/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Vådligger..
Fra : keno
Vist : 8095 gange
200 point
Dato : 25-03-06 15:23

Hej til alle på Kandu.
Jeg har en 8 års søn som er vådligger,han skal snart overnatte i sin fodboldsklub men vil ikke fordi han er "bange" for at tisse i hans sovepose.
Jeg vil høre om nogen har en ide til hvordan man løser dette problem ?? Vi har prøvet en spray fra lægen og den virker også,men ikke hvergang,han kan godt have 3-4 eller 5 dage uden uheld men er jo ikke 100% sikker.
Herhjemme bruger han Dry Nites ( ble til større børn ) men sende sådanne en med ham denne dag,tror jeg ikke han vil,så er der nogen som har et forslag til hvordan man "stopper" dette tisseri så vil jeg gerne høre dette. Med venlig hilsen og forsat en god Lørdag/Søndag..
KENO......

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 25-03-06 15:55

det lyder til at i har kontakt med lægen men hvorfor har han ikke henvist til afd U ( afd der undersøger for inkontinens og kan finde årsagen & løsninge på problemet) på jers lokale sygehus så knæget kunne blive udredt for det ? nå men det var et sidespring drynights er ikke at se og forveksle med en alm ble hvis han får dem med så er det i sted for boksershorts om natten og hvis lederne får besked tror jeg nok at de vil hjælp med at han kan få skifter over uden at de ander opdare det men ja frygten for at skulle afted og være bange er ikke sjovt i den alder men han skal af sted for ellers ser han sit "problem" som ødelægen for det sociale liv han måtte ha/få frem over men at komme af sted nu og overvinde frygten så vil det 1 gør ham stærker 2 give mer selvtidlig håber han får en god tur god weekend her fra fyn

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-06 17:42

Hej keno !

Vi havde samme problem med min søn i 1996 i dag er han 18. Problemet var akkurat det samme. Han ville ikke overnatte hos kammeraterne, da han blev flov overfor dem, når han havde tisset i sengen. Det hele kulminerede, da han skulle på hyttetur i Sverige. Ikke om han ville med. Så gik vi til vores læge med problemet. Han ordinerede Minirin 0,1mg fra Ferring AB. Det virkede (stort set) jeg sidder her med min kalender fra 1996 og fra start 31.maj - slut 30.september = 126 dage, havde han 11 uheld, men alle i mindre mængder end før. Han begyndte så igen at våtte i sengen i slutningen af oktober.Vi fik en ny dosis hos lægen på Minirin 0.2mg og fra 1. november til 3. december= 28 dage havde han to uheld. Derefter stoppede hans problemer. Jeg gir et link til netoktor:
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/minirin.htm
Jeg vil klart understrege at vi gjorde hans lærere bekendt med situationen, og lærerne informerede de kammerater han skulle dele værelse om hans problem. Det har aldrig medført drillerier, og efter den Sverigestur begyndte han at overnatte hos mange af dem, ligesom de kom her på overnatning.
Jeg tror på åbenhed i sådan en situation, det påvirker barnets psyke, hvis man forsøger at holde det skjult.
Held og lykke med det og lad være at fortvivle.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : keno

Dato : 25-03-06 19:09

Hej steno
Dette middel som du har været flink og fortælle om er nok det vi har prøvet,det hedder Minurin ( en billiger udgave ) af minirin det er en til næsen som man trykker på og så pustes der noget op i næsen.
Det har også hjulpet,men ikke altid og det skal jo nok passe at den ene dag han skal sove i klubben,ja så er der uheld.
Jeg må nok prøve at gå til lægen igen og se om de kan henvise en til afd U som thyfoon skriver,men der er nok ventetid ?? Jeg takker for de svar jeg har fået.Mvh og forsat en god aften.KENO...
PS: TAK THYFOON & STENO...

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 20:09

Hej keno

Min søn fik det i tabletform, ikke som næsespray. Jeg er overbevist om, at problemet er at det AntiDiuretiske Hormon som din søn selv skulle producere i hypofysen, bare "hænger" lidt i udviklingsfasen og det er ifølge vor læge som vi dengang talte med ikke spor alarmerende. Der
er under udviklingen fra barn til voksen store afvigelser i hvornår de forskellige funktioner er på plads og i de fleste tilfælde gør de det af sig selv. Jeg vil tro jeres læge er af samme opfattelse. Men hvis i føler jer mere trygge ved at afd. U undersøger ham skal i da gøre det.
Hilsen
steno

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 25-03-06 20:27

En Kiropraktor kan i mange tilfælde løse problemet i løbet af nogle behandlinger, det har vi prøvet med en af vores børn, det er jo dejlig nem, men ikke uden udgifter, men al den vasken er man dejlig fri for og barnets ullykkelige fejl er væk.

Mvh EiHaBr

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 25-03-06 22:59

hej

Istedet for alt det der medicin - kan man købe en tissealarm på apoteket, som sættes på og med hyle toner vækker barnet - dermed kan men få indlært barnet at gå på wc - dog kræver det at man følger brugsanvisningen !! og laver en form for positiv adfærdspsykologi.

God weekend.

Fusses

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 25-03-06 23:35

hej fussers desvære kan sådan en tissealarm skræm barnet og gøre problemet være de kan komme til at lide af søvn mangel forde de er bange for hyletone der vækker dem om natte når der er sket et uheld og de syntes også det er pinligt at vække huset fordi de har tisset i sengen

keno ja der er vente tid på at komme til undersøgelse på afd U ca 3 månder men man kan få lægen til at skrive haster det hjælper jeg er selv igang med udredning på afd u pga vådligger og jeg bliver 30 i år jeg har selv været igemme alt muligt ind til man fandt ud af at min arb skade var skyld i at jeg lider af ufrivillig vandladning og aføring har slås med problemet i 3 år jeg var selv 6,5 år før jeg blev tør

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 23:37

Til fusses

Jeg kan fortælle dig, at sådan en prøvede vi for snart længe siden med vores første barn, i samråd med sundhedsplejersken. Den var indbygget i en specialmadras. Det eneste der virkede var alarmen, som vækkede moren og faren. Barnet sov trygt videre.(Har normal hørelse) - Det havde absolut ingen effekt, og her var der tale om et lille barn. At begynde med en stor dreng på 8 vil jeg anse som værende tåbeligt. Det vil da kun forværre det psykiske aspekt i sagen, her handler det om en dreng som undgår socialt samvær udelukkende på grund af hans problem, som er ret almindeligt. Det handler derfor om at drengens familie, lærere, venner + deres forældre sættes lidt ind i situationen.
steno

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-06 23:40

Vi har også haft problemet inde på livet det hed op om natten og tisse så er det langsomt gået i sig selv og når de så skulle (og jeg skriver de da det er et arbejde jeg taler om )på ture fik de simpelthen en ble for større børn på så de ikke behøvede at indvige alle i ens problemer selvom åbenhed er godt
mvh Sune
Ps børn kan sagtens selv håndterer en ble om morgenen uden andre opdager det ude på toilettet hvis det sku være gåret galt og det har jeg altid oplevet som en sejr for barnet.*ss*

Kommentar
Fra : keno

Dato : 26-03-06 07:49

Hej igen
Først til fusses: Vi har prøvet med en alarm uden at barnet kunne høre det .(Har også normal hørelse)
Til EiHaBr: Kiropraktor har vi ikke prøvet,men vil sige det til min kone når hun vågner.
Til steno: Imorgen Mandag vil vi prøve at få det i tabletform til vores søn,så han kan prøve det inden han skal afsted på tur.Efter det som jeg ser du skriver så skulle tabletform virker bedre end spray. 126 dage og KUN 11 uheld og på 28 dage KUN 2 uheld er rigtig flot.
TAK TIL ALLE. Med venlig hilsen KENO...

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 26-03-06 12:43

Hej igen

Jeg vil lige sige at jeg har testet denne tisse alarm i pædagogisk praksis med ialt 8 børn i alderen 5 til 11 år gennem de sidste 6 år og ALLE er tør idag. Ved at bruge den anbefalet brugsanvisning!

Ellers god søndag til jer alle - og håber at dit barn bliver tør! (forhåbentlig uden medicinsk behandling)

Fusses

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 14:50

Til fusses
Skråt de alarmer. Det er kun fabrikanterne. der tjener på det. De børn i dit eksempel, havde nok været tøre idag også uden alarm.

Tilbage til keno's start spørgsmål. Det er for mig altafgørende, at man som forældre håndterer problemet afslappet. Altså ingen skælduld, ingen sure miner, at man over for sit barn siger pyt med det, vi lægger bare noget rent på. Selvom man inde i sig selv siger ØV, vask igen, og hvis dynen også er blevet våd, skal den først vaskes og så centrifugeres. Klogt at ha en ekstra dyne på lager. Vi ka være enige om at det er sk... irriterende, men vi må ikke vise det. De signaler fanger barnet omgående, og så går det først helt galt.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : keno

Dato : 26-03-06 16:12

Hej igen
Steno vi tror nu heller ikke på alarmer, fordi vi har prøvet det og det gik ikke.Vi er blevet enig om at snakke med lægen imorgen, og høre om ikke vi kan prøve det i tabletform det du anbefaler.Han skal jo først afsted om ca 14 dage så vi kan jo godt prøve at se hvordan det går i disse dage.Jeg vender tilbage til hvordan det går med ham her sidst på ugen.Mvh KENO.
Jeg takker endnu engang alle der gider og bruge deres tid på vores problem.Tak til alle.KENO.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 26-03-06 16:26

keno vi vil gerne følge hvordan det går med jers knægt bare der var samme hjælp da jeg var i den alder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-06 01:15

Ops tænkte lie om i har Latexkondom til dynen og latexunderlag til under lagnet??
Mvh sune

Kommentar
Fra : keno

Dato : 04-04-06 08:56

Hej igen
Jeg vil lige sige at vi nu har fået dette som steno anbefaler og det er jo minirin men i 0,2 mg
Vi har prøvet det siden i Torsdags og de første 2 dage var som alle de andre dage,men de sidste 3 dage har drengen ikke tisset,så nu håber vi jo på at det bliver ved sådanne men må nok lige vente nogen dage til for at være helt sikker.
Jeg vender tilbage om 2 dage så kan vi vel gå ud fra at disse piller virker,men også som du skriver kan der være uheld.Men allerede efter så kort tid har han været tør i 3 dage så det er utroligt godt.Mvh og en forsat rigtig god dag til alle især steno.KENO..

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 04-04-06 09:42

keno er vi glade for at det virker

Godkendelse af svar
Fra : keno

Dato : 07-04-06 15:43

Tak for svaret steno.Drengen har ikke uheld lige fortiden,så det virker lige nu.
Jeg og min familie takker dig for dit svar,drengen er bare rigtig glad.Kan du og din familie have en god weekend. KENO..

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-04-06 16:09

Til keno og din familie.

Det er dejligt at høre, at det tilsyneladende også virker på jeres søn, men husk nu---fortvivl ikke hvis der kommer et uheld eller 2. Gør som jeg skriv + og - i kalenderen, ligesom jeg gjorde, og fremfor alt-ikke bebrejdende blikke eller udbrud, hvis det går galt. Problemet bliver så også psykisk betinget !!

Også en god weekend ønskes herfra - og held og lykke !!!!!

Jeg håber jeres søn kommer med på overnatning med fodboldklubben.

De bedste hilsner

steno