/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
wav til midi
Fra : Keyvan2002
Vist : 601 gange
20 point
Dato : 29-11-02 20:21

hej,
Jeg vil gerne bruge en stykke af en music fil som er i wav format, som baggrunds lyd på min hjemmeside derfor er jeg nødt til omform den til en MIDI format.Hvordan kan jeg gør det?
Hvordan kan jeg omforme min wav file til en midi file?

Kommentar
Fra : Random

Dato : 30-11-02 00:05

Det er rigtigt, det kan man ikke. Det svarer lidt til at kunne tage et billede af f.eks. en bil og konvertere den til et 3d objekt. 3d objektet er en beskrivelse af, hvordan bilen skal se ud.
Ligesom midi filen er en beskrivelse af, hvordan det skal lyde. Din wave fil er blot et lyd billede, så der sq virkeligt noget sygt programmering til, hvis resultatet skulle bare blive nogenlunde godt... Giver det mening...?

Men hvis du gerne vil have lyd på din side, så hent Windows Media Toolkit og konverter din wave fil til en streaming fil (asf). Indsæt så et windowsmedia object på din hjemmeside med link til filen og du skulle være kørende.

mvh
rnd()

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 20 point
Dato : 30-11-02 10:42

Hej Keyvan2002,

tja... øh... det kommer helt an på hvordan og hvorledes... det ka' godt la' sig gøre at konventere en Wave fil til Midi, men det kommer helt an på formålet om det virkelig er det du vil... idet du også ka' la' din Wav fil blive afspillet på din side...

der findes programmer der ka' konventere Wav til Midi, det de går er at analysere wav for de forskellige frekvenser m.m. ud af det kommer der så en midifil... men det er jo så kun "noder"... kvaliteten afhænger også af hvor ren Wav filen været...

f.eks. dette "Wav-2-Midi" program... -->
http://www.simtel.net/pub/pd/14268.html
original side... -->
http://www.esatclear.ie/~padraigmyers/software/

det er godt nok et shareware program... det er de fleste af den slags programmer...
der er lige et par extra sider her med programmer...
http://www.5star-shareware.com/Music/MIDIPlayersandUtilities/wav2-midi.html

"Intelliscore Polyphonic Version 4.0"... -->
http://www.beatmode.com/intelliscore-polyphonic/
http://www.rocketdownload.com/details/musi/5581.htm
som nu er kommet i en version 5... -->
http://www.intelliscore.net/product.html

AmazingMIDI... -->
http://www.pluto.dti.ne.jp/~araki/amazingmidi/

men hvis du gerne vil ha' din Wav fil afspillet, nu ved jeg så ikke lige hvor stor den er... men du ka' da prøve at skrive denne kode ind på din side...
-----------------------------------------------------------------------
<EMBED src="Navn_på_din_wav-fil.wav" height=60 width=80 border=0 hidden="true" autostart="true">

eller f.eks.
<embed src="Navn_på_din_wav-fil.wav" hidden="true" autostart="true" loop="false">
(hvis du vil ha' den til at køre i "ring", så ændre loop til true)...
----------------------------------------------------------------------------------

du ka' også kigge på denne side "HTML - Tag Reference" nede ved BGSOUND... -->
http://www.geocities.com/SiliconValley/1049/html-tagref.html

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 30-11-02 13:13

Keyvan, det giver en masse besvær det du er igang med. Og hvis man nærlæser det som Strarup skriver vil du se at det faktisk KUN er Intelliscore Polyphonic som kan bruges til noget da alle de andre programmer kræver at det er guitar musik, som der afspilles. Og sådan som du skriver formoder jeg at lyden er mere sammensat og dermed kan programmet ikke skelne a fra b og det giver ikke det ønskede resultat.

Kommentar
Fra : Random

Dato : 30-11-02 13:51

Måtte da lige prøve de 3 programmer, "Wav-2-Midi", "Intelliscore Polyphonic" og "AmazingMIDI". For hvor godt det nu ville lyde, og for at finde ud af om resultatet var brugbart. Testede med starten af Saybias: The Day After Tomorrow (Har CD'en!), en rimlig simpel guitar solo til at begynde med...

1. Wav-2-Midi
Dette program gik ned igen og igen, så jeg måtte til sidst give op. Programmet er i øvrigt kun lavet til at lave en guitarsolo.

2. Intelliscore Polyphonic
Her bliver man guidet igennem, man skal f.eks. trykke rytmen på sit keyboard, og vælge hvilken type orkester, der skal bruges. I demo versionen kan man lave en 15 sekunders midi fil. Man kunne godt genkende melodien, men det var mere noget, der lød lidt komisk, end noget man ville lægge op på sin hjemmeside.

3. AmazingMIDI
Her kan man lave en 30 sekunders midi på den uregistrerede version. Det er meget simpelt og overskueligt. Man kan det svære kun få et instrument i sin midi fil. Men de første 10 sekunder af sangen lyder faktisk ok. Men så snart guitar soloen bliver bare en lille smule mere avanceret, kommer der alle mulige toner med så den ellers gode start taber lidt. Prøv selv at høre:
http://hjem.get2net.dk/enter2/out2.mid
Og JA det var faktisk det bedste program...

Så konklusionen for Wave fil til Midi konvertering, man kan godt, hvis det er meget simpelt, men lad helst være.

Mvh rnd();

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 30-11-02 15:18

Et andet billede på problematikken er at skulle konvertere et indskannet dokument til tekst.

Teknologien eksisterer, men at få det til at virke 100% er svært...

Det er nok billigere/bedre at få fat i en musikstuderende med gehør, der kan skrive noder

Godkendelse af svar
Fra : Keyvan2002

Dato : 30-11-02 18:08

Tak for svaret strarup.