/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Lige frem ordstilling i Engels
Fra : TheOsirisDK
Vist : 775 gange
50 point
Dato : 31-03-06 14:23

I min engelsk termins prøve skrev jeg følgene:

"Only in the eyes of my superior can I be claimed as a winner"

Jeg fik lov at se den igen og da havde han rettet denne sætning til

"Only in the eyes of my superior I can be claimed as a winner"

Altså han byttede om på "can" og "I" og begrundede det med at man i engelsk anvender ligefrem ordstilling

Jeg er af den opfattelse at i mange tilfælde må man gøre en undtagelse og dette var en af dem.

Det lyder da fuldstændig forkert det andet...

Anyone?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-03-06 14:46

Din lærer har ret.

Inversion (omvendt ordstilling)

Spørgende hovedsætninger: Let's go for a walk.
Sætninger, der indledes med et begrænsende eller nægtende udtryk:
Seldom have I seen such a sight
Bisætninger uden "if": Had I seen her before, I would not have done it.

Alle andre ligefrem ordstilling.

frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-03-06 14:47

Og dog ...

Only in the eyes .... er begrænsende

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-03-06 14:49

How right are you?

Never have I known somebody so right.

Had I realised how right you were , I would never have corrected you.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 31-03-06 14:53

NO! I DONT BELIEVE U!

okey helt seriøst, prøv lige at læse den sætning op som i vil skrive:

"Only in the eyes of my superior I can be clamied as a winner"

DET LYDER BARE FORKERT!

Begrænset eller nægtende? "only" kan vel gå for at være begrænsende ik?

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 31-03-06 15:13

Her prøvede jeg poetisk at fortælle dig, at du have ret; "only" er begrænsende

DU HAR RET

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 31-03-06 15:16

prøv nu at hør jeg staver titlen til topic'et forkert og så forventer du at jeg kan poeti?
ej det er ikke slemt, tusind tak...
*boy is he gonna get it now*

(syntes nok der var noget ved den sætning...)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-03-06 15:23

PS: Jeg er engelsklærer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-03-06 15:30

Citat
Never have I known somebody so right.

Had I realised how right you were , I would never have corrected you.

I have never known somebody so(that ?) right

If I had realised how right you were....

(fordi "if" starter sætningen)

Og så til din sætning Osiris.dk

Citat
Only in the eyes of my superior can I be clamied as a winner

Only in the eyes of my superior I can be claimed as a winner.

In the eyes of my superior only, can I be claimed as a winner.

Noget siger mig, at de to er rigtige, men kan ikke lige umiddelbart komme med en grammatisk udredning hvorfor, måske er det fordi kommaet deler sætningen i det sidste eksempel.

mvh dova

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 31-03-06 22:32

min engelsk lære siger altid jeg kun må sætte komma ved indskydte sætninger, hvilket irretere mig grueligt. Når du sætter komma der hvorfor så?
Kan komma godt sættes som kunst pause ligesom på dansk?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-03-06 22:57

TheOsirisDK - Når du ikke er bedre til at tale/skrive dansk end som sådan:
Citat
min engelsk lære siger altid jeg kun må sætte komma ved indskydte sætninger, hvilket irretere mig grueligt. Når du sætter komma der hvorfor så?
Kan komma godt sættes som kunst pause ligesom på dansk?

Er der jo heller ikke nogen stor sandsynlighed for at du forstår og mestrer andre sprog.

1.: min engelsk lære - Skulle være " engelsklærer "
2.: indskydte - Skulle være " indskudte "
3.: irritere - Skulle være " irriterer ".

Så vent med at rette på dine lærere til du selv har lært at tale og skrive dansk!

Jeg er i øvrigt enig med din lærer i hans vurdering. At dova og frieda IKKE er, er bare dybt beklageligt.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-04-06 12:00

okey så vent lige lidt... hersker der stadig tvivl om hvorvidt om det er rigtig sat sammen eller ej?

and just 4 da record : arne.jakobsen hvis du skal flame andre findes der også forumer for det - dette er bare ikke et af den... Jeg er glad for din mening vedrørende mit spørgsmål, men det at du kritiserer min danske stavning, har intet med topic at gøre. I øvrigt er det et forum, så så længe budskabet siver igennem er stavning komplet irrelavant. Fejl er desuden ofte et resultat af (i mit tilfælde) blindeskrift og andetsteds koncentration, se nu bare overskriften...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-04-06 14:42

arne

Frankly my dear, I don't give a damn

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 11-05-06 10:36

"nostalgien breder sig..."