/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af nåletræer
Fra : futze
Vist : 5650 gange
100 point
Dato : 01-04-06 16:33

Er det overhovedet muligt at flytte nåletræer på en leretjord. Det drejer sig om thuja, cypres,gran
som er ca 2 m høje.Er årstiden den rigtige.Hvad er fremgansmåden.
Hilsen
futze

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 01-04-06 16:51

Det er meget svært at holde liv i nåletræer man flytter, og især når de har den størrelse der.

Men du kan forsøge, selv om det er et længerevarende projekt.

Rodklumpen skal være større end træets diameter, hvor det er bredest.

Så stikker du først en rende ca 40 cm dybt, hele vejen rundt hvor kanten af klumpen skal være, og så venter du til efteråret, sådan at træet kan nå at danne nye små rodskud hvor du har skåret de andre over.

Og så til efteråret kan du flytte dem.

Og der skal du plante, sådan at du har mulighed for at vande dem, også til næste vinter hvis det bliver tør frost, da de ellers vil dø af væskemangel.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 16:56

Jeg har gjort det på dette tidspunkt af året med Thjuja og gran (gran dog ikke så høje), Cypres er mere følsom, ligesom den ikke tåler meget vind især om vinteren.
Jeg gravede rodklumpen fri og gravede et endnu større hul til plantrningen som jeg fyldte sphagnum blandet med sand i og gennemvandede, hvorefter klumpen kom i det nye hul. Jorden er godt våd nu men eftervand alligevel de første par uger. Jeg vil sige de skal ikke være emget højere før de ikke kan flyttes

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 01-04-06 17:56

Tak for svaret dova.