/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Koksfyr - råd søges!!
Fra : jysch
Vist : 3820 gange
200 point
Dato : 28-03-06 14:16

Jeg har lige fået installeret et koksfyr ved siden af mit oliefyr (virker som kombifyr).

Når jeg fyrer op i det, går det fint i ca. 2 døgn, men så begynder det at koge, og graderne kommer næsten op på 100, selvom jeg ikke rører det og det står stille og ulmer med spjældene lukkede. Jeg fylder det oveni købet ikke helt op, men kun koks ca. til midt i kamret.

Er temmelig træt af det - hvad gør jeg galt - Hjælp.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-06 15:11

Er du sikker på at der ikke kommer falsk luft, hvis alle luftindtag er lukkede skulle den jo gå ud. Omvendt hvis der er godt gang i alle kullene vil de afgive en masse varme. Jeg går ud fra at der er automatisk spjæld regulering måske skal den skrues lidt ned så du ikke kommer så højt op itemperatur før den lukker helt. Men det er mærkeligt at det går fint i to døgn. Hvor ofte fylder du på??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-06 15:14

Først og fremmest, hvad med ekspansionsbeholderen?

der har du vel fået monteret en åben, for det skal der når du installerer fastbrændselsfyr.

Hvis der f.eks. er for meget vand i anlægget og sådan lidt teoretisk tænkt, at din trykekspansionsventil fra oliefyret ikke virker, så vil anlægget komme til at koge når vandet udvider sig og kommer under for hårdt tryk.

Og så, hvor mange kvadratmeter fyrer du op, og hvor stor er kedlen.

Skal det forstås sådan, at du fyrer op og så ikke rører ved fyret i 2 dage, uden at fylde på i mellemtiden?

Og når det begynder at koge, er radiatorerne så tilsvarende varme, eller kan man forestille sig, at cirkulationspumpen ikke virker som den skal?

mvh dova

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 28-03-06 19:22

Først og fremmest, hvad med ekspansionsbeholderen?

der har du vel fået monteret en åben, for det skal der når du installerer fastbrændselsfyr.

Det ved jeg ikke, men det er en VVSmand, som har installeret den.

Hvis der f.eks. er for meget vand i anlægget og sådan lidt teoretisk tænkt, at din trykekspansionsventil fra oliefyret ikke virker, så vil anlægget komme til at koge når vandet udvider sig og kommer under for hårdt tryk.

Da den blev installeret, kom de kold vand på og det løb ud mens den varmede op, så der skulle ikke være for meget i den nu.

Og så, hvor mange kvadratmeter fyrer du op, og hvor stor er kedlen.

Jeg skal opvarme 100 m2 og kedlen er en Roca P30. som er den mindste kedel man kan få

Skal det forstås sådan, at du fyrer op og så ikke rører ved fyret i 2 dage, uden at fylde på i mellemtiden?

Nej, jeg har fyldt lidt på morgen og aften, men ikke fyldt den op, men kun komme ca. 1 spand kul på - vel ca. 5-8 kg.

Og når det begynder at koge, er radiatorerne så tilsvarende varme, eller kan man forestille sig, at cirkulationspumpen ikke virker som den skal?

Ja, jeg har ca. 23 grader inde i stuen.

[I]Jeg kunne forestille mig at jeg måske skal have lagt nogle sten ind i den for at begrænse pladsen, men ved det ikke - derfor søger jeg gode råd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-06 22:52

Noget er ravende galt. Din kedeltempeatur må ikke blive så høj.
Det er nok en af de sædvanlige vvs mand bummerter. Han har nok forbundet det så cirkulationen ikke er ud i radiatorsystemet men kortsluttes af din anden kedel; eller en anden lignende fejl.

Du skriver det er et koksfyr. Det er ikke egnet til kul, som er noget helt andet. Du må ikke komme kul på.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 29-03-06 06:19

Undskyld - der skulle selvfølgelig stå koks - det er gået for stærkt med at skrive

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 11-04-06 10:12

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-04-06 13:08

Alt iorden god fornøjelse

Kommentar
Fra : bkd

Dato : 23-05-06 18:45

Dit problem vil løse sig med en akk. tank. Du kan fyre igennem og dit fyr kan komme af med varmen. selv en lille roca 30, halvt fyldt med koks afgiver temmelig meget varme. Samtidlig ungår du, at sode dit fyr og skorsten til, som det jo gør når du siger det står og ulmer! har selv et ældre amanda fyr,(skal snart udskiftes) hvor jeg oplevede at det var meget svært at styre, temp. når jeg fyrede med koks(gik bort fra det).