/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitionering af HD
Fra : marcussen1
Vist : 1708 gange
200 point
Dato : 31-03-06 13:15

Jeg har fået en ny PC med en HD på 160 GB, og den vil jeg gerne have partitioneret. Jeg ved faktisk godt hvordan det skal gøres, men det lykkes ikke for mig. Jeg åbner vinduet computeradministration, klikker på diskhåndterig og højreklikker på HD tilhøjre på skærmen. Så mener jeg, at der skal komme en boks op med bl.a. Ny Partition, som jeg skal klikke på, men det gør der ikke. Hvad gør jeg forkert eller hvad skal jeg gøre? Der er kun een HD i PC'en, og den ene partition ville jeg benytte til backup. Er der nogen, der ved hvordan og hvorledes.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 31-03-06 14:21

Hej, der er flere måder at gøre det på.

Den nemmeste er at bruge Partition Magic men hvis du ikke har den kan du downloade en bootdisk fra www.bootdisk.com og skrive den ud på en floppy som du kan genstarte fra og derefter bruge fdisk.

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 31-03-06 15:50

Jeg går ud fra at du starter computeren og har dit styresystem på hardisken. Hvis der er tilfældet er den allerede partitioneret med mindst enpartition. Det er ulogisk, men det hedder en partition, selv om der kun er en.

Operativsystemet sørger for art du ikke kan pille ved den partition , det selv er på. Ellers kunne det gå grumme galt, for dem der ikke ved præcist, hvad de gør.

Jeg regner med at du ønsker at dele din eksisterende harddisk i flere logiske drev. det kan gøres med partitition magic eller lignende programmer. Men der er en risiko ved det , så du skal sørge for backup af alle vigtige data forinden.
Du kan også gøre det ved at boote fra din system-installations cd , og så undervejs vælge at fjerne partitionen og oprette to nye. Herved forsvinder alle data på disken, og du skal installere alt fra grunden. Fremgangsmåden afhænger lidt af hvilket system du bruger.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-03-06 16:15

Hej transor.........
Jeg vil prøve ved at boote med inst-disken. Kan du fortælle mig ca hvor jeg kommer til "fjerne partitionen og oprette to nye".
Jeg har taget backup af alt.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 31-03-06 16:38
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-03-06 16:53

Gå ned i Start gå op til hjælp og support gå til indeeks skriv partition og læs hvad der står der, jeg vil tro det hjælper deg meget.

dr.dem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:00

Som du nok kan læse i de forrige kloge råd, er det jo netop sådan at du ikke kan partionere et allerede installeret drev uden at miste det der ligger på drevet. Partionen at en hd til styresystem skal laves helt fra starten af inden man skal til at installere windows. Det kan heldigvis gøres med Windows cden når vi taler om XP

Derfor er det vi alle foreslår Partion Magic, som netop er et program der kan lave det lille nummer uden at miste data.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 31-03-06 17:09

fijala....
jeg har downloaded Part.Magic. men kan ikke finde ud af bruge det. Jeg har forsøgt med: Create a new partition og create a backup partition, uden at der skete noget med C-drevet. Hvad mangler jeg evt at gøre?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:17

http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

Prøv lige at klikke ind på linket, der kommer ligt nede på siden en guide til netop Partition Magic
Den skal du lige ind i og du vil blive guidet igennem processen.

Eller vender du bare tilbage.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:19

Guiden er en video der hjælper dig på vej

Linket kommer faktisk i første omgang fra ferik, selv om jeg havde det liggende i forvejen

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 31-03-06 20:32

Tak for svaret transor.
Jeg bootede med inst-cd'en og fulgte dine anvisninger og det lykkedes med det samme. Tak skal du have for hjælpen.
Mvh
Niels