/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NTFS formateret harddisk
Fra : Boxerpige101
Vist : 649 gange
200 point
Dato : 26-03-06 18:33

Jeg sidder og slås med en harddisk der er NTFS formateret med win XP på. Denne harddisk vil jeg gerne have formateret, lavet om til FAT 32, delt i 2.

Hvad gør jeg jeg har startdisketter til ME 98 95 med format på 98 men den vil ikke formatere NTFS hvor finder jeg en format det kan formatere en NTFS til Fat 32. Dele den skulle ikke være noget problem jeg har en fdisk på Me disketten, og resten finder jeg sagtens ud af.

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 26-03-06 18:40

staf en windows XP cd... gør det hele lidt nemmere!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-03-06 18:58

Altså du vil have >FAT 32 på istedet for NTFS.

Det gør du da med en Startdiskette til enten ME eller 98. Starter op på disketten og snår tiden så er inde skriver du.

Format drevbogstav/q/u

Hvis du vil partitioner den gør du det ved at skrive Fdisk stadig væk med opstart fra disketten. Så er det bare at oprette de partitioner du vil.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-03-06 19:02

http://www.riversen.dk/
prøv at se ind her
der er måske noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 19:05

Du skal slette den eksisterende partitionering og oprette 2 nye partitioner som du derefter formaterer til fat32.

du kan nok ikke klare det første punkt med mindre du starter med et system som kan håndtere det, få fat ien xp boot cd eller lignende. Du kan også montere disken i en " usb kasse " og klare operationen på en maskine som allerede kører xp eller 2000. Du skriver ikke hvor stor harddisken er . Der er begrænsninger på de forskellige operativsystemer i forhold til harddisk partitioonerne.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-03-06 19:05

måske skulle du bruge Fdisk
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-03-06 19:16

Brug partition magic.. Så er det klaret i en ruf. Ellers tjek denne side.

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 26-03-06 19:30

Jeg har en windows Xp proff. cd og en XP Home begge bootbare, men der er ingen format på, eller rettere jeg kan ikke finde den. Jeg kan installere en ny Windows derfra men ikke formatere C: drevet og det er det jeg vil.

Så længe det ikke er formateret i FAT 32 så længe kan jeg ikke dele det.

Og jo jeg kan bruge en fdisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-03-06 20:03

Jeg har aldrig tænk eller for den sags skyld afprøvet om man kan formatere med format på en disk med NTFS. Er det virkelig rigtigt?

Hvis du har XP cden kan du jo bare formatere den med den. Der kan du jo selv vælge om du vil formatere med NTFS eller Fat 32.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-03-06 20:03

Sidder hd som en ekstra slave disk eller er det primær disk.

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 26-03-06 20:59

Problemet er løst og spørgsmålet lukkes hermed

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 20:59

Hør lige igen !

Du skal ikke bruge format. Et NTFS formateret partition, kan ikke omformateres til fat32.

Du skal først fjerne partitionen, og så oprette en ny, før den kan formatteres i det format du ønsker..

Boot fra cd og brug den så med funtionen til partitionering. Jeg har ikke erfaring med at gøre det med en xp installationsdisk. Desværre har microsoft det jo med at skifte betegnelser og fremgangsmåde for hver ny udgave, så min viden med andre udgaver hjælper ikke til at forklare præcis hvordan. Men der er ingen tvivl om at du kan fjerne partitionering efter boot fra installations-cden.

Annuller spørgsmålet
Fra : Boxerpige101

Dato : 26-03-06 23:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål