/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Holdbarhed af mørtel
Fra : LeFisk
Vist : 9443 gange
100 point
Dato : 30-03-06 09:33

Jeg skal lave noget opmuring med mursten. Naboen har en næsten fuld big-bag med mørtel (6% standmørtel) som er ca. 6 mdr. gammel og har fået frost men som stadig er blød omend lidt tør. Kan sådan noget bruges ?

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 30-03-06 10:39

Hej LeFisk!
Når du skal opmure sten skal du bruge en mørtel i blandingen KC 50/50/700 dvs. 50 kg kalk, 50 kg cement og 700 kg sand. Du skal derfor tilføre din 6% kalkmørtel cement, og det er cementen som er det betydende bindemiddel her. Hvis din mørtel er tør og knoldet betyder det at kalken har afbundet og er dermed ubrugelig. Hvis den derimod er blød og smidig kan du bruge den.
Du kan på hjemmesiden www.mur-tag.dk finde recepten på hvormeget cement du skal blande i din mørtel.

God arbejdslyst

SkipperSej

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 30-03-06 13:23

Ja, det er kun såkaldt tør-mørtel der er kan tåle frost.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-06 21:16

Hej Lefisk

6 % mørtel der har fået frost, kan ikke bruges idet kalken der udgør de 6 % er ødelagt af frosten.
Det må antages at mørtelen der er 6 måneder gammel, har fået frost hele vinteren.

Med venlig hilsen

Kissan

Godkendelse af svar
Fra : LeFisk

Dato : 31-03-06 12:17

Tak for svaret kissan.