg er sprit ny i Linux (har kørt windows alle år).
Dette er mine første skridt for at lære Linux, så jeg aner ikke, hvad jeg kan forsøge mig med.

Kan nogen komme med gode råd?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-04-06 08:00

hej du
selv om de reinstalerer windows kan du godt komme ud for linux er der endnu.
altså selv om du formaterer harddisken er den fejlbehæftede bootloader der stadig.
Grub loaderen ligger i master boot record. En måde at retablere dette er at slette denne med
Fdisk/mbr. Du kan også komme at du ikke kan slette de partioner som linux bruger da de ikke er dos partioner. Her kan du på nettet finde en anden fdisk der kan tage alt. hej hej
Håber dette hjælper dig lidt videre. Lav forøvrigt PC'er til ren LINUX det er bedst.
Selv bruger jeg Mandrakenu men har haft mange RED HAT vertioner
hilsen Steen
http://stoneplace.dk

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 02-04-06 11:26

Hej Steen (Stone47) - og tak for dit forslag.

Min tanke var nu også KUN at have Linux på maskinen. Jeg formaterede jo netop c-drevet i går, så min windowsversion burde vel være væk nu.

Jeg vil gerne have den mest 'logiske' Linux-version for en nybegynder på min PC - og allerhelst på dansk. Vil du foreslå 'Mandrakenu' frem for Suse til mig? - og ved du i givet fald, hvor jeg så kan downloade Mandrakenu på dansk på nettet?

Jeg må ind og forsøge mig med fdisk/mbr og se, hvad det giver mig.

Hilsen
Kenneth

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 25 point
Dato : 02-04-06 12:39

hej Martin
Det er altså ikke nok at formatere, hvis man engang har forsøgt sig med en linux version.
Fjern alle partioner med Fdisk /mbr instaler den nye linux, og den vil somregel selv lave de partioner den skal bruge.
Jeg har aldrig prøvet suse, men jeg var meget glad for Redhat 9, det er jo også dem der har opfundet rpm pakkerne som jeg synes er nemt
hilsen Steen

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 02-04-06 13:14

Hej igen Steen!

Jeg har netop prøvet med fdisk/mbr og herefter installeret cd1 igen fra SUSE, men ved første boot efter installation af CD1 fremkommer desværre samme fejl.

Vi er da enige om, at jeg skal bruge min install. diskette til win98 for at få en dos promt, ikke.

Jeg stod i c: da jeg skrev fdisk /mbr. Er det ikke korrekt?

Hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-04-06 14:26

hej igen
1. fik du lov til at slette alle partioner ??
2 for at køre fdisk skal du boote fra diskette
3 du skal boote på cd1 så du booter en linux kerne
pøj pøj
hilsen Steen
det kan være lidt svært, hvor meget skal man skrive og hvorlidt er nødvendigt-!!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-04-06 14:31

lige en til
der kan nemt være en brænde fejl eller en download fejl på dine cd'er
jeg mener det var redhat 9 der havde et check modul der testede cd'erne for fejl.
det var jo smart
hilsen Steen

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 02-04-06 18:05

Hej igen Steen.

Jeg er vist ikke så heldig, tyder det på. Jeg mener jeg fik slettet alle partitioner med fdisk - og installerede herefter CD1 igen, men desværre med samme fejltekst første gang den booter efter installation af CD1. Det tager jo desværre ca. 1½ time hver gang for at få installeret CD1, så man kan ikke bare prøve om og om igen.

Håber du eller andre har andre forslag.

Hilsen
Kenneth

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000

Dato : 30-04-06 02:42

Tak for svaret stone47.
Jeg glemte da vist at afslutte mit spørgsmål...

Selvom jeg aldrig fik Linux op at køre på min PC, så skal du da alligevel have point for at brugt tid på mig.

Jeg opgav til sidst det hele.

Ja, så blev det alligevel det (gode) gamle Windows, som vant - og kun fordi det er det, man er vant til.

Hilsen
Kenneth