/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Røg i stuen
Fra : sort78
Vist : 2839 gange
80 point
Dato : 26-03-06 21:01

Jeg har en Varde brændeovn ved navn "linux 3. Problemet er at, når jeg åbner lågen fpr at lægge nyt brænde ind, står der en konstant sky af sod og røg ud af ovnen. Det er helt galt hvis der er ild i ovnen. Så jeg åbnen kun når brændet er brændt HELT ud. Men kan det være rigtigt at jeg ikke kan åbne uden aske, sod og røg vælter ud fra ovnen? Har jeg ikke træk nok? Jeg har fået lavet min skorsten, for at få mere træk. Kan skorstenen ha´ utæthed mellem røgrør og skorsten. (bruger ikke røgsnor). Jeg har også en lidt lidt special opstilling af røgrør, hvor røret går ud bagpå ovnen, med et 45 grader knæk og derefter går ca. 1,5 meter vandret for at komme ud i skorstenen. Kan det have indflydelse? Jeg håber den er en der har nogle svar på mine mange spørgsmål!
På forhånd tak
Sort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 21:12

Ja, der er slet ingen tvivl om, at det er fordi aftrækket ikke virker.

Om fejlen så ligger i røret eller selve skorstene er svært at sige, men jeg vil tro det er røret, både grundet knækket og længden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-06 21:49

Din skorstensfejer burde være den der ved mest om dit problem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-06 22:25

Det er trækket i skorstenen det er galt med, som dova skriver, du kan løse problemet med en røgsuger: http://www.handelskontoret.dk/roegsuger.htm

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-06 22:29

Jeg går ud fra at du har luftspjældet helt åbent før du åbner lågen, ellers er det værd at prøve. Men højst sandsynlig er det trækket, den der med 2 m vandret rør er ikke smart der skal stigning på

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 40 point
Dato : 26-03-06 22:29

Det er højst sansynligt fordi der sidder en julemand fast i din skorsten. Det sker ofte hvis skorstenen er lidt for lille og julemanden ikke kan komme igennem.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 26-03-06 22:32

Havde selv dette problem med mine brændeovne.

Før du lægger nyt brænde i ovnen lukker du for overluften - spjæld S.
Derefter åbner du helt for underluften - spjæld P - og åbner risten til askeskuffen.
Hvis du har spjæld på skorstensrøret åbnes dette helt.
Derefter åbner du lågen langsomt - start med et par centimeter - når du kan se røgen trækker op gennem skorstenen kan du åbne lågen helt - men langsomt.

Når du har fyldt brænde i skal spjældene tilbage i den stilling, du har fundet frem til, virker bedst til din ovn.

Lidt besværligt, men det virker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 23:10

Uf den var slem brokke44

Det du beskriver er opskriften på dårlig og meget forurenende fyring.

Ved fyring med træ og andet gasholdigt brændsel er det meget vigtigt at der altid er rigeligt luft til forbrændingen. Ellers bliver gasserne ikke brændt ordentlig af og det giver for lidt varme men en solidluftforurening i nabolaget. Hvis røgrøret tilmed er utæt kan man forgive sig selv og familien med kulilte.

Man må ikke styre forbrændingen ved at knibe på luften, den skal i stedet styres med mængden af træ som fyres ind. Så brænder det hurtigt ud vil du måske indvende. Ja det skal det også for at holde så høj temperatur i forbrændingszonen at man får en effektiv og næsten fuldstændig forbrænding..

Manuel fyring med træ i en brændeovn, skal ske med små portioner adgangen og er et slidsomt og besværligt job, som heller ikke lønner sig, hvis man ikke kan skaffe sig brændet billigt.

Der er en grund til at vore oldeforældre begyndte at fyre med trækul og senere med koks. Det er fordi det er gasfrit brændsel der egner sig til langtidsfyring og kan brænde natten over. Ved ren glødebrand kan man regulere forbrændingshastigheden med luftspjældene.

Hvis sort 78 får røg i stuen skal han bare fyre med meget mere lufttilgang, så forbrændingszonen bliver rigtig varm og så skorstenen bliver varm. Så får han også automatisk træk nok i skorstenen.

I dag har habn sikkert en halvvarm ovn og en kold skorsten. Det er nærmest at sammenligne med en kulmile eller de gasgeneratorer man brugte på bilerne under besættelsen. Når han lukker op vælter det ud med giftige uforbrændte gasser. Føj da.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-06 23:50

Som Teil sagde på et tidligt tidspunkt: Skorstensfejer. Det er den eneste rigtige løsning på dit problem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-06 12:40

Ja jeg ville også foreslå at få en skorstensfejer ud og kigge på dit problem. De ved da hvad de snakker om.....

Godkendelse af svar
Fra : sort78

Dato : 27-03-06 14:17

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-03-06 08:01

transor.

Den forstod jeg ikke !!!!

Hvor er det lige, at jeg skriver, at der skal lukkes for luften ???

Jeg skriver tværtimod, at der skal åbnes helt for primærluften og evt skorstensspjæld.

Sekundærluftspjældet skal lukkes fordi denne luftstrøm bevirker, at røgen kommer ud i stuen, i stedet for op igennem skorstenen.

Den endelige stilling af spjældene afhænger af, hvilken type brænde, der bruges og hvor langt forbrændingen af brændslet er nået.