/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af terrasse
Fra : stig54
Vist : 9347 gange
100 point
Dato : 01-04-06 13:26

Jeg byggede sidste år en terrasse i Lærk og Douglas.
Terrassebrædderne nåede kun at få to omgange grunder ingen slutbehandling med farvepigmenter i.
Nu er den trist og grå og visse steder meget anløbet.
Husrens er ikke strærkt nok.
Jeg har overvejet oxalsyreblanding eller en klorin opløsning og vaske med en af disse, da jeg er bange for at en terrassserenser tilsluttet en højtryksrenser.
Jeg har nogen naboer der måtte afhøvle terrassen og starte forfra, de havde ellers malet den, det vil jeg helst ikke ud i.
Ideer??????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-06 13:54

Måske en gang trærens, prøv at snakke med f.eks flûgger om det

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-04-06 16:54

Når træ bliver gråt, er det tit fordi det er blevet udtørret, og mangler olie. Så trærens først, og derpå olie, så kommer du langt. Olien kan være en grundingsolie.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 17:58

A.C.Rosmon- det lyder rimeligt. Jeg prøver med trærens og grundingsolie igen. Senere på sommeren er jeg jo nødt til at have noget med nogen farvepigmenter i ellers har jeg jo samme problem næste år.Hvad vil du foreslå`???
Nu er det jo douglas så det er et spørgsmål om jeg kan springe grundingsolien over,den har det jo med at brænde af, jeg ved det lyder skørt men det suger jo ikke meget og er vel i og for sig selvkonserverende.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-04-06 18:02

Den billige løsning er nok den, du selv nævner - oxalsyre (opløst i varmt vand).

Du skal blot huske, at oxalsyre udtørrer træet, så der skal skylles rigeligt efter skrubning. Efterbehandlingen (olie ?) skal følge umiddelbart efter.

Det er rigtig hård "kost" for træet, men giver flot resultat.

Iøvrigt er mange teaktræs"lysnere" baseret på oxalsyre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 19:27

Jeg har set på data bladet over Sadolin trærens og det er hovedsagelig klorin det indeholder + lidt kiselsyre. Har lavet en lille prøve med Oxalsyre og ved siden af Klorin. Oxalsyren er klart pænest nu, men klorinen skal jo også have tid til at virke

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-04-06 04:51

Oxalsyre lysner træet. Du kan også fortyynde liinolie, der er en hærdende olie. den bliver mørkere med tiiden, og får også træets farver frem. Linolie kan du fortynde 1:3 med lugtfri petrolium (anser jeg for bedst), Fransk terpentin ( er dyrt og lugter kraftigt, men beskytter), eller mineralsk terpentin.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-04-06 09:46

Mit forsøg med oxalsyre og klorin er færdigt og har givet næsten samme resultat, begge terrassebrædder er blevt rene og en anelse lysere. Al den grimme belægning og det grålige skær er væk, spørgsmålet er så om linolie som A.C.Rosmon skriver er bedre end f.eks. gori med farvepigmenter i, den brænder jo også af på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-04-06 18:58

Det kommer an på hvor godt du mætter træet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-04-06 20:25

Jeg ville enormt gerne bruge linolieblandingen, især fordi alt træværk man ikke går på har fået noget så sjovt som havemøbelolie, og det har faktisk holdt farven enormt godt, jeg er bare bange for om linolien trækker ned, jeg synes jeg havde problemer med at få grunderen til at trænge i selvom træet var tørt.
Spørsmålet er om det vil suge nok i til at virke, hvad havde du gjort A.C.??

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-06 00:14

DEt aller bedste er at drukne træet 1 mdr i linolie, hive det op og tørre af, og så fæstne det på sin permanente plads, og så taler vi om noget der holder i ca. 15 år. Det er vel sådan set godt nok? og ellers stryg det på, vent 20 min., stryg på igen, og giv ekstra på tørre steder, og giv igen. Efter 3. gang tørres overskydende af. Klude må ikke tørre i en sammenkrøllet klud pga, ent selvantændelse.

Dagen efter turen en gang til. Overfladen må belastes de næste 2-3 uger

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-06 08:33

Hvis du bruger koldpresset linolie (billigt hos BILTEMA), kan du være sikker på, det trænger ned; det har noget at gøre med molekylestørrelse og -facon. Du skal dog nok blande et par % GORI22 eller tilsvarende i. Brug bred pensel, klude har det med at hænge fast i strittere i træet. Og vask pensel og eventuelle klude i sulfovand straks efter. Afbrænding oser stærkt og kan genere både dig, familien og naboerne. Anden omgang kan du pigmentere eller stryge noget færdigt på, som også er oliebaseret.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-04-06 09:07

Hvis du kommer 1-2% Koboltsikativ gennemhærder det hurtigere, selv on det ikke siger så meget, Da oliefarver nemt kan være en måned gammelt før det er tørt, og år før det er gennemhærtet.

Linolium er hærdet linolie og kridt.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 03-04-06 13:34

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Jeg drukner det i lonolieblandingen, har altid stor respekt for dine kommentarer.
Stig