/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ophængning på gipsvæg(?)
Fra : taliskoko
Vist : 9593 gange
100 point
Dato : 31-03-06 22:29

Jeg står og skal hænge et 30 kg tungt fjernsyn op på en enkeltpladet gipsvæg.
Er der nogen herinde der har erfaring med det rette matriale valg,(?) således skærmen ikke falder ned.

Jeg vil ikke bruge lægterne, så fjernsynets placering så kommer til at være afhængig af dem.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 31-03-06 22:38

Du skal købe nogle af disse her,

http://www.expandet.dk/filer/gips/101%20Rosett.pdf

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-03-06 22:44

http://www.danogips.dk/dok/9_14_ophaeng_indfaestninger.pdf
Her en link om gipsskrue der kan bære 35 kg i en lodrat væg
H2

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 00:01

Ovennævnte skruer er ok, smedene bruger dem også til at hænge radiatorer op med, dog vil jeg forslå at få en type med langt gevind og så sætte en træplade (lidt større end beslaget) imellem beslag og gipsvæg da jeg har erfaring med at jernbeslagene med tiden arbejder sig ind i gipsvæggen, dette gælder især hvis det er med drejelig sokkel.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-04-06 00:44

stig54> Jeg overvejer faktisk at sætte en MDF plade i selve ophængets mål(måske lidt større)op på gipsvæggen, og så montere ophænget derpå, og så skærmen. (MDF palden kunne jo være lidt mindre en skærmen, så pladen dækkes)
Ophænget komme helt ind til væggen, der komme ikke noget "udhæng"/drejefod. Det er direkte på væggen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-04-06 07:52

Hvis der er uden drejefod skulle der ikke være noget problem med gipsskruerne, men ideen med mdf pladen er nu heller ikke helt af vejen. Så er du da på den sikre side.

Man kan også købe en Fischer Kipdyvel der har en pal der vipper på bagsiden. De fåes i flere størrelser KD 4 og KD 6. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde et bille af dem, men vi bruger selv en del af dem på jobbet til ophængning af fordampere i køle og fryse rum.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 08:22

MDF plade lyder fint gør den ca 3 cm større end ophænget det er nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-06 08:39

Det skulle ikke være nødvendigt med ekstra plader. Du skal bruge den røde rawplugs med skrue

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-04-06 08:59

hejsa..

jeg tror det er en dårlig ide for din væg og for dit fjernsyn..

hvis fjernsynet vejer 30 kilo, vil trækket i skrue og plugs være meget større..

men det afhænger også af gipspladenstykkelse og stand...

f.eks. havde jeg hængt en hylde op med expandet skruer og plugs med en samlet bæreevne på 25 kilo. fint nok, jeg satte så en printer op på den, printeren vejer ca. 5 kilo og med hylden var den samlet vægt nok 8 kilo, men det var min gipsvæg ligeglad med, efter at have hængt fint i ½ år, bragede hele lortet ned på skrivebordet og efterlod 2 middagstallerken store huller i væggen..

hygge Melander

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-04-06 11:51

Hejsa...

Jamen, det ender nok med en MDF fastgjort med KD4-6. Hvordan jeg så lige sætte selve ophænget fast i MDF'en må jeg jo lige tænke over. (?)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-06 15:35

Dem jeg har brugt er købt hos smeden og er i metal og kan fås til etlags eller to lags gips, og med forskellig gevindlænde, når du spænder laver den en stor stjerne på bagsiden af væggen. Det jeg mener med længere gevind er at den skal selvfølgelig igennem MDF pladen også ellers falder ophænget bare ned af den. Jeg har gjort det på 58 fjernsyn på mit arbejde, de hænger der alle.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-04-06 11:14

For at fastgøre i mdf pladen kan du få møtrikker der er beregnet til at "gnave" sig fast på bagsiden af pladen. Så er det bare at skrue en bolt i den.

Jeg ved ikke lige om jeg kan finde et link, men vi har på jobbet brugt dem flere gange.

Så mit råd er. Søg og du skal finde

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 27-04-06 11:15

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 21:30

Selv tak, og håber dit tv vil blive hængende, ej det er jeg slet ikke i tvivl om, når bare du bruger de rigtige plugs