/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugemørtel og pudsemørtel
Fra : pims
Vist : 9835 gange
100 point
Dato : 26-03-06 11:33

Hej alle sammen.

Jeg skal til at reparere nogle murstensvægge, først skal fugerne ordnes, dernæst skal den pudses op. Spørgsmålet lyder så, kan jeg pudse væggen umiddelbart efter at jeg har ordnet fugerne, eller skal de tørre først?
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 26-03-06 12:06

Jeg håber det er indendørs du skal være
Ja du kan sagtens fortsætte til puds-arbejdet efterfølgende. Det tørrer "hurtigt" hvis du sørger for at det ikke er alt for vådt, det du skal fuge i. Du kan sagtens blande det samtidig og så give det en sjat vand når du skal pudse.
Held & lykke med arbejdet.....
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-06 12:47

Der er ikke spor i vejen for at pudse vådt i vådt, men pudsearbejdet, skal jo ikke være i etaber, så lav fugearbejdet færdigt, så du kan pudse fra en ende af, ellers kan man se overgangene.
Det er ikke nødvendigt at fuge nøjagtig ud til ydersten, da pudsearbejdet sagtens fylder den sidste 1/2 cm.
Brug den samme styrke til fuge og puds, feks 9 dele mørtel, og 1 del cement.
Brug ikke størrer styrke, da det kun giver problemer.
Og husk så hvis det er indendørs at give binder, og udvendig vent mindst et år med efterbehandling.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 27-03-06 19:42

Det er indendørs, jeg skal være..

Palle, jeg er helt ny i det her, og ved faktisk ikke, hvad binder er?

Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-06 21:21

Forankringsgrunder=Binder

HVIS TAPET BEHØVES IKKE GRUNDER, DA LIMEN KLARER DET:
Nyt tapet eller grundpapir klæbes op med celluloselim. Underlaget skal stryges én gang med tyndt limvand for at udjævne sugekraften

MALING AF PUDSET INDVENDIG VÆG:

Jeg skal have malet vægge i et nyopført hus med vandskurede indervægge. Har spurgt en maler om hvordan dette skal gribes an, og han siger at brugen af en forankringsgrunder er overflødig.
Han ville bare påføre malingen direkte på væggen.

Kan dette lade sig gøre, eller har han bare båret sig forkert af de sidste ti år han har malet opmuret indervægge ??

Svar fra Byggekram:

Ja, i hvert fald hvis man ser, hvad malings producenterne foreskriver. En vandskuret væg er stærkt sugende, og skal have påført en forankringsgrunder – ellers skal du male rigtig mange gange for at malingen kan dække – det koster noget mere end blot først at påføre en forankringsgrunder. Ligesom du ikke kan være sikker på et pænt ensartet dækkende resultat.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 27-03-06 23:14

Nå ok. Væggen skal bare repareres og pudses de værste steder, derefter skal der gipsplader på. Den skal ikke være "pæn".

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-06 00:12

Nåå, hvorfor så pudse den?
Jeg kan forstå at du indsætter bedre fuger, hvis de er møre, men pudse, gavner jo ikke noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 28-03-06 22:46

Jeg pudser kun lige op, der hvor der er huller. Der kommer nemlig vandglas på bagefter, for at forebygge fugtskader, på både vægge og gulv.
VH Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-03-06 01:03

OK, men den dampspærre du dermed laver, skal normalt ligge så langt ude mod stuen som muligt, og det klarer en tæt plastmalig, eller en tæt gipsplade. Nu ricikerer du at kondens driver ned ad muren inde i hulrummet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 29-03-06 10:26

Det er fordi ydervæggen er lidt fugtig. Man kan se og måske fornemme en lille smule fugt, når man rører ved den. Det er jeg blevet anbefalet at overflade behandle med vandglas - eller andet, der spærrer for op/indtrængende fugt.
Det er måske forkert? Hvad skal jeg så gøre?
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-03-06 16:14

1. Er vi enige om at det er muren indvendig du vil behandle, for at undgå at der kommer vanddamp fra stuerne gennem dobbeltmuren og ud i yderstenen (Så yderstenen ikke bliver fugtig, og eventuelt giver afskalninger)? (Du vil behandle muren indvendig med vandglas, og derefter sætte gipsplader på, som skal males/tapeseres?) Er det kun en væg eller hele huset du vil gøre noget ved?
2. Er hulmuren fyldt med isolering, og hvilken? Kender du hulrumstykkelsen?
3. Er der sket afskalninger af ydersten, og smuldrer fugerne udvendig? Er muren malet udv?
4. Er der synlig betonsokkel udvendig, og er der tagpap mellem sokkel og ydermur?
5. Er der stort eller lille udhæng på tag?
6. Byggeår ca?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 29-03-06 18:17

Fra en ende af:
1. Det drejer sig om to små rum i en tilbygning. De skal bruges til arbejdsrum.
Det er muren indvendig - der har været stormskade på den bygning og en af væggene har forrykket sig en lille cm og har sat sig. Her skal de gamle ødelagte fuger ud og der skal laves nye.
I det andet rum kan man se, at der er trængt lidt fugt op nedefra/udfra på to vægge - kun i bunden. Der er ikke fugt på gulvet. (beton).
Her ville jeg reparere ødelagt puds og give det vandglas for at stoppe fugten. Overalt skal der sættes isolering indvendig (dampspærre lige under gipsen, selvfølgelig) og gips, væv og maling.
2. Hulmuren er ikke isoleret lige nu, men den bliver det med flamincogranulat på et tidspunkt. Hulmuren er ca. 10 cm.
3. Ingen afskalninger af ydersten, fugerne er smuldret en smule udvending. Trænger til reparation, men ikke voldsomt alvorligt - endnu. Der er ikke malet - ren mursten.
4. Der er synlig kampestenssokkel udvendig. Tagpap ved jeg ikke noget om.
5. Der er lille udhæng - og det er en forholdsvis høj bygning. Muren er udsat for slagregn.
6. 1940

Disse to rum fylder ca. 25 kvm. Hele bygningen er 224 kvm og benyttes til værksted, redskabsskur og lignende

Hilsen Pims

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-06 23:01

Kandu har været nede, så jeg kunne ikke sende før nu.
Hvis rummene er opvarmede, skal de have dampspærre, lige bag gipsen, men jeg tror at gips, væv og maling, udgør det for en fuldgyltig dampspærre, det er der nok andre der ved.
Men der sker selvfølgelig ikke noget ved at lave den alligevel lige bag gipsen. Lidt huller bag gipsen betyder nu ikke noget, men muren bliver jo mere stabil af at fuge om.
Hvis rummene er uopvarmede er det ikke nødvendig med den dampspærre, og gør ikke gavn, men nok heller ikke særlig skade.
Indvendig mur må i hverfald ikke få vandglas, så kan den jo ikke ånde, og da slet ikke hvis rummene opvarmes og isoleres bag gipsen, for så kommer der indvendige damptryk (Som altid er størst) som skal transporter vanddamp ud gennem væggen. Her vil den kun komme ind bag gibspladerne i isoleringen og gøre denne våd.
Der er nok nogen opstigende vand i det hjørne, da der nok ikke er tagpap i en bygning fra 40, med kampestenssokkel. Men mursten er jo porøse og nok også udvendig fuge (Som smuldrer let når de altid er fugtige) Desuden vil hulmursisolering gøre ydermuren mere fugtig, den bør kun udføres hvis du opvarmer rummet. Hulmursisolering gør nemlig udvendig mur mere kold, og dermed mere udsat.
Jeg ville nok: Grave lidt jord fri i det våde hjørne, se efter eller lave lidt omfangsdræn der også, fuge udvendig i hjørnet når det er nødvendig.
Holde mig langt fra vandglas, både ud og indvendig.
Fuge indvendig, hvis det gør muren mere stabil.
Opsætte gips eller andre plader for at gøre rummet pænere, og retter dermed væggene lidt pænere op. Og nøjes med den dampspærre som plader/gips udgør.
Isolering tjaa, afhænger jo af hvor meget varme der skal på, og hvor længe af gangen. Hvis det kun er som værksted, og kun en gang om ugen man skal opvarme lidt, så er 50mm bag plader jo fint nok, da der jo også er varmetab i gulv og loft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 30-03-06 09:32

Rummene skal opvarmes til ganske almindelig stuetemperatur. Skal bruges til opholds- og arbejdsrum.
Der kommer under alle omstændigheder dampspærre bag gipsen - det er der ingen tvivl om.
Hvis vi vælger ikke at give væggene noget, der bremser opstigende fugt, vil isoleringen bag gipsen så ikke blive skadet?
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-03-06 16:08

Du kan ikke hindre opsugende fugt ved at give vandglas, da det jo er stenene og fuger der er som en svamp.
NB: Der findes firmaer der trykker stålplader ind gennem fugen i bunden, de steder der mangler tagpap, men det er jo da lidt dratisk, og dyrt, da det skal ske både ud og indvendig.
Nu kan rockwool og glasuld faktisk ikke opsuge fugt, men deres hulrum kan selvfølgelig indeholde vanddamp som gør det bliver dårlig til at isolere, eller rettere sagt varmen transporteres lettere igennem.
Men en stor fugtighed her inde bag gipsen, kan jo skade træværk på længere sigt, så der kommer svamp.
Det du kunne gøre var at smøre vandglas feks. 1/2 meter op fra gulvet, men det eneste du får ud af det er at den opsugende fugt ikke kan ventileres væk, og kun gør mere af muren våd, længere oppe. Så vandglas er ikke nogen løsning.
Hvad er løsningen så: Ja at hindre opsugningen ved dræning, og hvis det alligevel opstår i mindre omfang, så at sørge for at der er lidt luftrum (et par cm) mellem mur og indvendig isolering. For så kan fugten fordeles opad, og ud gennem dobbeltmur.
Så til dit spørgsmål: Giv ikke vandglas, og klods lægter/stålprofiler et par cm ud, og hold isolering fri af væg, så kan du ikke gøre det indvendige bedre.
VH Palle Hansen

PS: Lad os også lige høre andres mening, jeg er vel ikke den eneste Kanduer, her, eller hva?

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 30-03-06 18:35

I stedet for stålplader i mangel af tagpap, kunne man så ikke bruge Freezetec injection? Hjemmesiden www.dolenco.dk beskriver hvordan.
Jeg har ikke selv brugt metoden, men har et lignende problem med opstigende fugt og overvejer det da det lyder som et GDS-project.Vh Finn

Godkendelse af svar
Fra : pims

Dato : 13-05-06 11:37

Tak for svaret pallebhansen. Vi er desværre ikke blevet færdige med projektet endnu, da det har været småt med fritiden. Men takket være din detaljerede forklaring, føler vi os rimelig rustet til at komme videre.
Mvh. Pims