/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Selvudslettelse på Latin
Fra : svendgiversen
Vist : 2238 gange
100 point
Dato : 27-03-06 17:34

I den svenske TV serie "Kronprinsessen" kom den usympatiske finansminister i går aftes med citat:
Vist på latin efter at pressen havde overfaldet seriens heltinde miljøministeren.

Noget med at de ikke behøvede at gøre noget for at tilintetgøre hende, det skete af sig selv...
Desværre fik jeg hverken fat i citatets ordlyd?
Eller har kendskab til hvorfra det historisk stammer??

Hvem han hjælpe...
Efter at have lært dette forum at kende går jeg ud fra at sådanne spørgsmål bør stilles her, Svend

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 27-03-06 20:43

Hej, nu så jeg ikke selv udsendelsen men det eneste citat/ordsprog jeg kender der bare minder om det du skriver er:

Whereas, I said, they ought to be dangerous to their enemies, and gentle to their friends; if not, they will destroy themselves without waiting for their enemies to destroy them.

Citatet er fra Platos 'The Republic'.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 27-03-06 21:17

Har ikke set udsendelsen, men dette er et bud:

Citat
Quid me nutrit me destruit - What nourishes me
also destroys me

- Latin Saying

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-06 21:49

Vi nærmer os, men...

Det første er for langt og på engelsk,
men der kunne godt være tale om et citat fra Platon?

Det næste ser også ud til at være for angelsaksisk, og stadig for langt

Der var tale om tre, højest fire, meget sigende, ikke engelske, men nok latinske ord ??
Svend, der ikke kan latin, men nok engelsk til at forkaste ovennævnte.

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-06 22:22

Hmm, det ser ud til du har en fornemmelse af hvad det kunne være så måske kan du få noget ud af den side her:

http://www.catweb.se/citat/latin.htm

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-06 23:17

En fantastisk oversigt Lars.

Det var netop et af den slags udtryk der blev brugt, ikke de korte eller længste, midt i mellem...
og man kan jo sige mange ting kortere på latin.

Men umidelbart finderjeg ikke lige den der blev citeret...
Den er skkert med i et af de mange links, men hvor?

Der må da være latin kyndige der har set denne populære søndags udsendelse...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-06 07:35

God Morgen
Hvis nogen har optaget udsendelsen på video og vil se efter...
Udtalelsen faldt midt i, nærmere sidst i udsendelsen, nok omkring 20 40 Søndag aften.
Svend, der overvejer at stiller spørgsmålet et andet sted i kandu. Latin er vist smalltalk.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-03-06 08:28

hmm, fandt nogle flere latinske citater, http://www.redningsplanken.dk/citater.htm#65
Måske er dey den hér : "Ingen udfordrer mig ustraffet." "NEMO ME IMPUNE LACESCRIT"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-06 15:57

Også tak til mulberry, men...

heller ingen af disse ligner det jeg så i TV udsendelsen, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-06 22:15

Tak for svaret lawitt.