/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  jomfruane 570
Forskel??
Fra : Satine
Vist : 1179 gange
30 point
Dato : 30-03-06 15:08

Hey hey hey

Hrmm... har lige noget jeg ville høre om i vidste noget !!!

Hvad er forskel mellem at være kandidat eller ingeniør??
Hvis man startede på Københavns Universitet i 5 år bliver man kandidat,
Og på DTU- Danmarks Tekniske Skole bliver man ingeniør på 5 år, hvis man vælger samme linie bare på to forskellige universiteter?
Er det så ikke det samme at være Kandidat og ingeniør?

Satine

Kommentar
Fra : stud-polit

Dato : 30-03-06 17:47

bare fordi en lille dreng vokser op og bliver voksen bliver han jo ikke en voksen kvinde ;)

Det jeg mener er, at kandidat er en mere generel titel og ingeniør specifik.

Hvis man er (civil)ingeniør er man NØDVENDIGvis kandidat.

Men hvis man er kandidat behøves man ikke være ingeniør ( jeg håber f.eks. at blive økonom - dvs cand.polit )

Sakset fra www.dtu.dk :
En bachelorgrad fra DTU eller et andet teknisk universitet kvalificerer dig til at søge optagelse på kandidatuddannelsen og studere videre på DTU. Efter endt studium bliver du civilingeniør med titlen cand.polyt.

Dvs økonomer er cand.polit og ingeniører cand.polyt - nemt ik ;)

ps
man kan også være diplomingeniør og kun skulle bruge 3 års uddannelse...
læs evt. mere her :
http://www.dtu.dk/Uddannelse.aspx

Kommentar
Fra : stud-polit

Dato : 30-03-06 17:51

forresten - DTU
Danmarks Tekniske Universitet

Det er så vidt jeg ved en del af KU ( Københavns universitet )

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-03-06 18:02

Hvilket fagområde spørger du om ?

http://www.medicin-ing.dk/?uddannelsen/universiteter.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 30-03-06 22:22

KU (Københavns Universitet) og DTU (Danmarks Tekniske Universitet) er to vidt forskellige institutioner.

På KU kan man læse flere forskellige fagområder lige fra arabisk til astronomi. Man kan her efter ca. 5 år opnå en kandidatgrad inden for det fagområde man læser. F.eks. vil en engelsk-lærer på gymnasiet typisk have en kandidatgrad i engelsk.

DTU uddanner diplom- og civil-ingeniører (cand.polyt). En diplom-ingeniør har 3,5 års uddannelse og regnes ikke for en kandidat-grad. En civil-ingeniør har 5 års uddannelse og opnår kandidat-grad cand.polyt (polyt refererer til polyteknisk, hvor "poly" betyder "mange", dvs. det indbefatter mange forskellige tekniske områder.) På DTU kan man læse til ca. 14 (måske lidt flere/færre) forskellige typer ingeniører, f.eks. elektro-ingeniør, maskin-ingeniør, bygnings-ingeniør, kemi-ingeniør osv.

Håber det hjalp lidt...

Hilsen en stud.polyt -- snart cand.polyt