/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Handelsklausuler
Fra : ivanovic1
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 29-11-02 09:19

Hej Alle,

Har lige et spørgsmål angående handelsklausuler.

Jeg har bestilt en vare i Kina, som samlet vejer 150 kg. Den er blevet bestilt som CIF (cost insurance and freight med skib). Da jeg bestilte varen, troede jeg, at leverandøren skulle betale alle transportomkostningerne, men nu har jeg fået en faktura på 1700 kr. fra et transport firma i Danmark. Jeg forklarede så situationen for transport firmaet, men de hævder at ved CIF betaler leverandøren kun til den danske havn, og at jeg skulle betale for de omkostninger, der var fra havnen til afhentningsstedet bl.a. for service.

Jeg troede, at når man bestilte CIF, så havde man sin ”udsalgspris” med det samme.

Er det korrekt at det danske transport firma kan opkræve 1700 kr., hvis dette er sagen, har man jo ikke sin udsalgspris med det samme, når man bestiller CIF.

Hilsen Ivanovic1

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 29-11-02 09:21

Har lige snakket med firmaet, og de ting som de opkrever 1700 kr. for er bl.a. levering hjem til mig, service, tømningsomkostninger osv.)

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 30-11-02 00:09

Vil give Vestjyden ret, men spørgsmålet er, hvor i har aftalt "cif" levering?? Som i Vestjydens eksempel bestemmer Incoterms, at det er i havn.
Men hvad står der i din konkret aftale??

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-02 12:09

Det er et relevant spørgsmål, det PowerRanger kommer ind på. I øvrigt virker en pris på 1.700 kr. alt for høj for at få leveret 150 kg med fragtmand. Jeg mener at taksten ligger væsentlig lavere, nærmere en 3-400 kr.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-12-02 11:13

Til Vestjyden:

Hej,

du lyder som en der har forstand på tingende, kan du muligvis anbefale nogle gode transport firmaer i DK hvis man tager varer hjem fra asien specielt Kina.

Hilsen Ivanovic1

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 06-01-03 12:57

Tak for svaret Vestjyden.

Ville blive glad hvis du kunne svare på det sidste spørgsmål som jeg har stillet til dig.

hilsen Ivanovic

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 06-01-03 16:34

Hej Ivanovic1!

Det kan jeg da forsøge! I princippet er det vel lige meget hvor varerne tages hjem fra , men det jeg ville gøre - og det gælder jo i alle andre situationer - er at indhente tilbud INDEN jeg afgiver ordren om transporten. Det er jo ikke altid dem, der har de største annoncer på de gule sider, der er billigst!

Vestjyden