/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpefoder
Fra : akle
Vist : 4158 gange
100 point
Dato : 28-03-06 23:23

Kender nogle en god opskrift på hjemmelavet hvalpefoder, som jeg påtænker at servere for vor kommende hvalp én gang dagligt, sideløbende med de andre måltider med hvalpe-tørfoder. Det skal være et sundt og velsmagende foder, og gerne argumentation for det gode/sunde i blandingen. Vi får vor hvalp hjem om 4 uger. I kan se et billede af Rexi på følgende link.
http://www.sidenomhunde.dk/sjovebilleder.html
Mvh. Akle

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 29-03-06 00:19

Jeg ved godt at dette ikke er et svar på dit spørgsmål, men jeg kan kun anbefalde at du giver din hund Eukanuba foder under væksten. jeg ved godt at dette er lidt dyrt, men både dig og din hund vil blive meget bedre stillet på lang sigt.

Det er det eneste fornuftige råd jeg kan give dig!!!

Mvh Anders

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 29-03-06 00:27

Hej Akle.

Jeg har selv til mine hvalpe kogt en blanding af svinelever, ris og evt. kylling.og evt majs. De elsker det... Det er fedtfattigt, og en god del protein.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-03-06 08:30

Undskyld jeg spørger,men hvorfor vil nogle altid være klogere end andre ? Hvorfor vil nogen tro de ved mere om fodresammen sætningen af hundefoder end folk,der har studeret det i årevis?
Et godt fuldfoder af anerkendt mærke er det bedste for en hund i det lange løb,fordi det giver hunden alt hvad den skal bruge over tid.

Hvad man så kan finde af godbidder,som hunden elsker og som man kan bruge i dens opdragelse er en helt anden ting.

Jeg har en "Brugshund" som i den tid den bruges meget har behov for mange protiener,hvorfor jeg i den periode vælger et fuldfoder,der indeholder det!
Som godbider anvender jeg det,som jeg har fundet fremtil,at netop min hund bedst kan lide nemlig tørfisk. En hund ER ikke et menneske og skal derfor ikke behandles,som et lille barn.At den ofte bliver det og tillægges menneskelige egenskaber lever små dyrs dyrlægerne højt på i form af overvægtige og fejl ernærede hundes følgesygdomme.

Sørg derfor først og fremmest for evt. i samråd med dyrlægen,at finde det rigtige fuldfoder til din hund,at den så ind imellem får lidt rester fra husholdningen er helt iorden,men det må ikke overdrives,af misforstået kærlighed til hunden.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-03-06 12:02

Nu stillede jeg et konkret spørgsmål, i håb om at der fandtes enkelte personer, der lå inde med en knippelgod "hjemmestrikket" opskrift.
Naturligvis skal hunden have serveret et godt tørfoder, både som hvalp og som voksen, - men min idé (måske lidt "forskruet" ?) er, at det vil være dejligt for en hund, så vel som en kat, at få noget andet foder end det gængse, bare som afvæksling. (Hvilket menneske gidder spise den samme slags ret hver dag, morgen, middag og aften?). Derfor ønsker jeg at servere et alternativt måltid, én gang dagligt for hunden.
Jeg kender alt til både Eucanuba og Royal Canin, samt mange andre gode foder-produkter til hunde og katte. Som racekatte-opdrætter gennem 27 år samt hunde-ejer af forskellige racer i de sidste 25 år , har man jo fået lidt erfaring hen ad vejen. Det er i dette tilfælde ikke snak om at give hunden levninger fra middagsbordet, men der i mod at tilbyde hvalpen et dejligt alternativt måltid, som den vil nyde at få serveret.
Foreløbigt tak til "larve2", som forstod mit spørgsmål, - men de andre to svar, var kun bedrevidende og urelevant i forhold til spørgsmålet.
Flere gode opskrifter er dog ønskeligt, hvis nogler ligger inde med en god opskrift.
På forhånd tak!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-03-06 12:04

bb1, måske fordi færdiglavet hundefoder er fyldt med en masse tilsætningsstoffer, som ikke er gavnlige for hunden. Mange mennesker vælger i dag at lave deres eget foder, så hunden kan få så "ren" mad som muligt.

akle, - du kunne eventuelt kontakte den skønne dyrlæge Finn Jensen Smed, som går ind for, at man giver sin hund hjemmelavet foder. Jeg ved at han kan kontaktes omkring råd og vejledning, og på hans hjemmeside står en masse gode råd om bl.a. fodring.
Hans hjemmeside er lidt svær at komme ind på i dag, ser det ud til, så jeg kan ikke give dig en mailadresse. Men hvis du søger lidt på hans navn på Google, kan du sagtens finde den (hjemmesiden altså).

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 29-03-06 12:40

Jeg bruger Hill´s poppy og vores hundehvalp ville ikke spise dåsemad beregnet til hvalpe. Jeg kontaktede dyrlægen, og hun sagde at Hill´s tørfoder indeholder alt som en hvalp skal have. Så jeg skulle bare bløde det op med kogende vand. Hun gav mig denne metode: 1 dl tørfoder+1½ kogende vand lade det stå og afkøle. Når det er blevet koldt, tages ½ delen og moses sammen med forskellige kogte grønsager, feks en risblanding (1-2 spsk). Jeg variere grønsagerne lidt. Denne blanding får hun 3 gange om dagen, + hun har adgang til alm tørfoder, hvis hun bliver småsulten imellem de faste måltider. Jeg måtte ikke bruge kød i fodret da der er kød i det tørfoder og det er tilpasset til hvalpe. Og man skal også passe på med for mange proteiner.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-03-06 14:51

Hej, akle. Dejlig hvalp, du venter dig.. --Det er lidt svært at se, hvad han skal ende med at være, -er han en gul labrador eller noget i den retning?

Nå, men hvis han er en hund i den størrelse, så vil jeg da foreslå, at du fodrer ham med det tørfoder som DU nu er hooked på, og derudover giver ham det samme som I mennesker får til aften, -dog med visse moderationer: Undgå ting, der er røgede og saltede. Hvis familien spiser sundt, så kommer Rexi jo også til det. Han skal vel og mærke IKKE have "rester", men et rimeligt sammensat måltid der ligner det, I andre spiser.

Her hos Silke og mig fungerer det sådan, at hun stort set får det samme som jeg gør til aften. Hvis jeg får koteletter, så får hun også et stykke kotelet skåret i tern og blandet med ris eller en moset kartoffel. --Hvis jeg skal have noget, som absolut ikke egner sig til hende, f.eks. koldskål med frugt eller hamburgerryg, så får hun en moset kartoffel med en frikadelle. Jeg har altid frikadeller uden salt liggende i fryseren. Der har jeg også altid hakkebøf, som hun kan få, hvis det er flere dage i træk at min mad ikke er hundevenlig.
Det er ikke hver dag, hun får grøntsager i maden, fordi jeg tit spiser salat. Men hun spiser gulerødder som "snacks" sammen med mig om aftenen.
Resten af hendes kost består af "Olivers Lamb" --plus det løse.. Tørfoderet bliver serveret sidst på eftermiddagen hvor hun er mest sulten. Så er det ikke lige så slemt, at det kun er en ganske lille portion hun får af "menneskemad" et par timer senere. Hun er jo ikke rivende sulten.

Du skriver, at Rexi skal have hjemmelavet mad for variationens skyld. Så er det jo IKKE det samme, han skal have hver dag...
Og det ER altså meget hyggeligt at spise sammen -og det samme- en enkelt gang om dagen.
Og jeg synes jo også, at halvdelen af fornøjelsen ved et måltid er forventningens glæde, når kødet dufter og simrer på panden. Hvordan mon det så er, hvis man har en lugtesans som en hund.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 30-03-06 09:43

Hej
Prøv at se denne side: http://www.madtilhunden.dk/ her er mange gode opskrifter, ellers kan du koge en kylling pille kødet fra og koge ris og grønsager i kyllingevandet, derefter blander du det hele, forholdet er ca 1/3 kød, 1/3 ris og 1/3 grønsager, jeg bruger bare en pose frosne grønsager og brune ris, til en kylling passer det med 1 kop ris og 1/2 pose grønsager.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-03-06 01:24

<larve2> Dit forslag er udmærket, dog vil jeg nok kun benytte dét med lever meget begrænset, da lever indeholder tæmmeligt meget a-vitamin, som man ikke må servere/spise for tit.

<sattelit> Dyrlæge Finn Jensen Smed, som du foreslog, fik mig på en kæmpe rundtur på internettet. Jeg endte, - (via et tidligere "kandu spørgsmål og svar" - på den rette hjemmesideadresse, som desværre ikke længere fungerede), - til sidst ind på en amerikansk hjemmeside, som var meget spændende. Her var lange, gode beskrivelser og opskrifter, og det hele var udelukkende tilberedt med råt kød, fisk og grønsager. Meget interessant!!!

<Cirkelinedk> Tak for dit forslag, dog er variationen hér meget begrænset, da det skulle være et "alternativt anderledes og spændende" måltid pr. dag for vor hvalp, uden tørfoder, som den jo får ved de andre måltider.

<Birgitta> Jo, jo, du gættede rigtig, - Rexi er en gul Labrador Retriever. Dine madhistorier om Silke synes rigtig hyggelige, - men sig mig, hvor mange gange pr. dag får din (voksne) hund mad???. Det lyder for mig tæmmeligt tit, - eller er jeg forkert på den? - Og nej, hvalpen skal ikke have det samme foder (hjemmelavet) at spise hver dag, men jeg havde dog tænkt at give ham et godt tørfoder som grundfoder, samt et enkelt hjemmelavet måltid pr. dag, sidstenævnte vil så blive varieret. Store portioner tilbereredes, portioneres, samt fryses ned med forskellige slags kød samt grønsager, - så kan man vælge og variere. Om det bliver i rå eller kogt tilstand, ved jeg ikke endnu - måske begge dele på skift, for nu, efter at have kigget på den amerikanske hjemmeside fra en opdrætter der over, blev jeg altså "tændt" på de rå kød- og grønsagsprodukter. Det kan godt være, jeg vil prøve denne form for tilberedning af mad til hvalpen og senere den voksne hund. De rå produkter skulle efter sigende være mere naturlig føde for en hund (ursprunget fra en ulv).

<lunadc> Jeg har været inde at kigge på dine links, Kleo er bare en dejlig og lækker hund, lige typen som jeg kan lide! Dit andet link var også virkelig interessant, hér var mange gode opskrifter, som jeg nok også kommer til at benytte.
Tak til jer alle.

MVH Akle

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-03-06 02:15

Hej akle.

Jeg skal ikke gøre mig klog men jeg mener at have læst om den metode du omtaler med de rå ingredienser. Er det ikke den metode der hedder 'Barff'? HVIS det er den, så synes jeg lige du skal undersøge om Barffmetoden ikke bl.andet går på at hunden udelukkende får de rå måltider og dermed ikke fodres med tørfoder. Dette mener jeg at have læst - det er muligt jeg husker fejl men jeg tror det ikke.

I øvrigt en lækker hund I har i vente

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-06 02:20

Hej igen, jeg tjekkede lige den Barf metode, for jeg var meget i tvivl - men jeg husker rigtigt - læs her:

BARF fodring af hunde

BARF – hvad er det ?

Da en hunds indre stadig ( på trods af hvad foderfabrikanterne vil have os til at tro ) er det samme som dens vilde slægtninge ulven, ræven og sjakalens, er modige dyrlæger gået mod strømmen ( og pengene ) og har reklameret for naturligt foder; nemlig det dyrene spiser i naturen. I naturen forefindes som bekendt ikke tørfoder - der lever dyrene af råt kød, rå ben og maveindholdet af græsædende dyr. Dette har man forsøgt at efterligne i fodermetoden BARF ( Bones And Raw Food eller Biologically Appropriate Raw Food ) udarbejdet af den australske dyrlæge Ian Billinghurst. Han har udgivet tre bøger om emnet : Give Your Dog A Bone, Grow Your Pups With Bones og The BARF Diet. Jeg kan varmt anbefale alle bøgerne. Bogen om hvalpefodring brugte jeg i 1999, da jeg for første gang fik hvalpe. Det var en bragende succes ! Ingen skrigende hvalpe, ingen diarre og masser af mælk. Jeg brugte fodermetoden fra det tidspunkt min tæve Kita blev parret. Fødslen var problemfri og siden gik det bare derudaf.

Hvalpene vokser langsommere på denne måde og mine har da heller ikke set særligt hvalpede ud, de har hele tiden lignet små "rigtige" hunde. Men slutresultatet er der ingen, der kan klage over.

BARF består af ca. 60% raw meaty bones ( ben, hvor der er lige så meget kød som ben, f.eks. kyllingevinger, flæskeben, lammeribben ) og en blanding ( 40% ) af lige dele råt kød og purerede rå grønsager og frugt. Deri kommes olie ( fisk/laks/hørfrø/hampefrø/oliven så alle omega-fedtsyrerne er indeholdt i olien + torskelevertran ), hvidløg, vitaminer/mineraler ( i pulverform eller som piller men helst naturlige og ikke kunstige – jeg bruger Wolles Wow og Vital Animin ) , hytteost, rå æg, surmælksprodukter m.m. De fleste giver de rå kødfulde ben om morgenen og grønsagsblandingen om aftenen.

Det vigtigste er, at alt skal gives råt - især benene. De fleste stejler over brugen af kyllinger, for vi er alle blevet indoktrineret med aldrig at give kyllingeben til hunde. Dette er for så vidt rigtigt, da man mest har brugt kogt eller stegt kylling og ben herfra må aldrig bruges ! De splintrer. Dette gælder alle former for ben. Hvalpene fik kyllingevinger fra de var to uger gamle , først til at lege med og siden til at spise. Senere blev de så introduceret til grønsagsblandingen. Alle former for kød kan bruges, selv svinekød ( salmonella er ikke noget problem for hunde , jeg køber dog salmonellafri kyllinger ). Og husk at give indmad og fisk en gang om ugen.

Dette er så nogenlunde, hvad BARF består af. Det vigtigste er at tingene er rå og at man varierer ingredienserne. Som tommelfingerregel skal en voksen hund have 2% af dens kropsvægt i foder. D.v.s. en hund på 25 kg skal have 500g foder. Hvalpe starter med 8,7% af deres kropsvægt i foder og bliver så trappet ned til

Dette er sakset fra dette link (men jeg har læst det mange steder!):
http://www.karhuniemen.dk/Fodring/Fodring.htm

Jeg synes det lyder rigtig interessant mange hunde er sluppet af med store allergiproblemer og andet, på grund af denne fodringsmetode.

Venlig hilsen og godnat
Dorthe

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 31-03-06 23:16

Vi har givet vores hvalp Specific hvalpefoder lige fra starten af.. Hun er tosset med det og det jeg synes er rigtig godt, er at ca 90% af foderet optages i hunden så den producerer meget lidt afførring.

Hun får godt 200g om dagen på 3 tidspunkter.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 31-03-06 23:17

Det købes forresten hos vores lokale dyrlæge, og det er ret dyrt... 510kr for 15kg.

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 04-04-06 19:09

Jeg har været nogle dage i *tænkeboxen* - og besluttet at afprøve BARF-metoden, som for mig lyder, som det helt rigtige foder til hunde.
1000 Tak for svaret vil.du.

Dog synes jeg, både "Satellit" og "lunadc" kom med nogle helt gode forslag, så der vanker lidt point også til dem!

MVH og TAK for alle svar!
Akle

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-04-06 19:59

Selv tak akle og rigtig god fornøjelse med Rexi