/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Er det giftigt for en kat.
Fra : sofus.dk
Vist : 1758 gange
300 point
Dato : 29-03-06 17:45

Har forsøgt at søge lidt.
Men syntes ikke jeg fandt et godt svar.

Er baldrian direkte giftig for en kat.
Min kat får dem, hvor hun ligger og andet og går helt agurk over duften.
Men så er spørgsmålet, er de direkte giftige for katten, hvis den fik en halv dråbe, eller mindre.
Hvilket ikke kan undgåes, da katten jo slikker og vrider sig i det.

Jeg ved de virker søvndyssende på mennesker, og alt det.
Men kan katten tage skade af det.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 29-03-06 17:51

Hej, nej det er det ikke men det kan få katten til at opføre sig 'underligt':

http://www.netdyredoktor.dk/sw15405.asp

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-06 17:52

iflg min dyrlæge er baldrian ikke giftige for katte - der har været delte meninger om det - men baldrian virker tiltrækkende af duft - og katte kan lide at slikke på baldrian (slikplante) - tror nu ikke på det ville være giftigt - for så havde min da været forgiftet for længe siden

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-03-06 18:01

Min kat har også roterende fis i kasketten efter en lugtetur.
Men hun får da lov, sæføli.

Men har bare ikke kunne finde det rette litteratur om emnet.

Grunden til jeg spørger er bare, at det må da være nemmere, at lokke katte til at spise "grimme piller" hvis man kom en meget lille smagsforstærker i maden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-06 18:05

baldrian er nok ikke den bedste smagsforstærker - men du kan nok få den til at sove

spøg til side - lad være med at være nervøs når du skal give katten piller - knus dem i forvejen og giv den noget der overdøver smagen som den er helt kulret med

HUMMERHALER der lige er let lunkne for eks

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-06 18:34

Nej, katte elsker Baldrianduften.

Men man skal selvfølgelig ikke fodre den med store mængder af det.

Og så skal man heller ikke knuse piller til en kat, ligesom man heller ikke bør gøre det med menneskemedicin.

Det er noget pjat når folk tror det er uladesiggøreligt at give en kat en pille.

Sofus, hvis du lærer at gi' katten piller på den rigtige måde, når den slet ikke at smage om det er noget der smager grimt.

Du sætter dig med katten på skødet så dens ryg vender ind mod dig selv.

Så holder du din venstre arm (hvis du ikke er venstrehåndet altså) sådan at overarmen ligger ned langs din side og der skal katten så sidde med siden ind mod din arm og ryggen mod din mave, mens du holder hånden under hagen/halsen på katten så dens hoved lægges lidt tilbage.
Så presser du forsigtigt med tommel og en af de andre fingre, helt inde på mundvigen af katten.
Så åbner den nemlig munden, og med den anden hånd, "kyler" du pillen så langt tilbage i munden/halsen på katten, som du kan.
Og med den venstre hånd som du stadig holder under hagen på katten, sørger du for, at den holder munden lukket indtil pillen er slugt (og det kan du mærke når den gør)

En længere forklaring på noget der kun tager få sekunder at udføre, og det ved jeg bestemt, for jeg har gjort sådan de sidste 35-40 år når en kat skulle have piller

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-03-06 21:57

DOVA,,,ved det sgu godt, MEN min kat ved det SGu også.
Og jeg kender alle små trickene, MEN.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-06 22:12

HØH det gør katten også

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-03-06 22:30

mirit,,,,du trænger til briller.

Men jeg kunne godt tænke mig bjarneD opfattelse, af at give en kat piller.
Kastrer/neutraliser dem.

OK, men der findes sgu andre tilfælde, hvor en kat, SOM DU IKKE SELV HAR, skal have møgmedicin. Og så er det nemlig en god ide, at pakke det ind i noget den ikke kan lugte/se/smage.
Men der er sgu så mange "experter", der ikke kender en skid til hverken det ene eller andet herinde.
Men bare forsøger at komme med et godt råd.

Til bjaneD,,,,få dig en kat/eller andet "bortset fra Kandu", du holder af, og døm så TIPPET, ellers hold din menig for dig selv.

Temmeligt pist medlem, der hader denne klike, af ved det bedre en dig mennesker.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-03-06 22:39

Sofus, vi har jo selv misser - jeg har to - dova har vist flere og de andre der har givet råd har osse katte. Der er mange forskellige måder at få de piller i katten på

Vi har to pigemisser og har valgt at få dem neutraliseret men før den tid skulle de jo osse have Ppiller - vi har brugt flere metoder, blandt andre den med piskefløden men den metode som Dova beskriver for dig, her ovenover, det ER den nemmeste - det går SÅ hurtigt og katten sidder i en 'låst' stilling mens du giver den pillen. Det er altså overstået på få sekunder.
Men ellers er piskefløden (ganske lille mængde!) altid brugbar - ligeledes er den med hummerhaler/rejer Der kan faktisk ligge en hel pille indeni sådan en lille sød reje

Venlig hilsen Dorthe.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 300 point
Dato : 29-03-06 22:49

Ja, den metode er god til næsten alle katte - men det hjælper ikke en dyt, hvis katten hader piller så meget, at den kan brække den op igen lidt efter. Det kunne den ene af vores. Og hunnen, vi har nu kan også. Men når vi giver hende den med en pilleindgiver, så går det vist ikke rigtigt op for hende, at det er en pille hun får. Hun kaster den da ikke op igen.

Men jeg tror Sofus problem består i at fange katten. Den ved jo før han, når det er pilletid, og så er den jo pist væk. Efterhånden tror jeg, at katte er synske.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-03-06 23:00

Jette - TROR du at katte er synske?

Ja de er sq nogle snedige små krabater men det KAN lade sig gøre at narre dem, det er dér jeg mener at knusemetoden kommer til sin ret - ned i fløden med den, så skal kalorius såmænd nok få slikket det hele op på et tidspunkt.

Men neutralisering er nok den eneste helt sikre metode hvis det er Ppiller det drejer sig om altså (jeg tvivler ret kraftigt på at det hjælper at neutralisere katten hvis det er ormepiller her tales om ).

Vi har også haft en kat der var for snedig - hun brækkede ikke pillen op MEN - flere minutter efter hun havde fået pillen, kunne den ligge lige så pænt ved sidne af madskålen mens hun sad og guffede mad i sig, vi gjorde os altid umage med at få pillen heeeelt ned - men men men, jeg tror sq hun havde sådan en slags 'pelikanpose ude i siden af munden.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-03-06 23:11

vildu og jerndamen
Godt i ikke skal have kattepiller hos mig,,,,,,,
så var det vist sagt.
vildu,,,et andet sted, den får altid kattemælk, men er blevet træt af det, der kommer p-pillen altid i, og det virker også fint.
Og sikke et pænt NIK/SLIKKEN OM MUNDEN man får af mis, DET SMAGTE,

Og jernet,,,,,hvor sagde du katten var henne, er den rendt over til dig.
Den ved godt hvad der skal ske, hvis jeg begynder på at holde katten,,,,,unaturligt.

Og så sidder jeg og tænker "skide kat"
Jeg har haft mange katte, og aldrig har haft brug for bruge tvangs-metoden.
Så ringer jeg hellere til dyrelægen, så de et stik i nakken, ingen orm, de næste par måneder.
Hellere det, end få en kat, der hader at blive taget op på skødet, eller andet.

Men ikke svar på ????
Og Både og - NEJ
Hav det godt...
Og pas på, jer selv.

Godkendelse af svar
Fra : sofus.dk

Dato : 30-03-06 00:44

Skide katte, 9 liv og kælen, men fan----om man må give dem en pille, der holder liv i dem.
Syntes alle var gode, men du må dele med andre,,,,vildu ???dova FOR DEN KONTANTE METODE, som ikke virker her.

Kommer som sagt altid P Pille i Kattemælk, så er det ikke hårboller der kommer op, men ET BØVS, og et lille hop med hovedet, DET SMAGTE GODT, mere....

Ha,,, det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-03-06 00:58

Det er ikke altid, det går at skjule piller i noget godt. Når vores skal have ormekur, så VED de længe inden de får det, at der er piller i - og så skal de altså ikke have noget. Især ham der døde i efteråret var slem til det. Og jeg kunne altså ikke nænne at han ikke skulle have mad i flere dage. Som de sagde oppe ved dyrlægen: Det kan da ikke være så svært. Når katten er sulten nok, så spiser han. Men det gjorde han bare ikke, hvis der var piller i. Sådan, æd dem selv, tænkte han vist. Og når han begyndte på det cirkus, så vidste de andre, at der var noget galt, og så stoppede de der, hvor de var nået til. Til sidst blev vi nødt til at dele det ud på to måltider med makrel eller tun. Og så give dem en ordentlig omgang af det. Men ham der er død, han vidste det alligevel, hvis det var makrel.

Om jeg tror katte er synske?? Næh, men af og til har jeg mine tvivl alligevel
Hilsen Jette