/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
klage over advokaten
Fra : snaken
Vist : 740 gange
20 point
Dato : 25-03-06 12:31

Som ny bruger på kandu tillader jeg mig at lægge dette her spørgsmål ind: Vi er selvstændig erhvervsdrivende.
Vi har modtaget, efter vores mening, en uberettiget regning og opgørelse fra vores advokat i en sag som vi tabte. Sagen har stået på i nu snart 4 år. Flere gange i den lange periode har vi bedt om at få oplyst en oversigt over advokatens timepris/salærpolitik, men fik altid at vide at de ikke kunne forudse hvor meget de skulle have.

I den forbindelse agter vi at klage over advokatens samlede regning i sagen.
Findes der kun advokatnævnet som vi kan klage til?

Vi har absolut mest lyst til at klage til politikerne som har opbygget et retssystem som ikke virker retfærdig, og med udgangspunkt i sagen som har kostet vores firma over 60.000 kr, (20.000 kr til sagsøgeren og 40.000 til advokaten blot for at køre sagen), tab af kostbare resourcer, sagen har fået menneskelige konsekvenser, samt har sagsøgeren lagt ud med et erstatningskrav på 120.000 kr blot for at puste til ilden.

Resultatet af at give en hjælpende hånd til en arbejdsløs som skulle i jobaktivering blev at vores eget firma blev ødelagt, har tabt en masse penge og at vi aldrig mere ansætter medarbejdere.

Vi tillader os at vedlægge linket her: http://www.eksperten.dk/spm/697977, da vi ønsker at høre fra så mange brugere som mulig, inden vi måske tager den endelige beslutning om at lukke virksomheden. Tillykke til HK som virkelig forstår at misbruge arbejdsgivernes tillid til deres medlemmer.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-03-06 13:47

Et honorar på kr. 40.000 for en sag, der har strakt sig over 4 år virker ikke urimeligt på mig.

At udfaldet af sagen ikke blev det, som I havde håbet på, er ikke så behageligt, men advokaten har jo alligevel udført et stykke arbejde for jer, som han må kræve betaling for.

Nu kender jeg selvfølgelig ikke de konkrete omstændigheder, men det kan være meget dyrt at have ansatte, særligt hvis man kommer i en afskedigelsessituation, og alle formalia ikke overholdes.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-03-06 14:09

Det er sikkert kendte steder, men det er vel hvad muligheder du/firmaet har ?

http://www.advokatsamfundet.dk/
http://www.advocom.dk/default.asp?ID=11655
http://kortlink.dk/ret-raad/2k5k

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-06 14:14

Det kan du måske have ret i, nu var det bare sådan at i store dele af perioden, ja faktisk det meste, stod sagen meget stille og vi hørte intet. Samtidig med skiftede advokatfirmaet min oprindelig advokat ud med en anden p.g.a. internt flytning i advokatkæden - altså flyttet til et anden advokatfirma i samme kæde og anden by), altså vi bestemte pludselig ikke selv hvem vi ville have til at køre sagen. Dette blev dog, efter at vi klagede over dette, lavet om så sagen "fuglte med" den oprindelig advokat igen. (fik at vide at det var firmaets almindelige praksis ikke at lade sagerne flytte med advokaterne når disse fratræder firmaet - men set i relation til os brugere som selv vælger dèn person som vi har mest tiltro til at køre retssagen og som skal betale for ydelsen må det være vores ret).

Vores klage skal ikke ses ud fra den betragtning at vi tabte alene, da det er den ene side af sagen, men også over den almindelige behandling af kunderne og hvilke forventninger til kundeservice man må kunne forvente.
Der er masser af prisskilte der hvor man handler i butikkerne rundt omkring, men altså ikke i butikken her.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 10 point
Dato : 25-03-06 15:27

Sådan som jeg ser sagen er der kun en reelt forhold i kan klage over. Det er at i ikke i tide kunne få et overslag over omkostningerne. Det ville også være rimeligt om i løbende f. eks årligt havde fået en honoraropgørelse.
Jeg tvivler på at advokatens misgerning er stor nok til at i kan få en erstatning, men en klage til advokatrådet kan måske bevirke et bortfald af den del af honoraet, som skyldes arbejde for flere år siden.

Jeses skriverier tyder på at i mere er berørt af bitterhed over at have tabt sagen end over advokathonoraet.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 24-04-06 17:01

Tak for svaret transor.