/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Åbne 1 excelfil fra en browser
Fra : Tobster
Vist : 699 gange
100 point
Dato : 24-03-06 23:37

Jeg har lavet nogle sider i FrontPage som skal virke som et værktøj for mine kollegaer.
Deri linker jeg til nogle excel-filer. Jeg vil have at når de klikker på den, så åbnes de automatisk i Excel og ikke i browseren som de gør nu.

Jeg ved godt at man kan gå ind under mappeindstillinger og rette det der, men det mener jeg ikke er optimalt, da det så skal rettes på hver enkel maskine det skal køre på.

Jeg har tricket det lidt ved at lave en genveh til filen, og så linke til genvejen... Det virker, men er ikke optimalt, med alle de ekstra filer.

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre? Kan man sætte nogen kommandoer ind således at den åbner i excel?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 08:03

Sådan er det også med Word filer;*.doc ..og lydfiler; *mp3, *.avi, *.wmv mm.. De kræver alle at klienten har programmet der skal bruges for at åbne/afspille filtypen. Hvis ikke klienten har sat sin maskine op til at åbne filtypen med programmet, er der ingen vej uden om: [Kør] [Gem] [Annuler]. Jeg går ud fra du har lagt filen på din hjemeside som et alm. link?
Kode
<a href="[sti]MIN_FIL.XXX" title="Hent/Kør MIN_FIL.XXX">Link<a>

Imidlertid findes der programmer der kan indsætte Excel på en hjemeside: http://www.exceleverywhere.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 25-03-06 10:15

Tak for svaret Molekyle, men jeg vil have åbnet excel-filen udenfor browseren.

Mine kollegaer skal kunne rette i arket gemme og sende det.

Det kan de jo ikke i browseren...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 12:20

JO... det kan de da i Exceleverywere:
Citat
View, edit and save spreadsheets using any browser. Share spreadsheets online - no Excel needed! All data stored in a relational database. Data can be consolidated and accessed through reports and as Excel spreadsheets. Password protection available.

Det er jo ellers altid muligt at vælge : [Gem] i dialogboxen (..medmindre man har sat Excel/Windows til automatisk at åbne filer fra et web-link)

..ændre i regnearket...

..og derefter sende den rettede fil og opdatere siden. Hvis det er noget der skal kunne gøres via menuer på din hjemmeside med automatisk opdatering af sidens indhold, må du lave det som on-line up-load (..der findes i tusindvis af løsninger til dette. Både med og uden password beskyttelse) i CGI (=Common Gate Interface = sertverside kode) som f.eks.; Perl, ASP, PHP eller SHTML.

</MOLOKYLE>