/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
opvaskemaskine
Fra : karin42
Vist : 1144 gange
100 point
Dato : 30-03-06 16:43

godt nok er vores opvaskemaskine ikke af nyere dato ,og porselænet bliver fint rent !

nu mener min husbond at der lugter inde i maskinen ( skal også nævnes at jeg jævnlig koger den igennem med det deril hørende resemiddel der fås 9

hvem har et rigtig godt bud , og kan man selv kigge lidt ( derind ? )

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 30-03-06 16:46

9 tallet var selvfølgelig en slåfejl

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 16:58

Jeg anser det for et salgstrick at man kan bilde folk ind at opvaskemaskiner skal have et særligt rensemiddel. De bliver da vasket grundigt hver dag med varmt vand og sæbe.

Problemet kan være at du bruger et middel med parfume, som manden ikke bryder sig om.
Det kan være du bruger for lav temperatur, så du ikke bekæmper alle bakterier.

Du kan med åbent låg spilde madrester ned mellem mellem vaskerummet og lågen i det område som ikke bliver vasket med lukket låge. Der kunne dårlig lugt komme fra og det kan mærkelige midler heller ikke hjælpe på. Der skal manuel rengøring til.

Bedst til at gøre effektivt rent og slå bakterier ihjel, er høj temperatur og godt gammeldags vakepulver med klor.

Husk engang imellem at tage den indvendige grovsi of finsi op og rens dem omhyggeligt for papirtaver of andet, som kan stoppe. Det kan være noget af et arbejde med finsien. Derefter skal du nok passe på at der ikke ryger papirsetiketter med i opvaskeren.
Dyserne i både den roterne og faste arm bør også efterses for forstoppelse. Se i brugsanvisningen hvordan man skiller ad. på de fleste maskiner kan det gøres uden værktøj.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 30-03-06 17:06

Husker du at tømme filteret i opvaskemaskinen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-06 17:14

Opvaskemaskiner kommer for det første meget nemt til at lugte grimt indeni, hvis de står mere end en dag med uvaskede ting i.

Og for det andet, når maskinen ikke er i brug, bør man lade den stå med lågen på klem, ligesom det anbefales ved en vaskemaskine (som kommer til at lugte ligesådan hvis den står med lågen lukket)

Det er rester af gammelt vand der altid står lidt af i bunden, altså ikke der du kan se det, men længere nede, og det vand kommer hurtigt til at lugte meget grimt, hvis det lukkes inde.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 17:51

Man kører da med vaskemaskinen hver dag. Ingen kan da finde på at bruge den til opbevaring af snavet sevice. Det skal i køleskabet for at kunne holde sig

Kommentar
Fra : geohansen

Dato : 30-03-06 21:46

prøv at rense afløbslangen, der kan sætte sig masser af fedt. Ta slangen af og hæld kogende vand igennem. Lugten kan komme derfra !!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 23:14

Der sætter sig ikke fedt i afløbsslangen. Den bliver hver dag gennemskyldet med varmt stærkt alkalisk sæbevand.

Men hvis opvaskeren er forkert tilkoblet på den forkerte side af vandlåsen, kan der selvfølgelig komme dårlig kloaklugt gennem afløbsslangen ind i opvaskeren.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-06 23:19

Der er også den mulighed at jeres vandlås er delvis forstoppet, så noget af afløbsvandet fra vasken kommer ned i opvakeren.
Skil vandlåsen ad og rens den. Det er en ret enkel operation som enhver atraktiv kvinde kan finde en mand til at udføre.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 31-03-06 09:54

Tak for svaret transor.
det prøver vi så venlig hilsnen Karin.