/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
arveafgifter og lign.
Fra : Melander
Vist : 2176 gange
200 point
Dato : 28-03-06 17:36

hejsa..

jeg har fået en opgave af min svigermor og opgaven lyder som følger..

min svigermors tante har for 240.000,- aktier og en aktieafkast konto med 45.000,- på..

hun vil gerne give dem til velgørende formål, blandt andet forskning og biodynamisk avl osv.

og det drejer om 6 modtager der skal dele ligeligt.

hvordan bliver de beskattet kun pengene , da hun sælger aktierne inden..

mvh. Melander

hurtigt svar fordres

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 28-03-06 17:42
Kommentar
Fra : grethes

Dato : 28-03-06 17:45
Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-03-06 17:46

altså de 240.000,- + 45.000,- = 285.000,- hvordan bliver de beskattet både hos giver og modtager..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-03-06 18:53

Er det ikke bedre at overdrage aktierne til modtagerne ?
Svigermors tante, skal så betale skat, inden pengene gives videre, hvis hun først sælger aktierne.

Hun kan vel overdrage aktierne uden salg ?
http://www.tax.dk/pjecer/aktiebeskatning.htm

Modtagernes skattemæssige forhold er svært at svare på.
Er det firmaer eller velgørende organisationer ?
http://www.tax.dk/pjecer/gaver_velgoerende_formaal.htm

Jeg vil ikke gøre mig klog på disse ting....men har bare tænkt lidt.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-03-06 22:41

de er alle §8 godkendte, de vil sige de ikke skal betale skat af modtagne midler..

grunden til at hun vil indløse aktierne, er netop at de pågældende foreninger ikke kan sælge dem i 3 år, efter de har modtaget dem..