/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattelem
Fra : monique1983
Vist : 4245 gange
100 point
Dato : 29-03-06 12:16

Jeg har lige fået monteret en kattelem til min kat, med magnet. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får Oliver (katten) til at bruge den uden min hjælp.

Han tør godt hoppe ud og ind af den, men han vil have at jeg skal åbne lemmen for ham, jeg er som om han ikke rigtig kan finde ud af, at hvis han presser til med hovedet, så kan han selv åbne den.

jeg har prøvet stille og rolig og skubbet ham hen til den, men han vil ikke presse til lemmen med hovedet. han vender istedet kinden til; og ligesom prøver at fortælle mig at det er mig der skal åbne for ham.

vi har kun haft den et par dage så det er meget nyt, både for ham og for os, og jeg ved han lige skal vænne sig til det.

Det er som om han bliver meget nervøs, indtil jeg åbner den for ham, så er det ikke noget. indtil jeg åbner den; galopere hans lille hjerte meget hurtig afsted. Og det synes jeg er lidt underligt, da han ikke er bange når jeg har åbnet den for ham

Håber i kan komme med nogle råd til hvordan jeg han få ham til at bruge hovedet eller poterne til at åbne lemmen med, så ham selv kan styre sine ude-tider nogenlunde.

På forhånd tak

Mange håbfulde hilsner

Monica

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-06 12:21

Min vens kat fandt ud af det efter 2 dage. Du skal bare ikke hjælpe den mere, så kommer den ind når den bliver sulten nok.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-06 12:29

Det kan være meget svært at lære en kat at bruge en kattelem, især hvis det er en voksen kat der første gang bliver præsenteret for sådan en. katte er vanedyr og har som regel ikke let til at vænne sig til forandringer.

2 af mine har aldrig fundet ud af hvordan lemmen fungerer, undtagen når jeg sætter noget omkring, så lågen er åben hele tiden så det bare er at hoppe igennem.

De andre lærte jeg det ved at lade kattene være indenfor mens jeg var udenfor og så kaldte dem hen til døren.

Så når man holder lågen åben, sådan lige på klem med en finger, så kan man lokke dem med en godbid, så de selv finder ud af, at åbne lågen det sidste stykke og komme ud.

Det gjorde jeg nogen gange, og til sidst fandt de ud af det selv, men de to af dem enten kan ikke finde ud af det eller tør ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 29-03-06 12:49

jeg lod vores finde ud af det selv. de første dage var de godt nok længe ude, da de ikke kunne finde ud af det, men det kom efter et par dage. det er en anden måde de åbner lemmen på, end da der ikke var magnet
held og lykke med det

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-03-06 13:02

Hej,
Jeg bed i det sure æble og fjernede magneten, så lemmen hænger og flagrer lidt. Når lemmen ikke gør modstand, er det ikke noget problem for katten. Når den har lært det, kan du jo prøve at sætte magneten på plads igen.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 29-03-06 13:18

Vi havde samme problem med den ene kat, da vi fik kattelem i. Det endte med, at jeg tog katten og skubbede den igennem lemmen ligeså stille og roligt, når den stod foran og ikke kunne finde ud af det. Samtidig snakkede jeg med katten og roste den i høje toner, da den var igennem. Da jeg havde gjort det et par gange, kunne den selv finde ud af det. Man kan nå langt med ros til en kat, for de vil faktisk lige så gerne roses som en hund.

Har du prøvet at lægge et stykke pålæg/kød på den anden side af kattelemmen?? Noget, der dufter rigtig dejligt i kattens næse!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 29-03-06 13:19

problemer er også bl.a. at vi har mange vild katte.

og de er da temmelig søde, men jeg ved at mange af mine naboer, som havde en alm. kattelem uden magnet el. lign. Har måtte lukke den af da, de har taget vild kattene i at være inde i deres hus, og spist deres kats mad gang på gang.

Desværre løber op i den sidste ende i sær når vi her ude på landet har mange vild katte. Og jeg synes at min kat skulle have lov til at være ude også selvom at jeg ikke er hjemme.uden at jeg behøver at frygte de andre katte vil komme og tage hans mad.

Min kat er meget god af sig. Og kommer der nogen og tager hans mad løber han kun lidt forvirret rundt men han gør dem ikke noget. Dog når han er ude kan han sagtens bide fra sig.

Men jeg prøve at lokke ham lidt...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-03-06 13:19

Glemte lige at skrive, at hvis du prøver med en godbid, så virker det bedst, hvis katten er sulten. Så det er lige før spisetid, du skal prøve.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 29-03-06 13:23

det med pålægget var en god idé for min kat er ikke så meget til det der tørkost godbidder, han viller hellere have lidt råt kød, men det er jeg lidt påpasselig med pga. orm, men det kunne være jeg skulle prøve med nogle enkelte små bidder.

Det med at skubbe den stille og rolig har jeg også prøvet, dog ikke den store effekt. det skal dog lige sige at jeg er meget god til at rose ham, og han ved godt, når han gør noget godt.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-03-06 13:30

Din kat skal nok finde ud af det! Hav tålmodighed!
Jeg har prøvet med 6 killinger på kun 6 uger (sidst sommer), - 2 af dem fandt ud af det, med det samme bare ved et enkelt skub fra min side, - de andre killinger blev nysgerrige ved at "se på", og fandt ud af det i løbet af dagen. De voksne katte (Norske Skovkatte) var faktisk også meget hurtige til "at finde fidusen", ved at jeg skubbede en enkelt og efterfølgende lokkede med kattenes navn eller kaldenavn for mad, så kom de hurtigt ind igen. (Norske Skovkatte er nu også ret så intelligente!). Så var der en British Shorthair voksen hankat. Disse er af natur meget dovne, men pågældende hankat fandt skam også ud af det indenfor 1 døgn. Dog bruger han siden af snudepartiet til at skubbe lågen op med. Til slut har jeg eksemplet med en halvgammel Perser Colourpoint-kat. Hun fandt fidusen med det samme, og nød udetilværelsen samt min ros. Foranstaltningen med kattelem og udelivet i løbegården var hos os kun midlertidigt for Perser-pigen, samt hendes medbeboer, en British Shorthair-pige, - fordi vi skulle på en kortere ferie i 5 døgn. Normalt går disse to katte indenfor. Britte-pigen var dog dén, der var længst om at finde fidusen, - men summa sumarum, - ALLE KATTE KAN NU SELV BESTEMME HVORNÅR DE VIL UD ELLER IND!
Du kan event. stille en skål velduftende lækkerbisken på modsat side af lågen, kalde på katten ved dens navn eller bruge dét kaldenavn der benyttes, når maden er serveret, rasle med piller eller bruge lyden af en dåse der åbnes. At din kat bruger siden af hovedet i forsøget, behøver ikke at betyde at den søger din hjælp, men der i mod, at din kat måske har samme tendenser som min Britte-han, og at denne måde er mere naturlig for den pågældende kat..
Det skal nok komme!
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-06 14:04

Har katten store problemer med at lære det, har du så ikke mulighed for at lade lemmen stå åben? når katten er vant til at bruge åbningen skal den nok komme ind den dag der er en lem der skal skubbes til

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-03-06 14:44

Ja, vores kan stadig finde på, at den ikke kan finde ud af det. Så sætter hun sig foran lemmen og skraber som en gal på den, til der kommer en og ser, hvad der sker. Så kigger hun hjælpeløst på en, så man forbarmer sig og åbner lemme for hende. Og lidt efter kommer hun mosende ind igen, sætter sig foran lemme og ser hjælpeløs ud igen!! Samme lille tøs render også ud og ind som en tosset i regnvejr. Hver gang hun kommer ind, vræler hun i vilden sky fordi hun vil tørres ligesom hunden. Når hun så er blevet tørret, render hun ud i regnen igen, og kommer straks ind og vil tørres igen. Hvis vi ikke gider mere, hyler hun bare, til vi ikke gider høre på hende mere og tørrer hende. Men hun kan finde på nærmest at køre terror på os. For hvis vi ikke reagerer alt for længe på hendes hyleri, strinter hun på os. Vi har faktisk været så vidt, at vi stod oppe ved dyrlægen, der var ved at gøre "den sidste sprøjte" klar. Men så kunne hendes mor her ikke gennemføre det alligevel, så dyrlægen gav hende en p-sprøjte i stedet. Hvis det var fordi hun havde koks i hormonerne, kunne vi være heldige, at det virkede. Underligt nok, så hjalp det. Jeg tror nu ikke, det var p.g.a. p-sprøjten, men fordi hun vidste, hvad der foregik. Inden da var hun min samlevers kat, men efter den tur holdt hun sig til mig i månedsvis, uden at min samlever måtte røre hende. Nu har hun tilgivet ham, men hun deler "sol og vind" lige. Han skal kæle hende om eftermiddagen, og når han sidder ved computeren, jeg skal kæle hende mens han er væk og sent om aftenen. Og så skal hun sove ved mig.

Har du lagt mærke til, om din kat kan komme ud, når du ikke er i nærheden? De kan jo være temmelig udspekulerede, de små kræ.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 29-03-06 14:51

jah jeg har prøvet og holde udkig med ham i skujl, men intet tegn på at ville prøve selv, sidder bare og kigger på lemmen... Hehe Han håber nok på at hvis han kigger længe nok, og ondt nok, går den nok op selv.

Det kunne måske være en god ide, det med at lade den stå åben når vi er hjemme, for så kan vi holde vild kattene ude, og Oliver kan vænne sig til at gå den vej.

Jeg er måske også lidt bange for at han så ikke vil når han har vænnet sig til den, og når vi så lukker lugen ned, og selv skal til at åbne den.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 29-03-06 16:39

Hej

Har lige moteret en lem igår skal til Norge i næste uge der kommer en kikker til katten en gang om dagen og fodre den så det bliver spændende om den finder ud af det har selv hjulpet den ud og ind i går så det var dejligt med nogle tip som jeg kan prøve så jer ser frem til om den kan selv for tager afsted fredag morgen

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-03-06 16:59

Du kan forsigtigt fjerne magnetstrimlen, der holder kattelemmen lukket her i sommerhalvåret. Når katten ikke møder modstand, vil den hurtigere vænne sig til at gå igennem. Men så skal du nok i gang med skubberiet, når den kommer på igen. Hvis du har råd, kan du knække magnetstrimlen, og sætte lidt på til at begynde med, så et lidt større stykke o.s.v. Men så må du nok investere i en ny kattelem, når den har lært det, for jeg tror ikke, stumperne bliver siddende, med mindre du limer dem fast. Og alle revnerne vil samle masser af skidt.

Du kan også prøve at smøre noget leverpostej på kattelemmen, hvis den ellers vil åbne sig, når katten slikker på den. Vores er for stram til det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-06 17:45

ingen af jer der kender de elektroniske kattelemme - ????

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 03-04-06 12:35

Tak for svaret til allsammen, de har været brugbare. Dog har jeg ikke fået ham det lært endnu, men det har været Jernladyens der har været mest effiktiv indtil videre, derfor acceptere jeg hens´des svar, selvom jeg gerne ville have accepteret flere.

Mange hilsner, og mange tak for hjælpe til alle

Monica (og Oliver)