/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløs er det godt?
Fra : tbayh
Vist : 817 gange
140 point
Dato : 26-03-06 10:49

Vil gerne have trådløst i mit hjem. Vi har en stationær og en bærbare. Min kones bærbare skal også kunne gå trådløst på nettet på hendes studie. Men det er en stor verden derude med alle disse tilbud. Men så faldt jeg over dette tilbud. Er det godt? Hurtigt? Hvor meget falder hastigheden?

http://www.ethershop.dk/

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-03-06 11:12

hvis det er en nyere bærbar, er der formentlig antenne i den
du skal så kun købe en trådløs router f eks
D-link eller Linksys

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-03-06 11:16

hastigheden falder ikke inden for en rimelig afstand
jeg kan gå over til naboen med min bærbar og stadig være på mit eget net

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 12:02

Det trådløse udstyr, du linker til er mange gange hurtigere end nogen privat internetforbindelse. Det er også hurtigt nok til et lille privat netværk hvor man bare skal udveksle lidt filer og dele printer.

Hvis du vil lave netværk med den bærbare skal de andre computere også kobles direkte til routeren med den trådløse forbindelse, med mindre du kan frakoble routerfunktionen.

Husk at sætte den trådløse forbindelse op med kryptering, det fremgår af brugsanvisningen hvordan. Ellers risikerer du alverdens dårligdomme fra ondkabsfulde idioter i nabolaget.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-03-06 12:59

Dvs at jeg godt kan købe det som jeg har henvist til?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-06 13:19

Tja, jeg ville nok vælge linksys, jeg har denne, og har ikke oplevet problemer, desuden er det den mest populære i øjeblikket:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516

Derimod er min D-link router stået af?
Læs anmeldelse af den du linker til:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=37444
http://reviews.cnet.com/D_Link_DI_624_router/4505-3319_7-20817312.html?subj=D-Link+DI-624+AirPlus+Xtreme+G+router&part=rss&tag=MR_Search+Results
VH Palle Hansen
NB: Hvis din bærbare er ret ny, har den allerede trådløs netkort indbygget.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-03-06 13:42

Okay, hvilken kort skal jeg så købe til den du har? Der er ingen trådløs i min kones.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-03-06 15:09

Du skal købe et PCMCIA kort til at stikke ind i siden. Det er langt mere stabilt end en USB-dongle, især når det drejer sig om en mere masiv kommunikation. Her kan USB'en give drop-out.

Om du skal vælge den ene eller anden type router er et spørgsmål om temperement!

Jeg har oplevet Linkysy som noget der er overreklameret. Den er noget mere tricky end så mange andre. Jeg har fravalgt den til fordel for en TopCom, som har arbejdet upåklageligt i flere år, og er tændt uafbrudt.
Den slæber rundt på 5 PC'er, 2 IP-telefoner, 1 printerserver 3 ports, 2 Netværksdiske og et netværkskamera. Samt 2 svitche et ekstra AP, og snart en netværksradio.

Det vigtigste er at den kan komme af med varmen, som altid vil opstå i sådanne enheder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 17:34

Jeg har også brugt en Topcom i uafbrudt drift i et års tid. Den har virket upåklageligt.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 140 point
Dato : 26-03-06 17:36

Jeg købte mine, her, for 8 mdr. siden, og det kører bare.
http://www.itbutikken.dk/
Varenr.: :52987
Vare :Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G - Trådløs router + 4-port switch - 802.11b 802.11g - eks
Total :469,00
--------------------------------
Varenr.: :52988
Vare :Linksys Wireless-G Notebook Adapter WPC54G - Netværksadapter - CardBus - 802.11b 802.11g
Total :298,00
VH Palle Hansen
NB: Ang. varme, så var min D-link gloende, men min nuværende Linksys Wireless-G, kan man knap mærke giver varme.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-03-06 17:54

Tusind tak for jeres svar....men trnår der står Dataoverførselshastighed 54 Mbps ved den ene og 108Mbps SuperG trådløs bredbåndsrouter på den anden, betyder det så at den første jeg henviste til er hurtigere? For i så fald er det et godt tilbud.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 26-03-06 18:15

Måske lige et dumt spørgsmål...Skal lige høre det sidste. Jeg kan se at Cybercity lejer Router ud. Nu er jeg nervøs for at jeg ikke kan få det til at virke hvis jeg ikk bruger Cybercitys produkter. Hvis jeg køber den første jeg beskrev, vil jeg så kunne bruge nu når det ikke er Cybercitys.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-03-06 18:47

jeg har lige skiftet til CC
de leverede ADSL modem comb med alm router, den så tilsluttet til til min 3 år gl Linksys router
jeg har måske et lidt svagt siignal ca. 50 meter ude
jeg syntes du skal tale med CC hvis du vil have dem lev.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-03-06 19:04

Hvad angår valget mellem 54 og 108 Mbit, så har det kun betydning på det lokale netværk, hvis de forskellige netkort kan hamle op med hastigheden.

På internettet er du begrænset af hastigheden på din forbindelse. - Jeg har ex. 108 Mbit på min AP, men kan kun køre 2 Mbit på internettet, idet jeg har 2048/256, (så her hjælper det ikke at lede trafikken fra en motorvej, indpå en bivej.)

Altså et AP på 11 Mbit vil oftest kunne være tilstrækkeligt i de fleste internet forbindelser.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-06 20:12

Alle de routere der intil nu er nævnt kan du bruge.
Og den sidste nye teknologi er 108 Super G også kaldet plus (125 mbps) Den er bare ikke helt stabil, i hvertfald er der mange der klager.
Men som nævnt ovenfor, har du ikke noget at bruge den hurtige dataoverførsel til, undtagen du flytter store datamængder mellem dine 2 computere.

http://reviews.cnet.com/D_Link_DI_624M_Super_G_with_MIMO_wireless_router/4505-3319_7-31230033.html?subj=fdba&part=rss&tag=null_Search+Results

http://www.zyxel.dk/Tr_dl_se_standarder.52.0.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 27-03-06 08:58

OKay, nu har jeg tjekket en del ud og fundet frem til dette. Kan i sige god for det?

Router http://www2.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=21675

Kort http://www2.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=27385

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-06 14:52

Ja, jeg kan sige god for dem.
Desuden har du fundet dem billigst, når man tager hensyn til fragt mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-03-06 19:35

Det ser "SUPER" ud!

Husk at du kan fx. ikke køre 54 den ene vej og 108 den anden vej. De to enheder der skal tale sammen, bliver enige om hvilken hastighed der skal kommunikeres med. - Opstår der problemer, sættes hastigheden ned, uden den spørger dig.
Alt efter de muligheder der er i opsætningen, vil den enten blive ved den hastighed den er gået ned til, og i anden mulighed, vil den sætte farten op igen, når forbindelsen bliver bedre.

Sådan er det bare, så det må vi så acceptere, hvad enten vi vil eller ej!

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-06 15:22

Tak for svaret pallebhansen og alle jer andre. Nu har jeg fået købt sådan et sæt. Det er allerede installeret og det virker. Ander faktisk ikke hvad jeg gjorde, men jeg er på nettet så det virker ihvertfald. nu skal jeg lære det krypterings halløj....Men jeg bor på landet, så der er nok ikke så mange som vil misbruge mit trådløse....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-06 18:04

Tillykke.
Nej det med misbrug af trådløst net er nu stærkt overdrevet, og de nørder der kan/vil misbruge, har selv så hurtige forbindelser at de ikke gider, og da slet ikke køre rundt på landet for at finde en ikke krypteret forbindelsen. Desuden skal de til at passe på, for det sidste nye misbrug, er at lokke andre brugere til at bruge sit net, for at få kontrol med deres computer. Så misbruget kan gå begge veje.
Ja, mit trådløse fungerede også bare med det samme. Og det eneste jeg havde lidt problemer med var også at indstille krypteringen.
Og før jeg fik det gjort, kom sønnen hjem med en bærbar, som sagde: Der er fundet et trådløst net, skal jeg kople på, bling ok.
Så kom den næste søn med en bærbar, da jeg endelig havde krypteret, og så måtte jeg igang med at finde mine nøgler som det trådløse net havde fremstillet, det tog lidt tid.
Så jeg ved ikke hvor smart det er med krytering, da jeg også bor på landet.
Men hvis du går igang, så for guds skyld, kopier netværksnøglen og læg den i en notesblok/worddokument, da du skal bruge den hvis andre trådløse skal på:

Trådløs sikkerhedsindstilling=wep key(Netværksnøgle)= da2c7b46f6d4811574852313b2

Man finder sin egen ip, ved at skrive Ipconfig /all i en kommandopromt (Alle programmer/tilbehør)
Min IP 192.168.1.101 (Tilkoplede computere, starter altid med: 192.168.1.***)
Routerens IP 192.168.1.1
LAN IP:192.168.1.101 / WAN IP:212.10.92.111

Hvis du vil lave yderligere indstillinger på routeren, så kopier 192.168.1.1 og sæt ind i internet explorers adresselinie. Men det ved du måske allerede, du kan også læse her: tdconline.dk/internetsikkerhed/linksys

NB: Hvis den bærbare viser feks. 72% forbindelse, så betyder det kun at den ikke kan sende hurtigere til din faste computer en 72% af 54mbps (og omvendt) Du kan stadig hente langt hurtigere end udbyder og nettet kan levere/klare.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-06 18:52

Hej Palle og tusind tak for dit svar. Jeg sidder og prøver mig frem nu.... Det er jo en helt ny verden, men hvor er det dejligt at kunne sidde med den bærbare i stuen og ikke inde på kontoret