/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
stofanet contra tellio telefon
Fra : mimimig
Vist : 2257 gange
200 point
Dato : 01-04-06 14:52

Arbejder med tellio tlf. over stofanet bredbånd.
Det virker ikke når jeg tilslutter Tellio Ip-adapter.
Hvad betyder det vis man skal gå i "web interface"
og hvad er at clone en mac adresse i den forbindelse.
Er der nogen der har erfaring med stofanet/Tellio
og hvad man kan gøre.
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-06 17:04

Jeg kunne godt tænke mig, at du gad fortælle lidt mere om hvordan du har strikket dit system sammen.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at du slutter din tellio direkte til stofa bredbåndsmodemet. I så fald skal det nok mislykkes. Det skyldes den måde skod stofa styre deres abonnenter på.

Hvis du ikke har en router, så er det en sådan du skal have. Den skal tilsluttes dit bredbåndsmodem.
Herefter skal du sætte din PC i en af de 4 LAN porte, og telefonen i en af de andre LAN porte.

Du skal så finde din aftale med stofa, frem, og lave en genregistrering, før du kan få en almindelig netforbindelse. - Der vil kun være en adresse der virker på STOFA, og det er signon hvor du registrere dig.
Det skyldes, at du har skiftet den MAC-adresse som stofa serveren kan se. Og derfor ikke giver dig en forbindelse før den kender dig på MAC adressen.

Det er nemlig sådan, at alle netenheder har hver sin MAC-adresse. Altså din PC's netkort "en", din tellio en "anden" og en ny router en "tredie".

Det samme problem, ville du have, hvis du fx. udskiftede din PC med et nyt netkort.
Iøvrigt har du en større sikkerhed med en router, da der er indbygget firewall.
STOFA er kendt for deres ringe sikkerhed på deres netværk, så her må du selv sørge for sikkerheden.

Alternativet er at du får en familie opkobling, hvor der er flere IP-adresser, men en routerløsning, hvor du har dit eget lokale netværk er at fortrække, og vil være det billigste, allerede i løbet af et år.

Når først routeren sidder der, så kan du tilslutte alt det udstyr du løster, uden at tænke på genregistrering.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 01-04-06 17:58

det er rigtigt, Telio adapter er tilsluttet imellem pc og stofa bredbånd modem som Tellio
ifølge anvisning anbefaler.
Vedrørende MAC adresser, er Tellio adapterens mac adresse tilføjet hos Stofa, men det duer
måske ikke den vej.
Man kan have flere forskellige mac adresser tilmeldt på Stofa eks. forskellige spillebokses mac adresser. Med Tellio virker det bare ikke.
Har ingen router tilsluttet, måske var det en ide, vil det mon ikke være nok bare at registrere
routerens mac adresse hos Stofa.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-06 19:17

Jo når du har en router tilmeldt, så er det den eneste adresse, som stofa's server kan se. Hvad du har hængt bag på din routers lokale net, kan de ikke se.
For at have flere adresser hos stofa, kræver det en familieopkobling, som indebær, at man får rådighed over et antal adresser. Men stadig er det kun de aktive MAC-adresser der er tilmeldt, som får forbindelse.
Stofa bruger MAC adressen, til at kontrollere om det er en gyldig kunde, eller om det er en der forsøger at snyde sig ind. - Husk på, at stofa køre hele nettet på et TV-kabel, og kan derfor ikke se hvor signalet kommer fra, uden en registrering. Hvor imod ADSL køre i hvert sit kabel ind til centralen, hvor det så går over i datadelen. Her er der mere styr på forbindelserne.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 01-04-06 20:26

Jeg forstår det sådan, selv om der er flere mac adresser tilmeldt, så er det kun den ene der vil være aktiv uden familieopkobling.
En venlig sjæl fortalte mig jeg skulle gå ind på adressen http://192.168.0.2 i min browser for at se hvordan mac var indstillet.
Men hvordan gør man det, hvordan finder jeg den adresse i min browser

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 01-04-06 20:53

Det kan du IKKE på stofanettet!
IP-adresserne i gruppe 192.x.y.z er forbeholdt mindre netværker i firma og privat regi.
Men prøv bare at klikke på dit link og se hvad der sker (eller ikke sker)!
Din IP-link er ikke generelt for lokale net, idet den variere med mærket af den router som du tilspørger med denne adresse. - Men måske har din bredbånds modem en sådan lokal adresse, så det vil jeg lade være usagt!

Normalt er det routerens gatway adresse man kalder, når man skal ind og se på opsætningen. Den vil oftest være 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 01-04-06 22:10

Tak for flotte uddybende svar severino.
Jeg anskaffer en router og slutter Tellio adapter og pc til den så virker det nok
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-06 10:31

Du kan altid vende tilbage til mig; evt. som privat, ved at klikke ind på profilen og kontakte mig af denne vej, hvis du får behov for det!