/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Barometer
Fra : Bowie112
Vist : 6722 gange
50 point
Dato : 28-03-06 20:44

Hey fysik nørder ;)

Ville bare lige stille et spørgsmål, vi har om vind og vejr for tiden...
Og så skriver jeg lidt om tryk.
Jeg har et barometer herhjemme, hvorfor kommer det aldrig op på godt vejr, det er et meget gammelt barometer, og det gælder også om sommeren, nogle der kan forkare det?
Ellers bare fortæl noget sødt om tryk hehe??!?!?
Hilsen BoWie

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 35 point
Dato : 28-03-06 20:54

Det kan være at det skal justeres.

Aflæs lufttrykket i dit område.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten.htm

Lav dit eget barometer.
http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=17&a=1280

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-06 20:57

Lufttrykket måles i Hp, hektopascal
normaltrykket er 1013,25 Hp
millibar bruges ikke mere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-03-06 21:51

Jeg har for et par md. siden fået et Pis-barometer i gave. En sjov ting der KUN laves i Sverige. Den er mundblæst og der er kun ét eller højest 2 glaspusterier i verden der stadig kan kunsten at blæse et Pis-barometer. Det kan i DK kun købes hos en forhandler i Helsingør. Find det ved en Google-søgning. Jeg har skrevet en lille historie om Pis-barometret og har en lille billedserie af det i funktion. Send mig din email via Privat indlæg, så skal jeg tilsende dig både historien og billederne.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-06 22:35

Ja pisbarometeret er da en sjov ting, men det dur ikke til nøjagtig lufttrykmåling, da det i lige så høj grad reagerer på ændring af stuetemperaturen.

Det er ikke en ny ting, og det kendes fra flere steder i verden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-03-06 23:41

transor:

Hvis vandet i Pisbarometret én gang ér hældt i, har stuetemperaturen ingen inflydelse på vandstanden i bowlen og røret, da denne ikke vil påvirkes af rumtemperaturen. Jeg har heller ikke sagt at det var en ny opfindelse, tværtimod. Jeg har slet ikke omtalt Pis-barometret med andet end at det ER sjovt. Vil man vide mere, kan man selv søge. Og jeg tilbyder så min egen lille tekst desangående og en lille billedserie, der viser det i funktion. Og hold så op med at diskuttere.

Svar på spørgsmålet eller hold din mund. Dette er IKKE en smalltalk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-06 01:03

Er det et kviksølvbarometer eller et viserbarometer?
Hvis der er sluppet luft ind over kviksølvet vil det altid vise for lidt, og hvis det er et vacuumdåsebarometer (anaeroidbarometer), og er meget gammelt, kan fjedrene være rustne/støvede, eller dåsen kan have slappet af i sine rynker eller have forskubbet sig i sit stativ efter en tur på gulvet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-03-06 01:35

Se pbp_et - HAN kom med et rigtigt godt svar. Mit var stadig kun i den sjove ende. Men det blev der jo OGSÅ bedt om. Det skal være plads til os alle, så længe vi holder os indenfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-06 01:56

Lige for en ordens skyld nu måleenhederne er på tale: prefixerne pico, nano, milli, centi, deci, deka, hekto og kilo staves med småt, mens Mega, Giga, Tera og Peta staves med stort. Grundenhederne staves med stort, hvis de er opkaldt efter personer og ellers med lille forbogstav. Det er praktisk, at man ikke forveksler mS (milliSiemens) med Ms (Megasekunder), så hektoPascal bør helst forkortes hPa, så de ikke forveksles med engelske hestekræfter. Og så lad os i en fart glemme, at amerikanerne har en frygtelig uskik med at forkorte Ångstrøm til et lille a.
mvh

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 29-03-06 10:56

Ja, og liter til store l. Bloody yankees!
At skifte millibar ud med hektopascal er da også bare at skifte een inkonsekvens ud med en anden. Ganske vist er pascal en "rigtig" SI-enhed for tryk, hvor bar ("teknisk atmosfære") er en "bastard" (kg/cm3). Men når det nu samtidig tilrådes, så vidt muligt i SI-systemet, kun at benytte prefixer der "går op i" 3, altså 10^3, 10^6, 10^-3,10^-6 osv, svarende til kilo-, Mega-, milli- og mikro-. Det smager lidt af at man hos DMI bare vil være korrekte for at være korrekte. (og når vi så er ved meteorologer; er det ikke dem der smider om sig den frygtelige betegnelse "sekundmeter" i stedet for meter per sekund?). Dolph! Kom og gør noget!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-03-06 12:10

rubion - hvis det er dit niveau at snakke på, så gider jeg ikke mere, at du ikke kan fatte at "sekundmeter" bare er en anden og mere moderne måde at sige "meter per sekund" på, så er du sgu for gammel og for dum. Voks, sammen med de mennesker du lever iblandt. En SÅ gammel stivskider som dig kan da ikke holde af Dolph! NÅH jo, du tager ham alvorligt og synes at han har ret i al sin galde. Du er FOR gammel og dum, du fatter ikke at det netop er DIG Dolph tager tykt pis på. Du skal IKKE være Dolph-fan, for han bruger al sin energi på at fortælle dig hvor dum du er.

MEN DU HAR GARANTERET IKKE FATTET EN HUJENDE FIS AF ALT DET DOLPH OG JEG HAR FORSØGT AT FORTÆLLE DIG. NU kan du godt skrue ned for høreapperatet og bede sygeplejersken om at lægge dig i seng igen. HUSK LIGE AT FÅ TØRRET DIN LORTERØV FØRST. uhadada.

Kan du have det godt.

P.S. DOLPH sender hilsener. (RØVHUL O:S:V:)

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 29-03-06 13:06

Arla er stor, og Dolph er hans profet.

Godkendelse af svar
Fra : Bowie112

Dato : 29-03-06 23:26

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-03-06 08:06

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BNKmaribo

Dato : 13-12-09 20:24

Kviksølvbarometre, det er mig se www.b-n-k.dk
Nye og renoverede antikke!
Venlig hilsen