/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
SU og barsel
Fra : IceCap
Vist : 714 gange
500 point
Dato : 25-03-06 21:19

Min dejlige hustru og jeg er i den lykkelige situation, at storken kommer på besøg om 4 uger. Hun gik på barsel fra og med denne uge, og jeg har vel ret til noget barsel også? Vi er begge på SU, og hun vil have 9 måneders barsel, men ud fra hendes Støtte Meddelelse, kan jeg se, at hun kun får 6 dobbeltklip, kan det passe? De er ikke vant til at behandle SU forespørgsler på vores uddannelsessted, og der er heller ingen, der kan fortælle mig om hvordan jeg afvikler min fædreorlov, på de der 2 uger. Jeg har godt nok fået 2 dobbeltklip, men ingen information om hvad jeg skal gøre, hvis jeg ønsker at holde de sidste 3 måneders barsel, som min hustru ikke tager....

Nogen herinde, der har styr på den slags?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 22:02
Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-06 22:32

Tjae, hvis ikke det er lavet om siden 2005, har studerende på SU kun ret til 6 måneders barselsorlov

http://www.sf.dk/holmsgaard/index.php?article=7468

mvh dova

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 25-03-06 23:27

Det er vel også kun rimeligt....
Studerende har som regel ikke optjent til barsel via skatten, hvorfor skal andre betale til dette ??
I realiteten burde de selv betale hele gildet, da de jo får SU og sagtens kan klare sig for denne.
Glemte man ordet nøjsomhed ?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 00:30

Hej igen IceCap Jeg fandt lige et link mere, der er værd at kikke på

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,1057600&_dad=portal&_schema=PORTAL

Venlig hilsen
steno

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-03-06 01:04

Bare for en ordens skyld, SIKKERHEDSMARGIN, så er det ikke alle studerende på SU, der er frisk ud fra folkeskolen......

Jeg er 35 og min hustru 26, vi har begge været på arbejdsmarkedet og med glæde betalt vores skatter og ikke brugt nogle af vores indbetalte midler før nu, hvor vi skal have glæde af sygehusvæsenet! Ingen af os har modtaget understøttelse eller på andre måder nasset på systemet, men hvad ved jeg. Stem du bare på DF igen næste gang.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-03-06 09:08

Sikkerhedsmargin - hvor er det tydeligt at læse hvor lidt du kender til økonomi og cost-benefit. En studerende er selvfølgelig en "udgift" til at starte med, men kommer i arbejde efter uddannelsen og betaler skat ligesom alle andre. SU er jo altså en investering i fremtiden og ikke en udgift som fx. kontanthjælp!!!!! Man bliver absolut ikke fed af SU, tvært imod.

IceCap - held og lykke med studierne og absolut den kommende familieforøgelse

ampere

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 26-03-06 11:25

Hej IceCap
Husk lige det ekstra børnetilskud til studerende, der skal søges om.
Du kan beregne på dette link.
http://boernetilskud-uddannelse.netborger.dk/

Tillykke med den kommende familieforøgelse
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 26-03-06 11:28

Icecap

Tja, at du trænger til en del år på skolebænken viser dit indlæg jo.
Fordi man har en mening, som går dig imod er det ikke ensbetydende at man stemmer på DF.
Men det kræver jo også skolelærdom, at kunne se den slags i et bredere perspektiv :)
Jeg håber ikke for vores børn at du læser til folkeskolelærer, for så er du da allerede politisk farvet og med til at give børnene en smal profil.

Ampere
Tag du ikke for mange volt i strømbatteriet.
Des flere volt - des flere watt og så koger du over.....
Ups der røg dig sikring, ligesom din viden.
Siden hvornår er SU ikke blevet en udgift ?
Kigger vi på de økonomiske fakta, så er SU en statslig udgift ligesom kontanthjælpen er en statslig/kommunal udgift.
At man så sidenhen måske får et job, er da fuldstændigt irrelevant.
Jeg tror nok du skal lære en del mere om det grundlæggende i debit og kredit.
Og fordi du mener at have en mening om hvad økonomi er, så bliver det ikke sandheden bare fordi du forsøger at konkludere noget udfra en masse løse påstande, som intet har med fakta at gøre.
Så lille lampe - tilbage på skolebænken med dig også.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-03-06 11:48

SIKKERHEDSMARGIN

LAD VÆRE MED AT VÆRE PERSONLIG HOLD DIG TIL EMNET!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 12:51

Citat
Virkeligheden er bare, at studerende mødre kun har ret til et halvt års barsel, svarende til 12 SU-klip - ikke til 1 års barsel som alle andre. Med de lange ventetider på at kunne få sit barn passet, vælger mange studerende at strække barslen over 12 måneder. Det betyder, at rigtig mange studerende er nødt til at låne penge for at kunne klare sig. Statistikken viser, at unge som har fået fødselsklip, cirka dobbelt så ofte som andre studerende når at bruge alle deres SU-klip, inden de har afsluttet uddannelsen. Derfor er de også oftere nødt til at tage slutlån - og derfor ender omkring 1/5 af alle studerende forsørgere med en studiegæld på over 200.000 kroner.

http://www.sf.dk/holmsgaard/index.php?article=7468

mvh dova

Accepteret svar
Fra : stumpiOne

Modtaget 500 point
Dato : 04-04-06 17:27

hej. de ting uddvejlederen har fortalt jer er ikke helt rigtige. Jeg er selv nybagt mor og stadig på barsel og derfor stuidepuse. jeg er i gag med HG og var på SU. Din kæreste kan få 12klip og IKKE kun 6. mht barsel kan I gå ind på www.juraport.dk der kan I finde alle regler om barsel. og ang SU er det en god ide at klikke ind på www.su.dk der kan I selv beregne hvor meger hun kan få pr. mrd. Håber dette var en hjælp. m.v.h stumpi

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-04-06 18:26

Når du skriver, at du får 12 klip, er det så dobbeltklip?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-05-06 16:57

Den sidste kommentar var ment til dig, stumpiOne..

Vi blev forældre 4 dage efter jeg havde skrevet det, jeg er ved at rydde op i mine spørgsmål. Det blev en dejlig velskabt pige forresten.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-05-06 17:43

Ampere

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 19-07-06 23:40

Tak for svaret stumpiOne. Det er det vi er endt med, ganske glimrende. Vi er forresten gift. (Kun fordi du skrev "kæreste" )