/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvilket dansk ord
Fra : ockendon
Vist : 2373 gange
200 point
Dato : 30-03-06 17:10

har flest betydninger?

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 30-03-06 17:31

Ordet RET har virkelig mange betydninger

måltid, føde, portion
--
yderside
--
ret (modsat vrang i strikning)
--
overensstemmelse
adkomst
rettighed
beføjelse
bemyndigelse
medhold
føje
grund
domstol
--
lige
rank
rigtig
ægte
sand
virkelig
belejlig
passende
lovlig
retsmæssig
gyldig
direkte
netop
just
nogenlunde
temmelig
ganske
--
Kilde: Lademanns krydsords leksikon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 17:46

Det er da forskellige ord, som tilfældigvis staves ens.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-06 18:08

Ordet "for" har flere betydninger

Citat
for1 [ —fo’r ] subst. -et, for, -ene
1. et betræk der er syet indvendig i tøj for at gøre tøjet varmere, el. for at det skal sidde pænere. ! af sammentrukket af foder 'for, pelsværk' af nedertysk voder

Citat
for2 verb.: bøjningsform af fare

Citat
for3 [ —fƒ ] præp., adv., konj.
1. (præp.) udtryk for placering foran nogen el. noget. Fx bilen holder for døren; vil du trække gardinet for vinduet? · (præp.) i forhold til. Fx øst for byen; til højre for døren. · (præp.) udtryk for at noget ligger foran nogen i tid. Fx vi har hele dagen for os. · (adv.) = FORTIL Fx for og agter. 2. (præp.) udtryk for at noget gælder i en periode el. på et tidspunkt. Fx han er ansat for tre år. · (præp.) udtryk for at noget forekommer flere gange efter hinanden. Fx år for år voksede hans formue. · for det {første/..} udtryk for opregning. 3. (præp.) udtryk for at en handling el. en foranstaltning er rettet mod nogen. Fx hun sang for dem. · (præp.) udtryk for at en handling udføres for at hjælpe nogen. Fx hun købte ind for ham. · (præp.) udtryk for at nogen påvirker nogen. Fx det er ærgerligt for ham. · (præp.) udtryk for støtte til noget. Fx hvem stemmer for planen? · (præp.) udtryk for at nogen er ansat af nogen. Fx han arbejder for et computerfirma. 4. (præp.) udtryk for at en handling el. en tilstand har en bestemt årsag. Fx han takkede for gaven; hun blev dømt for mord; han er bange for hunden. · (præp.) udtryk for at noget gælder noget bestemt. Fx risiko for overisning; de løb tør for benzin. · (præp.) udtryk for at noget træder i stedet for noget. Fx hun arbejder for to; jeg fik den for 20 kr. · for at udtryk for hensigt. Fx jeg kommer for at hente cyklen. 5. (konj.) udtryk for at den efterfølgende sætning giver en begrundelse. Fx du kan lige så godt lade være med at invitere hende, for hun kommer jo ikke alligevel. 6. (adv.) udtryk for at noget findes i en så stor el. lille grad at det ikke svarer til det der ønskes. Fx der er for meget salt i maden. 7. der er ikke andet for der er ikke andet at gøre. Fx der er ikke andet for end at vi ændrer datoen. 8. i forsk. forb.: for forekommer desuden med andre betydninger i forskellige forbindelser, fx falde for ng(t), for eksempel, for resten, for øvrigt, have ngt for, se sig for, tage for sig af ngt, se under falde, eksempel, rest, øvrig, have, se, tage osv. ! af fællesgermansk *fura, *furi af indoeuropæisk *prr¤, *per¤ en kasusform af præp. *per 'ud over' (besl.m. fra, fram, para-, per-)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-03-06 20:10

Hvis det skal staves ens er her et bud:
Lever=ikke død
Lever=bring mig
Lever=helst stegt
Lever=sejlet sitrer

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-03-06 20:20

Min ordbog har 5 betydninger af "så"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-06 20:25

BertelBrander

Det har du ret i, så langt var jeg ikke nået i alfabetet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-03-06 20:32

Pokkers også--ejer ikke en ordbog

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-06 20:38

dabj

Så bør du næste gang, der er en ordbog/leksikon på tilbud, med tilhørende cd-rom købe den.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-06 21:09

Muslim er nok det danske ord der har flest betydninger lige for øjeblikket!

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 30-03-06 23:56

Hvad med "lade"

Lade (til korn)
Lade som om
Lade vandet
Lade (dovne)
Lade (at lade et skib)
Lade pistolen

Fandt lige dette fra et andet indlæg http://dict.dk/?l=a&q=lade&o=b

Mvh
CiViC